• Anonym (TS)

Min sambo vill inte gifta sig

Jag och sambon har varit tillsammans i snart 9 år. Jag har alltid varit positiv till giftermål, men inte han. Inte ens förlovning. Han tycker alla som gifter sig eller förlovar sig gör slut direkt. Han har varit förlovad två gånger. Det ena tog slut ganska snabbt och den andra var han förlovad med i flera år. Jag frågade igår om han kan  tänka sig att gifta sig när vi varit tillsammans i 10 år. Men han vill inte. Han tycker det är onödigt.
    För mig är giftermål en kärlekshandling. Något som jag alltid drömt om och ska jag leva med honom resten av livet är det något jag går miste om. Han kan inte riktigt svara på varför han tycker det är onödigt. Finns inga juridiska argument jag kan använda mig av då vi båda har barn sedan innan och de har sin arvsrätt även om vi gifter oss. För mig är det bara en fin grej. Skulle inte behöva ett stort bröllop, utan bara de närmsta, och det skulle vara en borglig vigsel eftersom vi båda gått ur svenska kyrkan. 

Jag tror skon klämmer lite i att han är väldigt autistisk. Han har inga egna vänner utan umgås med mina, vilket skulle bli tydligt vid ett eventuellt bröllop. Han säger att han inte vill ha mycket folk och jag tror det är anledningen. Han sa att "Då kan man väl åka till stadshuset och göra det och sen åka hem?", men jag känner att något större än så vill jag väl ha det. Närmsta familjen åtminstone. Föräldrar, syskon och barnen åtminstone.

I slutändan sa han bara att han inte tycker det är någon idé med giftermål och att han inte förstår varför det är så viktigt för mig... 
    Jag känner en sorg över detta.
    Är det bara gilla läget?
  • Svar på tråden Min sambo vill inte gifta sig
  • Anonym (J)

Kolla upp juridiken.
    Utan giftermål ärver ni inte varandra överhuvudtaget, vilket ni gör som gifta, tillsammans med tidigare barn.

• Anonym (ABC)
    Anonym (J) skrev 2025-02-21 19:20:11 följande:

Kolla upp juridiken.
    Utan giftermål ärver ni inte varandra överhuvudtaget, vilket ni gör som gifta, tillsammans med tidigare barn.

Som gifta ärver de bara om barnen går med på att skjuta upp sina arv, inte annars, förutom vid testamente, men för det behövs inget giftemål. Däremot blir det bodelning 50-50 vid skilsmässa eller dödsfall om de är gifta. 

TS, om han inte vill är det bara att gilla läget naturligtvis
  • Anonym (M)
    Anonym (ABC) skrev 2025-02-21 19:28:21 följande:
    Som gifta ärver de bara om barnen går med på att skjuta upp sina arv, inte annars, förutom vid testamente, men för det behövs inget giftemål. Däremot blir det bodelning 50-50 vid skilsmässa eller dödsfall om de är gifta. 

Fel. Gemensamma barn ärver först när båda föräldrarna är döda. 
  • Yllop

Vad är viktigast för dig?
    Att gifta sig eller ha ett större bröllop?
    Som det ser ut nu är han villig att gifta sig i stadshuset utan några krusiduller.
    Men du vill ha mer och då verkar du inte bli gift alls.

• Anonym (Förstår)

Kompromiss är bästa lösningen. Han vägrar inte för att han inte alls vill gifta sig med dig. Han vill inte ha en större grej. Det är förståeligt om han är rätt osocial introvert av sig.

Kan du tänka dig att bara göra en lätt sak som att gifta dig med enbart ni två och sen ha en lätt familjemiddag med bara era familjer?

• Anonym (ABC)
    Anonym (M) skrev 2025-02-21 19:34:30 följande:
    Fel. Gemensamma barn ärver först när båda föräldrarna är döda. 
    Enligt TS har de båda bara barn sedan innan, alltså inga gemensamma.

Och det är bara om de vore gifta som gemensamma barn ärver efter båda föräldrarnas död. 
  • Anonym (J)
    Anonym (ABC) skrev 2025-02-21 19:28:21 följande:

Ja, men om de inte är gifta ärver väl barnen 100%, dvs en juridisk skillnad där ts kan gå miste om bodelning.
  • Anonym (Det låter bra)

Tråden ska handla om giftemål, men det mesta i tråden handlar om arv.

Jag vill inte heller gifta mig.

• Anonym (Lisa)

Den största frågan här är egentligen vad som är viktigast- ett äktenskap eller ett bröllop? 

Att gifta sig tar 5 min 
    Ett äktenskap är för livet. 

Lägg fokus på rätt sak. Kanske du måste kompromissa om bröllopet för att faktiskt få din önskan uppfylld om att få leva som gfta. 

• Anonym (vic)

Tycker det är konstigt att vara så emot att gifta sig. Jag tycker väl inte heller det behövs direkt, men om ens partner gärna vill det så är det väl inget problem heller. Göra nåt fint och enkelt om man tycker det är jobbigt med folk/mycket folk.

Svar på tråden Min sambo vill inte gifta sig