• Anonym (19 årig dotter)

Vad ska man göra åt en 19-åring som inte går i skolan?

Vår dotter är 19 år, har autism, selektiv mutism och en ätstörning. Hon läser just nu upp grundskolans betyg, men har slutat gå till skolan sedan några veckor tillbaka.

Hon har ingen utvecklingsstörning, men hon har missat så mycket av det som jämnåriga kan genom att hon har suttit på sitt rum i flera år. Hon har inga vänner, kan inte prata med någon utanför familjen, kan inte åka kollektivt, inte handla själv och så vidare. Att kasta ut henne på gatan så hon får klara sig själv är inget alternativ. 

För tre veckor sedan begick hennes två år äldre bror självmord, hon visar inte speciellt mycket känslor över det som hänt. Vid 13-års ålder försökte hon själv begå självmord ett antal gånger. Vi är redan knäckta efter att ha förlorat hennes storebror och vet inte vad vi ska ta oss till med henne. 

• Svar på tråden Vad ska man göra åt en 19-åring som inte går i skolan?
  • Fjäril kär

Begär hjälp! 

Eftersom hon har diagnos ingår hon i lagen om LSS och har rätt till assistent på olika områden. Tex boendestöd och ledsagare 

Ring till vuxenhabiliteringen och rådgör.   Det måste finnas en vårdplan för henne utifrån hennes behov och möjlighet till insatser (särskilt boende, daglig verksamhet,  kuratorstöd etc etc) 

• Anonym (Hjälp)

Jag hoppas att du trollar.

Familjeliv är fullt av bittra troll, de skadar i vanliga topics då det handlar om ifall x lyssnar på y.

Om det du skriver inte påhitt så behövs professionell hjälp (kontakta vården).

Fjäril kär skrev 2025-02-27 09:49:53 följande:

Begär hjälp! 

Eftersom hon har diagnos ingår hon i lagen om LSS och har rätt till assistent på olika områden. Tex boendestöd och ledsagare 

Ring till vuxenhabiliteringen och rådgör.   Det måste finnas en vårdplan för henne utifrån hennes behov och möjlighet till insatser (särskilt boende, daglig verksamhet,  kuratorstöd etc etc) 

Tack för ditt svar
    Anonym skrev 2025-03-01 21:55:17 följande:

Hur går det ts?

Tack för frågan. Jag har kontaktat ätstörningsenheten och kommunens LSS handläggare, och det verkar som att hennes situation kvalificerar henne till insats genom LSS. 

Efter åratal av problem med dottern kom sonens självmord som en chock eftersom han inte var öppen med sina känslor/hamnade i skymundan. På fredag är det begravning och jag går sönder, men dotterns problem tar inte paus. 
  • Anonym (npf-mamma)

Jag har inget mer råd än de du fått, inte annat än att du också borde få professionellt stöd.

Mitt, verkligen ur hjärtat, varma deltagande. 

Anonym (npf-mamma) skrev 2025-03-04 22:21:55 följande:

Jag har inget mer råd än de du fått, inte annat än att du också borde få professionellt stöd.

Mitt, verkligen ur hjärtat, varma deltagande. 

Tack så mycket. Det värmer mer än du tror. 
Svar på tråden Vad ska man göra åt en 19-åring som inte går i skolan?