Personlighetsförändring efter magsäcksoperation
Hej!
Jag har en person i mitt liv som står mig väldigt nära, vi har funnits i varandras liv i cirka 14 år. Den här personen har alltid varit väldigt snäll och omtänksam mot mig, däremot haft det jobbigt och varit deprimerad dem senaste åren på grund av vikten, hälsan, jobb, ekonomi och så vidare. Personen har alltid haft svårt med emotionella känslor, aldrig direkt velat pratat om saker och ting och jag kan ha märkt av en viss brist på empati redan innan (iallafall en viss arrogans, svårt att avgöra).
Personen bestämde sig iallafall för att göra en magsäcksoperation och efter det så har en obehaglig personlighetsförändring skett. Hen är totalt förändrad på alla sätt och vis och då menar jag inte på ett positivt sätt. Som en främling. Personen har blivit elak mot mig, respektlös, utnyttjande, finns absolut ingen som helst empati gentemot mig och otroligt självisk och egoistisk. Finns inte rum för mig och mina känslor/tankar längre och jag utnyttjas på alla möjliga sätt. Jag har blivit rädd för den här personen (har aldrig någonsin varit det), samtidigt som jag gör allt för att få finnas kvar i hens liv (jag är på ett sätt i en slags beroendeställning).
Själva operationen skedde snabbt och hen hade endast kontakt med läkaren som genomförde operationen och en gång skedde ett samtal med en dietist via Skype. Det pratades aldrig om personens psykiska mående och hen fick heller aldrig träffa någon samtalskontakt innan operationen vilket oroade mig då jag har för mig att det är obligatoriskt? Min fråga lyder då, är det någon här som sett personlighetsförändringar (inte till det positiva) efter magsäcksoperationer och vet varför det kan bli så?