• Anonym (My)

Någon som är utbildad inom programmering?

Hej! Jag har funderingar på att lära mig programmering men har varken tid eller pengar att gå en utbildning! Därför tänker jag köpa hem böcker för att läsa hemma. Då till min fråga, vilka böcker är bäst att börja med? Är de för komplicerat att bara greja med hemma eller måste jag gå en utbildning? 
    Vill tillägga att jag inte har någon erfarenhet alls.

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Någon som är utbildad inom programmering?
  • Kalle Johansson

Det beror väl helt och hållet på vilken typ av dataprogrammering du hade tänkt dig att lära dig resp satsa på? Programmera mjukvara dvs dataprogram eller webdesign dvs websajter till internet åt företagare?

Nu har jag tröttnat på elbilar och söker istället en gammal klassiker: https://www.karl-webmaster-johansson.top
  • LinaMina345

Det finns en hel del onlinekurser och annat, man kan komma långt med det. Men om du gör det för att du vill jobba med programmering ska du vara medveten om att det är en vääldigt tuff arbetsmarknad nu. 

Om du läser det här och fortfarande är intresserad, svara så kan jag kommer med mer detaljerade råd. 

• Anonym (Python...)

Börja med Python som du kan ladda ned gratis, ett enkelt språk, snarlikt Basic som var till tidiga Commodore 64. Kan dock bli problem installera PIP-filen som behövs för att kunna kommunicera med nätverk och sajter via språket.

Det finns sen en mängd klipp på Youtube med instruktioner om hur man programmerar.

Svar på tråden Någon som är utbildad inom programmering?