• Anonym (Erika)

Ny kollega på jobbet

Hej alla, jag har en ny fin kollega sedan januari och hon har fått gått bredvid mig o lära sig jobbet i 5 veckor, jag har gjort en jätte fin och utförlig information till henne.

Varje dag är det en uppsjö med frågor om småenkla saker till exempel "var ligger x & y? Hur ska jag göra x & y?" uppgifter som jag redan visat henne flertal gånger redan och vi har också utförliga rutiner där det står.

När jag påminner henne att jag redan visat detta och hon behöver göra egna anteckningar eller läsa rutinerna om hon har svårt att komma ihåg sin uppgifter så kan hon svara något i stil med "jag är så trött idag"

I övrigt är kollegan jätte fin och glad, men det blir tröttsamt för mig.
    Nån som har tips att hantera detta på?

Vänligen Erika

• Svar på tråden Ny kollega på jobbet
  • Anonym (Lisa)

Jag tycker att ni båda verkar göra så gott det går, efter förutsättningarna. En del människor lär sig långsammare än andra, så är det bara. Men det kan verkligen suga musten ur en när den man ska lära upp behöver någon att hålla i handen i flera veckor.

Finns det fler som jobbar med samma sak och som kan ta över upplärningen ett tag? 

• Anonym (Vad är bäst?)

Vad är bäst? Att hon fortsätter att ställa frågor (även om det är tröttsamt) eller att hon antingen slösar tid på att leta efter saker eller gör fel? Sen kan man ju tycka att det gått nästan två månader men ibland är det sjukt jobbigt att ta in information, speciellt om det är mycket på en gång. 

Nu säger du ju inte vad det är ni jobbar med men din utförliga manual kanske inte är så enkel som du tror. Jag har skrivit backup-manusler på ett flertal ställen (och läst ett antal) när jag jobbade som receptionist och många var betydligt krångligare än de behövt vara.

• Anonym (Tallrik och gaffel)

Med all respekt men tycker HON att det går lika bra som du?  
    Hur bra du än förklarar och instruerar kanske du inte är bra på att förklara och visa på ett sätt hon förstår?   

Jag har gått sida vid sida med folk som ska lära mig nytt jobb och en del har pratat obegripligt tillkrånglat ,  en del har bara hafsat igenom lite snabbt och en del har hela tiden gjort alla moment själv utan att jag ens fått testa och en del har genast rättat till allt jag gjort med små fnys och fått mig förstå att jag gör fel och några andra har pratat ihjäl mig med långsamma monologer och fått mig trött innan vi ens har kommit till första momentet..  

Alla är inte duktiga pedagoger hur många gånger dom än lär upp nytt folk och hur trevliga dom än må vara. 

• Anonym (Erika)

Tack snälla för input.

Hon har en checklista med tydliga instruktioner att utföra
    men hon läser inte den utan frågar mig istället när hen inte vet.
    Vi har inte samma arbetsuppgifter även om vi arbetar brevid varandra. Inom vården.

Vi har haft avstämningar och hon är jätte nöjd med allt och tycker det är himla bra med våra tydliga rutiner.
    Jag upplever hen ibland som försiktig, samt att hon har 100 projekt på gång under sin fritid, verkar vara en sån själ som har många tankar i huvudet. :)

• burleskburkläsk
    Anonym (Erika) skrev 2025-02-25 22:00:12 följande:

Tack snälla för input.

Hon har en checklista med tydliga instruktioner att utföra
    men hon läser inte den utan frågar mig istället när hen inte vet.
    Vi har inte samma arbetsuppgifter även om vi arbetar brevid varandra. Inom vården.

Vi har haft avstämningar och hon är jätte nöjd med allt och tycker det är himla bra med våra tydliga rutiner.
    Jag upplever hen ibland som försiktig, samt att hon har 100 projekt på gång under sin fritid, verkar vara en sån själ som har många tankar i huvudet. :)

Jag skrev ADD där uppe, hon kanske inte gjort nån utredning men låter som det.

Jag vet många som har det, även jag själv.

Där uppe fick jag tummen ner för ADD, det kan jag ta här också.

5 veckor bredvid i vården ?????
    Skall hon gå från helt grön till att vara självgående?
  • burleskburkläsk

Hon måste inte ha ADD såklart men mycket lutar åt det.

Funderar än en gång på dessa 5 veckor...

Skall hon jobba nu eller är det arbetsträning eller är detta något inför sommaren?

• Anonym (Erika)

Hej, sorry jag var otydlig när jag skrev fem veckor.
    Första veckan har hon gått brevid mig och jag har introducerade henne i arbetet.

sedan har tanken varit att hon ska vara mer och mer självgående, medans hon kan ha mig som bollplank.

vi har arbetslagsmöte varje vecka samt avsatt tid för avstämningar gällande introduktionen.

Add hm ja?

• burleskburkläsk

Ok.

Hur gammal på ett ungefär är hon?

Har hon jobbat i vården förut?

Har hon jobbat alls förut?

Finns svaren i tråden så strunta i frågorna.

Det lutar åt ADD men att hon har extra svårt för inlärning.

Med inlärning tänker jag att hon även själv får känna på så att man inte bara gör det själv och förklarar vad man gör.

Tre saker saknar jag från då jag jobbade i vården: de kollegor som var bra, alla mysiga samtal med de äldre och alla bredvidgångar jag haft (varenda en).
    Många goa skratt allt som allt!

• Anonym (C)
    Anonym (Erika) skrev 2025-02-25 19:58:10 följande:
    Ny kollega på jobbet

Hej alla, jag har en ny fin kollega sedan januari och hon har fått gått bredvid mig o lära sig jobbet i 5 veckor, jag har gjort en jätte fin och utförlig information till henne.

