Hjälp! Är min kollega intresserad eller inte?
Jobbar på en arbetsplats sedan några år tillbaka. Fick börja arbeta efter omfördelning av personal på arbetsplatsen pga de vill få in mer kvinnor, hamnade i en grupp som aldrig haft en kvinna på sitt skiftlag. Trivs otroligt bra med mina nya kollegor. Vi har roligt tillsammans och samarbetar och arbetar väldigt bra ihop.
Eftersom jag skulle lära mig en ny arbetsuppgift på arbetsplatsen blev jag upplärd av en kollega. Vi vet om varandra sedan tidigare då han gått skola samtidig. det var ingen jag la märke till under skolgången speciellt mycket.
Vi arbetade tillsammans i princip varje arbetspass. Han var otroligt duktig på att lära ut arbetsuppgifterna, så jag var så tacksam att få arbeta med honom. Vi båda är sedan många år tillbaka i ung ålder tillsammans med samma partner som från tidigt på gymnasiet.
Efter ett tag började han små retas med mig och skrämmas (skämtsamt givetvis är otroligt lättskrämd.) När en kollega fråga om vi någongång varit tillsammans under skolgången blev den här kollegan tex väldigt generad. Han gav komplimanger när jag kom på arbetet ?vad pigg du ser ut idag? eller ?vad trött du ser ut idag?. Jag tänkte inte destomer på detta just då.
Vi hade arbetsplats fest tillsammans med andra kollegor en kväll och det var då jag själv för första gången reagerade mer. Vi körde en lek där vi var på ett lag ihop. Jag levererade och gav oss ?poäng? vi möttes med ett handslag där han inte släppte min hand direkt utan fortsatt att hålla i den för att sen släppa.
Han fortsatte vara hjälpsam och lite charmig. Frågade mig otroligt mycket frågor om vad jag bland annat ska hitta på under helgen med familjen. Jag började väl ta lite avstånd för att jag blev lite förvirrad i situationen just då och inte visste riktigt hur jag skulle reagera. Vilket jag tror han märkte av då han plötsligt tog ett rejält avstånd. Frågade efter en månad då jag började tro att något hänt eller om han mådde dåligt då han slöt sig ( han är annars väldigt social och glad person). Sen började han igen att vara framåt, social och glad igen.
Vid jul hade vi en julfest med jobbet där vi hade aktiviteter som teambuilding och lekar. Väldigt trevligt hade vi det allihop.
Sen började jag och en kollega att dansa bugg varv han var (otroligt dålig men kul hade vi) under tiden kommer den andra kollegan jag skrivit om under tiden och sträcker fram händerna och bokstavligen ger mig en sväng om på dansgolvet och hade verkligen ögonkontakt hela tiden. Någonstans där började jag själv få intresse jag inte kan motstå vilket känns hemskt då jag fortfarande älskar min partner.
Lagt märke till saker på ett annat sätt efter detta att han oftast har koll på mig under arbetat om var jag befinner mig. Tittar mot mig när vi möts med ett varmt leende. Han håller kvar blicken längre då den möts. Lutar sig framåt tydligt då jag pratar. Ofta vill vara extra hjälpsam som att ständigt vara den som ser till att hjälpa mig på jobbet om det behövs eller kolla ifall jag skulle behöva en hjälpande hand. Detta upplevande jag inte under den tiden han gav mer ?avstånd?.
Nu känns han som en helt annan människa än då vi började jobba, glad, pigg och börjat gå ner mycket i vikt och tänker på vad han äter. (Han har varit mer trött, ätit sämre mm tidigare).
Jag upplever att jag aldrig varit bra på att tolka signaler när någon visar intresse för mig och varit rädd att tolka fel så då har jag istället visat mer avstånd Pga osäkerhet. Men just nu är jag mer förvirrad än någonsin på väldigt många år, jag tycker om min partner men är så nyfiken på om kollegan är intressera, hur skulle ni tolka allt jag skriver? Hjälp mig!