• Anonym (Eva)

Beräkning av föräldralön

Hur ska man beräkna föräldralön enligt kollektivavtalet? Jag är överens med min arbetsgivare om summan på avdrag enligt kalkylen i kollektivavtalet, men vi har olika tolkningar av vad texten menar för att beräkna föräldralönen. För att förenkla saken, ta till exempel en månadslön på 60.000 och att avdraget per dag är 1500 kr enligt kalkylen. 

Arbetsgivare: månadslön x 12 / 365  = 1973 kr per dag, alla dagar. Föräldralön per kalenderdag (i alla månader) = 1973 - 1500 = 473 kr

Jag: månadslön / antal dagar i den månaden = till exempel 2000 kr per dag (november). Föräldralön per dag (nov) = 2000 - 1500 = 500 kr

Jag ska totalt få pengar i 5 månader och har redan fått de första betalningarna.

Mom 1:2. Föräldralönens storlek

Vid ledighet utan föräldralön görs fullt tjänstledighetsavdrag. Vid ledighet med föräldralön görs ett lägre avdrag. Det kvarvarande beloppet efter avdraget utgör föräldralönen.

Avdrag görs för varje dag (även arbetsfria vardagar samt sön- och helgdagar).

• Svar på tråden Beräkning av föräldralön
  • Anonym (Ellen)

Du lär behöva läsa tidigare i kollektivavtalet där det beskrivs hur daglön och/eller dagavdrag beräknas.

Jag har arbetat med löner i olika verksamheter, vissa kör samma daglön oavsett månad. Då tar man månadslön x 12 / 365 för att få fram daglön.

Medan i kollektivavtalet för kommuner till exempel, så är det aktuell månad man räknar på. Vilket också innebär att det varierar eftersom februari har färre dagar än tex mars. 

Svar på tråden Beräkning av föräldralön