Varje dag är det en uppsjö med frågor om småenkla saker till exempel "var ligger x & y? Hur ska jag göra x & y?" uppgifter som jag redan visat henne flertal gånger redan och vi har också utförliga rutiner där det står.

När jag påminner henne att jag redan visat detta och hon behöver göra egna anteckningar eller läsa rutinerna om hon har svårt att komma ihåg sin uppgifter så kan hon svara något i stil med "jag är så trött idag"

I övrigt är kollegan jätte fin och glad, men det blir tröttsamt för mig.
    Nån som har tips att hantera detta på?

Vänligen Erika

Ge henne inte svaret
    Säg istället
    - det står i din checklista
    - det sa jag igår, ligger det inte där?

När hon säger att hon är trött så säg bara "jaha"

Ibalnd är det bara "Kolla anteckningar och chechlistor samt leta" KOm tillbak om en timme om det inte löst sig

Vissa är bara lat och/eller  osäkra och frågar alltid istället för att försöka själv. De måste få hjälp att ta ansvar 
  • Anonym (M)

Hänvisa till checklistan/den manual hon har. Klarar hon inte av att lära sig det hon behöver för att kunna uträtta arbetet så kanske det inte är rätt yrke för henne. Det är lätt hänt att vara snäll och tänka att man ska hjälpa till men i längden gör du alla en björntjänst om du täcker upp för henne. Hon får stå på sina egna ben och att vara trött är ingen ursäkt till att inte kunna utföra sitt arbete.

• Fjäril kär

Det låter som att hon är väldigt osäker på sig själv och sin duglighet.  
    Kanske vore dags att prata om den osäkerheten och lyfta fram den och pusha henne framåt och be henne att läsa manualer och försöka själv och se till att hon faktiskt gör det också. 

• Anonym (olika)

Vi har en assistent på jobbet som har adhd (enligt henne själv). Hon ska göra olika administrativa uppgifter. 

Hon behöver att man är med henne och visar superexakt steg för steg vad hon ska göra tre-fyra gånger innan hon vågar prova själv. Har tagit mycket tid för mig som sitter bredvid henne, men hon blir väldigt stolt när hon klarar något själv sen. 

Det är på nivån: Nu tittar vi på ruta ett i blanketten. Vad står där? Företagets namn. Ok , vad fyller vi i där då? (Första gången berättar jag exakt vad hon ska skriva, andra gången blir hon supernervös och ska kolla på olika ställen på vårt intranät och antecknar på olika ologiska ställen för sig själv, tredje gången letar hon bland sina olika onenoteställen...)

Så, vissa personer måste man vara extremtydlig med för att de ska förstå och även våga göra något själva. Men sen kan de så småningom tillföra något själva också...

• Ascendere

Alla har olika inlärningsstilar, en del vill ha information muntligt, en del skriftligt och en del behöver göra moment många gånger innan det sitter. 
    Behöver inte vara nåt annat egentligen. 

• Anonym (Erika)
    Anonym (olika) skrev 2025-02-26 10:46:12 följande:

Vi har en assistent på jobbet som har adhd (enligt henne själv). Hon ska göra olika administrativa uppgifter. 

Hon behöver att man är med henne och visar superexakt steg för steg vad hon ska göra tre-fyra gånger innan hon vågar prova själv. Har tagit mycket tid för mig som sitter bredvid henne, men hon blir väldigt stolt när hon klarar något själv sen. 

Det är på nivån: Nu tittar vi på ruta ett i blanketten. Vad står där? Företagets namn. Ok , vad fyller vi i där då? (Första gången berättar jag exakt vad hon ska skriva, andra gången blir hon supernervös och ska kolla på olika ställen på vårt intranät och antecknar på olika ologiska ställen för sig själv, tredje gången letar hon bland sina olika onenoteställen...)

Så, vissa personer måste man vara extremtydlig med för att de ska förstå och även våga göra något själva. Men sen kan de så småningom tillföra något själva också...

Tack, det ungefär så här jag upplever hen. Då är man ju inte självgående, hen behöver en stödperson.

• Anonym (Erika)

Tack, det ungefär så här jag upplever hen. Då är man ju inte självgående, hen behöver en stödperson.

• Anonym (Erika)

• Anonym (Erika)
    Anonym (M) skrev 2025-02-26 09:47:36 följande:

Hänvisa till checklistan/den manual hon har. Klarar hon inte av att lära sig det hon behöver för att kunna uträtta arbetet så kanske det inte är rätt yrke för henne. Det är lätt hänt att vara snäll och tänka att man ska hjälpa till men i längden gör du alla en björntjänst om du täcker upp för henne. Hon får stå på sina egna ben och att vara trött är ingen ursäkt till att inte kunna utföra sitt arbete.

Tack, det är så här jag tänker också.
    jag har lång erfarenhet av att ta emot personer från Ams, arbetsträning och liknande, och det största misstaget man kan göra är att hjälpa dom för mycket, dvs gör deras uppgift åt dom. Men denna person är alltså en vanlig anställd som är tänkt att vara självständig.
    har talat med chefen och hon bad mig ha tålamod lite längre.

• Anonym (Också ny)

Åh dessa kvinnor på arbetsplatserna.. 
    Aldrig är det gott nog. 

Jag kom som ny i en kvinnodominerad arbetsgrupp. 
    Fick snabbt höra att jag är för självständig och att jag ?borde fråga mer?. Sagt och gjort - jag tog till mig feedbacken och så började jag ödmjukt att ställa frågor där det fanns utrymme för en viss osäkerhet från min sida. ?Har inte tid? lät det då. 

Tjejer. Var lite schyssta mot varandra på jobbet. Den tid du investerar i att få en ny kollega välkommen, är något du kommer att få igen senare. 

Svar på tråden Ny kollega på jobbet