• Anonym (Emmasmamma)

Män blir triggade av min kropp

Hej!

Jag har märkt ett mönster när jag träffar killar, och jag undrar om någon annan känner igen sig. Jag är vältränad och ganska petit, och ofta när jag lär känna någon ny börjar han plötsligt prata om sin egen kropp. Det är kommentarer som:
    💬 "Fan, jag borde verkligen börja träna."
    💬 "Jag har blivit så tjock på senaste."
    💬 "Vad äter du ens? Jag hade aldrig kunnat hålla mig i form så där."

Det konstiga är att det är killar som annars aldrig pratar om träning eller vikten, men helt plötsligt verkar min närvaro trigga något i dem. Jag har aldrig tagit upp ämnet själv, men ändå hamnar vi där. Det känns nästan som att jag får dem att känna sig obekväma i sin kropp, fast det verkligen inte är min intention. Jag vill inte att någon ska må dåligt över sig själv bara för att jag existerar? 😅

Är det någon annan som har upplevt liknande? Hur hanterar ni det?

• Svar på tråden Män blir triggade av min kropp
  • Studentpappa

Dom får väl mindervärdeskomplex helt enkelt och blir påminda om sin egen dåliga form. Sen kan det ju vara så enkelt att dom tror du tappar intresset om dom inte skulle träna.

Jag har en kompis som är närmare 50 och ser ut som huggen ur granit. Skulle kunna tänka mig att han har samma effekt på rätt många jämnåriga. 

Ride it like you stole it
  • Fjäril kär

Mindervärdighetskomplex och dålig självkänsla.  Plötsligt känner dom sig inte värda dig och försöker väl just där och då hitta olika fraser för att fortfarande vara intressanta för dig. 

• Ikaros12

Jag är äldre man och upplever samma effekt. Träning är en del av mitt liv och inget jag faktiskt reflekterar så mycket på. Tänker inte heller på om andra tränar eller inte. Med åldern så sticker jag dock ut mer och mer. Tycker ofta och framförallt andra män plötsligt börjar prata om träning när jag träffar dem. Nya och gamla bekanta. Träning och framförallt styrketräning är väldigt bra för hälsan på så många sätt, så jag vill att personer som är viktiga i mitt liv ska må bra och träna. Däremot så säger jag det inte till dem att de borde träna mer, om de inte själva vill prata om träning. Kanske att de får lite mindervärdeskomplex när de ser dig, men se det istället som att du inspirerar till ett hälsosammare liv. Så länge du inte nedvärderar andras val, så ligger deras reaktion på dem själva. Och om du lägger mycket tid på din hälsa, så är du faktiskt värd att det syns också. 

• Lynx123

Jag är varken petite eller särskilt vältränad men ändå fått höra samma kommentarer av män. Tror snarare att det beror på att de själva ska visa sig nakna och känner viss osäkerhet inför det. Tror nog att de flesta känner så med en ny partner.

• Hotrod

Fått liknande reaktion när jag börjat träffa någon ny.
    Kanske beror på att jag är smal och rätt så vältränad

• Anonym (Linda)

Det handlar väl om osäkerhet och en undran om dom duger i dina ögon. Och kanske en rädsla för att du ska komma med krav på förändringar och därmed säga just det att dom inte duger... 

• Postman
    Anonym (Emmasmamma) skrev 2025-02-22 09:02:18 följande:
    Män blir triggade av min kropp

Hej!

Jag har märkt ett mönster när jag träffar killar, och jag undrar om någon annan känner igen sig. Jag är vältränad och ganska petit, och ofta när jag lär känna någon ny börjar han plötsligt prata om sin egen kropp. Det är kommentarer som:
    💬 "Fan, jag borde verkligen börja träna."
    💬 "Jag har blivit så tjock på senaste."
    💬 "Vad äter du ens? Jag hade aldrig kunnat hålla mig i form så där."

Det konstiga är att det är killar som annars aldrig pratar om träning eller vikten, men helt plötsligt verkar min närvaro trigga något i dem. Jag har aldrig tagit upp ämnet själv, men ändå hamnar vi där. Det känns nästan som att jag får dem att känna sig obekväma i sin kropp, fast det verkligen inte är min intention. Jag vill inte att någon ska må dåligt över sig själv bara för att jag existerar? 😅

Är det någon annan som har upplevt liknande? Hur hanterar ni det?

Jag tänker tvärt om, att de är imponerade över hur du kan hålla dig så fit och att de samtidigt reflekterar över sitt egna dåliga levnadssätt. Se det som positivt istället att du kan inspirera andra till att leva lite bättre. 
Svar på tråden Män blir triggade av min kropp