• Anonym (Ensam förälder)

Csn och veckopeng

Hej ! 
     Betalar  ni  veckopeng   och även   hela  csn    till  en 16  åring   

Hur  gör ni ?  

Hörde  alldeles   nyss   att  pappan  inte betalar veckopeng.  längre.   Av dottern  Och  pappan har   inte   meddelat   mig     (  vi är separerade  ) .    

Men  han har  betalat   lite   delar  som  varit   trasiga   på  hens.    Moppebil.  
     Som jag  inte  gjort .  
      Så  det  kanske  jämnar  ut   sig   ?  

• Svar på tråden Csn och veckopeng
  • Anonym (T)

Förstår inte riktigt hur du menar men min dotter fick CSN när hon var 16, ingen Veckopeng.

• Anonym (S)

Det är inte aktuellt än, men nej, CSN blir ju månadspengen/veckopeng. Antingen så kommer barnet få CSN eller veckopeng. Den dagen det betalas ut direkt till barnet så slutar veckopengen 

• Anonym (Antingeneller)

I vår familj får barnen månadspeng till dess att det börjar betalas ut via CSN, då får de hela det beloppet, alltså ingen ytterligare månadspeng. 

Däremot står vi fortsatt för mobilabonnemang, busskort, fritidsaktiviteter (dans och handboll i ena fallet, gymkort i det andra) samt bidrar till inköp av ytterkläder (jackor och skor). 

• Fjäril kär

Min 16-åring får hela CSN  + ytterligare ca 500 kr då han bor på internat och ska alltså klara matinköp och övriga utgifter på dom pengarna.  

Hyran för studentrummet betalar jag men pappan bidrar med ca halva hyran  via underhållet. 

Nån extra peng från pappan kommer sporadiskt till sonen men kanske nån hundring extra i månaden. 

• Anonym (vanligt)
    Anonym (Antingeneller) skrev 2025-02-26 15:51:37 följande:

I vår familj får barnen månadspeng till dess att det börjar betalas ut via CSN, då får de hela det beloppet, alltså ingen ytterligare månadspeng. 

Däremot står vi fortsatt för mobilabonnemang, busskort, fritidsaktiviteter (dans och handboll i ena fallet, gymkort i det andra) samt bidrar till inköp av ytterkläder (jackor och skor). 

Jag tror detta är ett väldigt vanligt upplägg att barnet får studiebidraget plus extra för större utgifter. Så har jag planerat att göra om något år när mitt barn fyller 16. 
Svar på tråden Csn och veckopeng