• Anonym (MPX)

Mina barn vill ingenting på lovet

Mina barn som går i mellanstadiet vill verkligen inte göra något annat än spela på lovet. De har träffat kompisar litegrann men annars bara hängt. Jag har försökt få dem att åka med kusiner till simhallen när syrran bjöd med dem, men de ville inte. Är det bara mina ungar som inte gör något aktivt på lovet om man inte tvingar dem?

• Svar på tråden Mina barn vill ingenting på lovet
  • Anonym (Intro)

Måste dom göra något då? Dom kanske är introverta och behöver lite paus från allt ståhej som dom annars måste stå ut med dagligen i skolan. Jag själv gjorde aldrig något på mina lov då jag behövde en paus från allt sånt.

• Anonym (Annie)
    Anonym (MPX) skrev 2025-02-20 16:48:18 följande:
    Mina barn vill ingenting på lovet

Mina barn som går i mellanstadiet vill verkligen inte göra något annat än spela på lovet. De har träffat kompisar litegrann men annars bara hängt. Jag har försökt få dem att åka med kusiner till simhallen när syrran bjöd med dem, men de ville inte. Är det bara mina ungar som inte gör något aktivt på lovet om man inte tvingar dem?

1) de kanske inte måste
    2) om du anser att de måste - då är det du som är föräldern. "Vill inte" existerar inte då. 
  • Anonym (Nae)

Min dotter har pratat med sina vänner dagarna i ända i telefon och spelat lite då och då med dom . Hon vill inget annat och jag vet hon behöver den här återhämtningen. Hon går Också i mellanstadiet.

• Anonym (inte jag heller)

Jag ville inte heller något på lov, särskilt inte korta lov (jag fyller 20 i år). Både jag och mina föräldrar var helt överens om att korta lov och början av långa lov var till för att vila och göra vad man vill, även om det var att spela en hel dag. Undantaget då om vi reste någonstans.

Ibland undrar jag när vuxna glömmer hur det är att gå i en skola. En svensk skola har i snitt ca 250 elever. Av alla svenska privata företag har 99.9% färre än 250 medarbetare, och 97% har färre än 10 anställda. Hur det ser ut i den ofantliga sektorn vet jag inte. 250 stökiga barn på rast samtidigt på skolgården tre gånger om dagen varje dag, i samma matsal varje dagm i samma korridorer och buffas och trängs, och sen ska man ha massa aktiviteter och läxor och sånt på vardagkvällarna, då behöver man vila nån gång.

• Anonym (Mamma)

Klart de vill spela hela dagarna.
    Ni kan bestämma att tex 2 timmar fysiskt aktivitet om dagen förväntas under lediga dagar.
    Du som vuxen sätter gränser och krav.
    Brukar du åka skidor, skridskor eller gå till simhallen med dina barn.

• Näpst

Gör något som är överraskande roligt. Brukar funka om man får dem att bli förvånade över hur roligt någonting var. Geocaching eller leta fossil eller nåt sånt lite äventyrs-artat.

• Anonym (Vila)

Jag tänker att mina barn behöver vila. Men vi kommer absolut begränsa skärmtiden rejält dagtid och ställa krav på någon form av utevistelse per dag. I övrigt får de göra vad de vill. 

mina går på högstadiet och gymnasiet och vi jobbar. 

• Anonym (Jennifer)

Jobbar på fritidsgård, visserligen högstadiet och inte mellanstadiet, men min högst anekdotiska bevisföring från senaste 12 åren är att dom vill ta det lugnt på dom kortare loven som ligger mitt i skolterminen (t.ex höstlov och sportlov). Det känns som att det är vuxenvärlden som vill att dom ska aktivera sönder sig själva på loven. När vi frågar dom vad dom vill göra är svaret alltid "ta det lugnt", "sova", "inte göra något speciellt" någon enstaka säger "bara chilla med kompisarna", och det ser jag som högst hälsosamt. Många har en hektisk vardag med skola och andra aktiviteter, att dom bara vill vila en vecka är inte så konstigt. I mitt yrke finns också den där hetsen om att vi ska presentera ett fullspäckat program med saker som händer på loven men där jag jobbar har vi slutat med det, för dom vill inte, dom dyker inte upp på aktiviteterna. Och den påtryckningen/förväntan kommer från vuxna, inte ungdomarna själva.

• Anonym (radhusångest)

Vi respekterade när vårt barn sa att det behövde vila och göra vad det ville.

Jag kan inte se att barnet (nu vuxet) har tagit skada av det.

När jag själv gick i mellanstadiet växte jag ett tag så mycket att jag var dödstrött och gick raka vägen hem från skolan och sov någon timme de flesta dagar.

• Anonym (Tös)

Åker alltid bort på semester över sport, påsk och höstlov. Då blir det naturligt att man hittar på massor. Vidare får de endast använda skärmar efter middagstid. Vilket gör att de hittar på olika saker själva, går ut och leker eller gör något annat om vi är hemma. 

Svar på tråden Mina barn vill ingenting på lovet