Varför "sprätter" hunden med tassarna?
Min hund har börjat göra det nu på gräsmattan eller på grus lite märkligt beteende ser rätt kul ut.... ngn som vet varför dom gör så?
Min hund har börjat göra det nu på gräsmattan eller på grus lite märkligt beteende ser rätt kul ut.... ngn som vet varför dom gör så?
Sprida sin lukt....
An ren dominans. En hanhunds dominans beror på hur högt han lyfter benet. En tik sprätter för att sprida och visa sin dominans.
Har inte så mycket med dominans att göra. Känner många tikar som oftas är väldigt ranghöga som inte sprätter alls. Likaväl som jag känner hanhundar som även de oftast är ranghöga utan att behöva lyfta på benet.
Hundar har doftkörtlar i tassarna, vilket gör att doften från dessa sprider sig när en tik sprätter.
hallonsaft:
Känns som en vettig förklaring!!!
Min hane är väldigt ranghög men ibland lyfter han knappt på benet när han kissar (latis)
Plus att det inte bara är tikar som sprätter.
Min hane har sprätt ett fåtal ggr men en väns hane han sprätter så fort han kissat!
min hund kissar utan att lyfta på benet... men han e visserligen kastrerad.. kanske har något med saken att göra=)
alltså nu pratar jag inte om att lyfta benet å kissa..... fattar ni vad jag menar? alltså att hunden har frambenen i marken å att den sprätter bakåt med baktassarna så ibland grästuvor å jordklumpar flyger....
snölykta: ja men det har väl med att de har doftkörtlar i tassarna som någon skrev... den vill helt enkelt lämna doft efter sig.
Det betyder "här kommer jag, flytta på er" ungefär. Hunden är lite stöddig och vill gärna vara "matcho" Typiskt för hanhundar att kissa/bajsa och sedan sprätta för att andra ska känna och uppmärksamma att dom varit där och pinkat revir.
Tikarna kanske imponeras?
Så gör min hanhund såfort han ser en hund eller människa. Ibland räcker det med att han känner nån viss lukt! Ser rätt roligt ut, jag skrattar varje gång
Tror att det har nånting med att visa "här är jag, bara så ni vet!"
Hej
Revirmärkande har inget med dominans att göra ej heller med sk ´ranghöghet " och sprättandet har ej heller någon koppling till detta , utan har endast att göra med att sprida sin " killroy was here över en större yta och för att få en bätre avdunstning på doftmoolekylerna .
Att en sk dominat eller ranghög hund skulle revirmärka mer eller använda denna teknik faller redan i revirmärkningens funktion , revirmärkning är som stolparna i ett staket desto tätare stolparna sitter desto säkrare staket runt reviret , ett överdrivet revirmärkande . är snarare ett osäkerhets beteende än ett dominas/ranghöghetsbeteende. Är man osäker sätter man upp tätare med stolpar runt sitt revir .
Vidare kan en individ vara ranghög utanför den etablerade flocken , han kan ej heller vara dominat utanför denna då i så fall dominans är ett vertyg för att stiga i hieraki , och man kan inte stiga i hieraki utanför den etablerade flocken gruppen .
En flock är inte indelad i rang, utan är indelat som ett företag med rätt man på rätt plats efter kompetens, och en av posterna i detta företag är att leda flocken , men där som alla placeringar i flocken måste man som individ visa sin kompetens , anser medlemarna att man har kompetensen så blir man tilldelad placeringen , en flock är inte en diktatur eller ett vandrande inbördeskrig , det är ett företag med målsättning att överleva och där gör varje individ det han är bra på inget annat .