• Anonym (Easterneurope)

Stämmer detta in på er?

En vanlig formel som används för att beräkna mållängden är dessa: Pojkar ? (mammas + pappas längd i cm + 13 cm)/2. Flickor ? (mammas + pappas längd i cm ? 13 cm)/2.

På mig och mina syskon stämde det rätt bra!

• Svar på tråden Stämmer detta in på er?
  • Mayjel

Skev du möjligen lite fel där med uträkningen av tjejers längd? 

Jag lade ihop siffrorna från mamma och pappas vikt plus 13 och sen delat på 2. Blev alldeles för långt - ca 185 cm.

Sen provade jag att göra samma uträkning med ändringen minus 13 istället. Då stämde det bra med min egen längd.

Min egen mors längd är 168 cm. Pappa 188 cm. 168 + 188 - 13 /2 = 171.5.

Jag är 172.5 cm lång. 

• Mayjel

Skrev visst själv lite fel där. Skulle stå längd på rad 2 och inte vikt. 

• Aniiee
    Mayjel skrev 2025-02-24 03:01:56 följande:

Skev du möjligen lite fel där med uträkningen av tjejers längd? 

Jag lade ihop siffrorna från mamma och pappas vikt plus 13 och sen delat på 2. Blev alldeles för långt - ca 185 cm.

Sen provade jag att göra samma uträkning med ändringen minus 13 istället. Då stämde det bra med min egen längd.

Min egen mors längd är 168 cm. Pappa 188 cm. 168 + 188 - 13 /2 = 171.5.

Jag är 172.5 cm lång. 

För mig är det frågetecken i TS mellan "pappans längd" och "13 cm". Men som du skriver ska det vara ett minustecken, det är den vanliga uträkningen.

Som svar på TS fråga, nej, stämmer inte på mig. Jag är kortare än någondera uträkning, saknas ca 5 minuter för "flick"uträkningen och då så klart ännu mer för "pojk"uträkningen. Rent spontant stämmer det inte på mina syskon heller, men jag är inte tvärsäker.
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (?)

Är syskon av samma kön lika långa?

• Anonym (Neolina)

Japp, stämmer på halvcentimetern. Men på min sambo blir det nästan en dm fel. 

• Anonym (Neolina)

Och på mitt syskon diffar det 6 cm. 

Svar på tråden Stämmer detta in på er?