• Anonym (TS)

Hjälp mig förstå

Jag har nyligen separerat efter ett långt förhållande där jag blev utsatt för psykisk misshandel. Min ena förälder har valt att fortsätta ha kontakt med mitt ex och pratar med honom som om inget hänt. Det känns som ett stort svek eftersom mitt ex lämnat stora sår då han varit väldigt elak. Jag måste bearbeta alla hans svek och lögner och mår väldigt dåligt. Jag tycker att min ena förälder visar att det är ok att han gjort så mot mig i och med att de fortfarande är "vänner". I min värld stöttar man sitt barn. Hur kan man göra så?

• Svar på tråden Hjälp mig förstå
  • Anonym (ö,knöNklÖnp')
    Anonym (TS) skrev 2025-02-27 20:40:39 följande:
    Hjälp mig förstå

Jag har nyligen separerat efter ett långt förhållande där jag blev utsatt för psykisk misshandel. Min ena förälder har valt att fortsätta ha kontakt med mitt ex och pratar med honom som om inget hänt. Det känns som ett stort svek eftersom mitt ex lämnat stora sår då han varit väldigt elak. Jag måste bearbeta alla hans svek och lögner och mår väldigt dåligt. Jag tycker att min ena förälder visar att det är ok att han gjort så mot mig i och med att de fortfarande är "vänner". I min värld stöttar man sitt barn. Hur kan man göra så?

Vet din förälder om hur ditt ex har betett sig? 
  • Anonym (Hm)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-27 20:40:39 följande:
    Hjälp mig förstå

Vet hen hur han har behandlat dig. Man stöttar sina barn.
  • Anonym (Kanske)

Kan det vara så att din förälder har kontakt med exet för att föräldern har en annan bild av förhållandet än vad du har? kanske både ditt ex och förälder har en annan bild av situationen. Har du granskat dig själv? 

Läser alldeles för många trådar där exet beskylls när det i själva verket är personen själv som är problemet.

På vilket sätt var du utsatt för psykisk misshandel? Hur var du själv i förhållandet? 

• Anonym (Yazoo)

Men varför har de kontakt- hade ni barn ihop?

Ibland bildar sig vissa en uppfattning som inget kan ändra på, bara.

En kvinna jag känner skilde sig från sin man efter fem år bara för att hitta honom vid julbordet hemma hos mamma och pappa två månader senare, utan förvarning.

Hon var inte glad, kan jag säga. Hennes mor var helt oförstående.

Sånt borde det utdömas böter för...

• Anonym (Håller med)

Jag kan hålla med föregående som skriver att förhållandet kanske inte uppfattades av andra på det sättet som du tolkade det. 

Hade ni barn? Hur ser uppdelningen då ut? 

Hur såg misshandeln ut och var du felfri? 

• Anonym (Håller med)

Sen till det viktigaste - hur har din relation med denna förälder varit? Har du behandlar denna förälder rätt eller är det så att föräldern inte blivit OK behandlad och kanske känner igen sig i det med ditt ex? 

Hur oskyldig är du?

• Papadvd

Jag blir direkt misstänksam mot denna typ av tråd där man är ?offer? och blivit illa behandlad. Hade det stämt så hade kanske inte föräldern haft någon kontakt? 

Tycker likt andra i tråden att du kan beskriva hur du betett dig i förhållandet? 

Har ni barn och hur ser ansvaret ut? Är det så att ditt ex är en bättre förälder som tar mer ansvar och din förälder ser det? 

Massa spekulationer men skriv gärna hur förhållandet såg ut så kan vi hjälpa dig mer. 

Självreflektion är viktigt såklart. 

• sriracha

Blir också skeptisk när jag läser detta. 

I alla ?fall? jag känner till och en persons föräldrar fortsatt ha en bra relation med dennes ex så har exet varit väldigt ?oskyldig? så att säga. Dessa ex som skuldbeläggs på detta sätt tar oftast stort ansvar, kanske verkligen försökt ?reda ut? förhållandet och föräldrar har synat sanningen. Och precis som någon skrev - hur har din relation varit med denna förälder?  

Blir intressant att läsa hur TS varit i förhållandet och på vilket sätt hen blivit psykiskt misshandlad. Var du väldigt snäll, respektfull och mjuk själv? Alltid intressant att höra. 

