• Anonym (Tankar)

Hur dumt är det att skippa mammografi etc?

I en perfekt värld så kan man gå på mammografi, cellprov osv gratis eller nästan gratis. Inte där jag bor dock. Här kostar det mycket pengar. Så därav min fråga; hur stor är risken egentligen att man får obotlig cancer för att man inte har gått på undersökningarna med jämna mellanrum?

Upptäcks cancer oftast på en sån screening eller upptäcks den av en själv pga symptom? Finns det någon data på det här?

• Svar på tråden Hur dumt är det att skippa mammografi etc?
  • Anonym (I)

GÅ. Det kan räddda liv. När det upptäcks av symptom har det redan gått väldigt långt. 

• Anonym (Tankar)
    Anonym (I) skrev 2025-02-25 17:05:41 följande:

GÅ. Det kan räddda liv. När det upptäcks av symptom har det redan gått väldigt långt. 

I Sverige hade jag så klart gått. Här är det både dyrt och omständigt.

Räcker det inte att känna igenom brösten för knölar själv?
  • Anonym (Pk)
    Anonym (Tankar) skrev 2025-02-25 17:04:40 följande:
    Hur dumt är det att skippa mammografi etc?

I en perfekt värld så kan man gå på mammografi, cellprov osv gratis eller nästan gratis. Inte där jag bor dock. Här kostar det mycket pengar. Så därav min fråga; hur stor är risken egentligen att man får obotlig cancer för att man inte har gått på undersökningarna med jämna mellanrum?

Upptäcks cancer oftast på en sån screening eller upptäcks den av en själv pga symptom? Finns det någon data på det här?

Att få livmoderhalscancer är otroligt sällsynt och än mer så innan 40. Snittåldern är uppåt 70 år. Så rent statistiskt är det goda odds att våga hoppa över. 

Även bröstcancer är ju vanligast att få efter 50. Så ju yngre du är ju bättre odds och bättre samvete kan du ju ha att skippa screening. Bröstcancer är ju dock avsevärt vanligare och är kanske det du borde prioritera. Du kan kanske gå  ett glest intervall men ändå gå med jämna mellanrum. Var tionde kvinna i Sverige får trots allt bröstcancer. 

• FtS70
    Anonym (Pk) skrev 2025-02-25 17:35:51 följande:

Att få livmoderhalscancer är otroligt sällsynt och än mer så innan 40. Snittåldern är uppåt 70 år. Så rent statistiskt är det goda odds att våga hoppa över. 

Cancerformen är den fjärde vanligaste hos kvinnor och drabbar oftast kvinnor mellan 30-40 eller efter 70. Hoppa inte över screeningen och överväg vaccin om aktuellt.
  • Anonym (kanske)

Har två kolleger som har upptäckt bröstcancer på mammografin. Båda var över 50. Ingen hade märkt något alls själva, trots att tumören var stor (2-3 cm).

• Anonym (Lilly)

På bröstcancerförbundets hemsida står det att ungefär 65 procent av all bröstcancer upptäcks med hjälp av mammografiscreening. Det står iofs inte hur många av de övriga 35 procenten som struntade i mammografin eller hur många som gick regelbundet på mammografi men ändå hittade knölen själv. 

• Anonym (Lilly)

Cellprover går väl att ta själv med ett hemtest ? Vet inte om det är lika säkert men det är bättre än inget. 

• Anonym (om)

Om ditt mål är att leva så länge som möjligt, hitta pengar någonstans. Eller någon organisation där du bor som hjälper till ekonomiskt med sådant. Du skriver ju inte var du bor men det finns gott om organisationer i alla möjliga länder som hjälper till, både gratis och för en mindre avgift.

Svar på tråden Hur dumt är det att skippa mammografi etc?