• Anonym (Jag)

Olika upplevelse?

Jag har gjort en medicinsk abort för flera år sedan. Några veckor efter aborten kom smärtan tillbaka då det visade sig att allt inte kommit ur så kroppen behövde göra sig av med resten. Men aborten å smärtan några veckor efter. Det värsta jag varit med om. Trodde allt som var i min kropp skulle komma ut genom mitt underlig. När jag låg på toalettgolvet å vred mig i smärtor på jobbet några veckor efter aborten så trodde jag där och då att jag skulle dö. Den tryckande känslan var fruktansvärd. Minns än idag vilken panik jag kände. Dödsångest. 

sedan läser jag om abort och att det förklaras som att de kan kännas som mensvärk. Och vissa inte kände av det något alls direkt. Är det verkligen så individuellt? Efter aborten är jag livrädd för graviditet och att genomföra en förlossning efter min upplevelse med en abort i vecka 6 eller om det var 8. 

Några fler som gjort medicinsk abort som kan berätta era känslor och upplevelser kring smärtan?

• Svar på tråden Olika upplevelse?
  • Fjäril kär

Alla är olika ja och alla har olika grader av smärttröskel.

Fördelen med en förlossning är att den är kontrollerad och du har full tillgång till smärtlindring.  Det måste inte göra ont att föda barn. 

Mina tre förlossningar var betydligt enklare än min abort. 

• Anonym (mam)

Jag hade en extrem smärta vid min medicinska abort. Absolut jämförbar med värkar som jag hade när jag födde mitt barn. 

Det beror väl på hur kroppen reagerar på de olika signalerna om att dra ihop livmodern, på vissa kanske det känns mer helt enkelt.

Den stora skillnaden när man föder barn - förutom smärtlindringen som redan är beskriven ovan - är att du faktiskt kämpar för något positivt, ett första möte med ditt eget barn och förhoppningsvis något du längtat efter. Smärtan leder någon vart. 

En abort kan vara bra och helt rätt, men kroppen vill kanske inte genomgå en abort och det är mängder av hormoner inblandade som tar tid att gå ur kroppen. 

• Anonym (Ont)

Hej 
    Det visade sig att jag inte hade något embryo på KUB- testet men hade hinnsäck etc (stort som i v.9) som jag var tvungen att stöta ut. Fick abortpiller för detta. Trots morfinpiller och värktabletter var smärtan fruktansvärd. När jag ett år senare födde barn förstod jag att det var förlossningsliknande värkar och smärta jag haft den gången jag stötte ut hinnsäcken.
    Senare genomgick jag en abort hemma (i v.6) och då kändes ingenting. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Ont) skrev 2025-02-21 15:19:57 följande:

Hej 
    Det visade sig att jag inte hade något embryo på KUB- testet men hade hinnsäck etc (stort som i v.9) som jag var tvungen att stöta ut. Fick abortpiller för detta. Trots morfinpiller och värktabletter var smärtan fruktansvärd. När jag ett år senare födde barn förstod jag att det var förlossningsliknande värkar och smärta jag haft den gången jag stötte ut hinnsäcken.
    Senare genomgick jag en abort hemma (i v.6) och då kändes ingenting. 

åh! Kan det vara så att i vissa fall kan kroppen reagera som en förlossning å andra inte? Eller har det också att göra med vilken vecka? Givetvis också olika smärttrösklar. Måste nog nästan ha varit förlossningsliknande värkar jag fick under min hemabort Och framförallt några veckor senare när det började igen på jobbtoaletten 😰
Svar på tråden Olika upplevelse?