• Anonym (Förkrossad)

Min sambo tycker att barnet kom olägligt och hade önskat att jag gjorde abort

Jag och min sambo har ett barn på 2,5 år tillsammans och har alltid pratat om att vi vill ha ett till barn. Tyvärr blev jag gravid i en väldigt dålig situation då jag inte har något jobb för tillfället. Det kom nog som en chock för oss båda, men jag trodde att vi var överens om att nu är det som det är och att det praktiska kommer lösa sig så småningom. Nu sa min sambo att han hade hoppats på att jag skulle komma till insikt och göra abort, men att det känns för sent nu (jag är i vecka 12). De där orden sårade mig så otroligt mycket och han kändes totalt iskall när han sa det. Här har jag gått runt och trott att han önskade det här barnet lika mycket som mig, även om det kom olägligt. 

Till saken hör att jag är 37, snart 38 år och det finns inte på världskartan att jag skulle göra abort i den här åldern när jag ju faktiskt vill ha ett syskon till vårt första barn. Enligt min sambo skulle det ha varit värt risken att jag inte kunde bli gravid framöver, bara jag får ett jobb först. Jag hade såklart också önskat att jag hade ett fast jobb innan jag blev gravid, men nu hamnade vi i den här situationen. Är det inte helt sinnesjukt att han tycker att jag skulle göra abort vid min ålder bara för att jag inte har ett jobb för tillfället? Eller är det jag som är ute och cyklar? Han har en bra lön och vi går runt ekonomiskt utan att behöva vända och vrida på varenda krona. Det känns fruktansvärt att gå runt och veta att han hade önskat att jag gjorde abort, fast han inte sa ett ord om det. Enligt honom trodde han att det var en självklar tanke hos mig när jag såg att jag var gravid igen. Huuur kan det vara en självklar tanke när man är 37 år och vill ha fler barn?? 

• Svar på tråden Min sambo tycker att barnet kom olägligt och hade önskat att jag gjorde abort
  • burleskburkläsk

Han kunde skyddat sig...är man med i leken får man leken tåla.

• Anonym (Steniga)

Otroligt taskigt att säga så till dig. Kanske är han väldigt pressad på jobbet och är rädd att han också ska bli arbetslös? Eller brukar han vara en okänslig skitstövel? 

• Anonym (Förkrossad)

Vill tillägga att jag tror att han största hang up är att vi inte kommer kunna köpa ett större boende på ett par år. Vi bor redan lite för litet och det kommer bli trångt med två barn. Det känns givetvis förjävligt för mig också att jag definitivt inte kommer få jobb som gravid och därmed kommer det dröja länge innan vi får lånelöfte. Men som sagt, alternativet med abort känns främmande för mig, men jag hade troligtvis tänkt annorlunda om jag var 10 år yngre. 

• Anonym (Förkrossad)
    burleskburkläsk skrev 2025-02-23 21:21:42 följande:

Han kunde skyddat sig...är man med i leken får man leken tåla.

Eller hur! Om han verkligen, verkligen inte ville att vi skulle få ett till barn just nu så kunde han ha varit mer försiktig. Vi har levt ihop i några år och jag trodde aldrig att han skulle yttra de orden till mig. Känner mig lurad som har gått och trott fram till nu att han var med på tåget och att vi löser det här tillsammans. Jobb finns ?alltid?, men fertilitet är begränsad. 
  • Hjelm

Ja, det är faktiskt sinnessjukt när han sagt att han vill ha ett barn till, han vet att din fertila tid rinner ut och ni mer än väl klarar er på bara hans inkomst även om det kanske inte är optimalt. 
    Försöker han manipulera dig till abort tror du?

• Anonym (Steniga)

Att ni bor lite litet är väl bara bra om du inte har jobb. Hade ju varit värre om ni var belånade till max. Barn behöver inte så mycket plats när de är små, de vill ändå inte vara själva. 
    Det är faktiskt väldigt konstigt att han tänker som han gör. En större lägenhet kan man skaffa senare men ett syskon i rätt ålder är inte lika lätt att få till. 
    Att göra abort när man vill ha ett barn är ju jättesvårt så det är helt verklighetsfrämmande tänkt av honom. 

• Anonym (Förkrossad)
    Anonym (Steniga) skrev 2025-02-23 21:22:54 följande:

Otroligt taskigt att säga så till dig. Kanske är han väldigt pressad på jobbet och är rädd att han också ska bli arbetslös? Eller brukar han vara en okänslig skitstövel? 

Nej han kommer inte riskera att bli av med jobbet så hans okänsliga snack har inget med det att göra. Han tycker bara att vi står och stampar och väntar på att jag ska få ett fast jobb så att vi kan köpa ett större boende, och nu när jag blev gravid mitt i jobbsökandet anser han att chanserna att jag ska få ett jobb som gravid är obefintlig och att vi därmed kommer stå och stampa på samma ställe i x antal år till. Han anser också att JAG sätter vårt första barn (och vårt ofödda barn) i en dålig sits för att vi inte kan ge dem en ekonomisk trygghet. Kan säga att vi har aldrig under min förra mammaledighet eller nu under min arbetslöshet har behövt sänka standarden för vårt barn. Vi har köpt dyr vagn, fina kläder, fina möbler av bra märken osv. Vi bor litet ja, men vi bor i en fin lägenhet och i ett fint och populärt område. Så hans uttalande om dålig uppväxt pga ekonomin håller inte. 
  • burleskburkläsk
    Anonym (Förkrossad) skrev 2025-02-23 21:31:55 följande:
    Eller hur! Om han verkligen, verkligen inte ville att vi skulle få ett till barn just nu så kunde han ha varit mer försiktig. Vi har levt ihop i några år och jag trodde aldrig att han skulle yttra de orden till mig. Känner mig lurad som har gått och trott fram till nu att han var med på tåget och att vi löser det här tillsammans. Jobb finns ?alltid?, men fertilitet är begränsad. 
    Väldigt sant!

...också mycket märkligt att helt plötsligt känna annat.

Fertilitet är bebegränsad ja, sen är det ju försent.
  • Anonym (Förkrossad)
    Hjelm skrev 2025-02-23 21:32:02 följande:

Ja, det är faktiskt sinnessjukt när han sagt att han vill ha ett barn till, han vet att din fertila tid rinner ut och ni mer än väl klarar er på bara hans inkomst även om det kanske inte är optimalt. 
    Försöker han manipulera dig till abort tror du?

Ja och så okänsligt att säga att det hade varit värt risken att jag inte skulle lyckas bli gravid senare, bara jag får ett jobb först. Tänk om jag skulle ha gjort abort och sen en månad senare får ett jobb (och att jag sen kanske skulle ha svårt att bli gravid igen)? Hade ångrat aborten hela mitt liv då. Men nej tror inte att han vill manipulera mig till abort. Han säger ändå att nu är det som det är och att han är inställd på att vi ska få ett till barn. Men det känns däremot som att han kommer anklaga mig för att ha satt oss i en dålig sits så länge jag inte har något jobb. Som att jag inte själv är nog så stressad över att det verkar skitsvårt att få jobb just nu, och säkert omöjligt som gravid. 
  • Tow2Mater

Bara han också kan vara foräldraledig. Det har ni väl planerat att han ska kunna vara - trots att du inte har jobb?

Svar på tråden Min sambo tycker att barnet kom olägligt och hade önskat att jag gjorde abort