Som någon skrev självreflektion är på sin plats här. 

• Anonym (TS)
    Anonym (ö,knöNklÖnp') skrev 2025-02-27 20:45:08 följande:
    Vet din förälder om hur ditt ex har betett sig? 
    Ja, annars hade jag inte startat tråden
  • Anonym (TS)
    Anonym (Kanske) skrev 2025-02-27 20:49:13 följande:

Kan det vara så att din förälder har kontakt med exet för att föräldern har en annan bild av förhållandet än vad du har? kanske både ditt ex och förälder har en annan bild av situationen. Har du granskat dig själv? 

Läser alldeles för många trådar där exet beskylls när det i själva verket är personen själv som är problemet.

På vilket sätt var du utsatt för psykisk misshandel? Hur var du själv i förhållandet? 

Jag är mitt uppe i terapi och att komma över exet och att försöka fungera efter allt jag varit med om. Därför svarar jag inte på hur jag själv var. Några av de sakerna som han alltid gjorde var att klaga på precis allt. Hur jag såg ut, hur jag städar, att maten smaka? för lite, att jag låter för irriterad mm. Han fick mig att betala för mer än han och ta allt ansvar hemma, för barnen. Det enda han gjorde var att sitta och titta på och klaga på allt jag gjorde. Kort förklarat. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Yazoo) skrev 2025-02-27 20:52:50 följande:

Men varför har de kontakt- hade ni barn ihop?

Ibland bildar sig vissa en uppfattning som inget kan ändra på, bara.

En kvinna jag känner skilde sig från sin man efter fem år bara för att hitta honom vid julbordet hemma hos mamma och pappa två månader senare, utan förvarning.

Hon var inte glad, kan jag säga. Hennes mor var helt oförstående.

Sånt borde det utdömas böter för...

Vi har barn. 
  • Anonym (Kanske)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-27 21:50:08 följande:
    Jag är mitt uppe i terapi och att komma över exet och att försöka fungera efter allt jag varit med om. Därför svarar jag inte på hur jag själv var. Några av de sakerna som han alltid gjorde var att klaga på precis allt. Hur jag såg ut, hur jag städar, att maten smaka? för lite, att jag låter för irriterad mm. Han fick mig att betala för mer än han och ta allt ansvar hemma, för barnen. Det enda han gjorde var att sitta och titta på och klaga på allt jag gjorde. Kort förklarat. 

Hur klagade han på hur du såg ut? 

Hur menar du att du tog allt ansvar? var det du som städade och moppade/rengjorde? Var det du som lagade all mat? Var det du som vek kläder? Plockade i ordning? 

Vem hade hand om att relationerna inom familjen funkade? 

• Anonym (Håller med)

:
    TS du skriver lögner och svek. Vilka lögner och svek på vilket sätt?

• Anonym (TS)
    Anonym (Håller med) skrev 2025-02-27 22:17:09 följande:

:
    TS du skriver lögner och svek. Vilka lögner och svek på vilket sätt?

Dolde pengar så att jag fick betala det mesta bland annat. Utnyttjade min godhet på olika sätt. Han hade kontakt med ett ex i smyg. 
  • Anonym ((Ex-frun))

Det kan vara så att TS bara hittar på, och själv är den problematiska personen, som drevet i tråden verkar tro.
    Eller är det så att TS förälder är dysfunktionell på samma sätt som exet, och att de gaddar ihop sig mot TS och gör hen till gemensam syndabock. Fult, men inte ovanligt. 

• Anonym (Kanske)
    Anonym (TS) skrev 2025-02-28 10:29:12 följande:
    Dolde pengar så att jag fick betala det mesta bland annat. Utnyttjade min godhet på olika sätt. Han hade kontakt med ett ex i smyg. 

Dolde pengar? Hade ni gemensam eller delad ekonomi? Var det alltid så att han dolde pengar eller fanns det några skäl till detta? Exempelvis rädsla för att bli lämnad ensam utan pengar? har ni gjort slut tidigare som kan ha satt rädslan i honom? 

hur vet du att han hade kontakt med exet, kom du på honom? 

Låter inte jätteallvarligt som du får det att låta i tråden. i tråden kan man tro att han gjort betydligt värre saker. Detta låter överkomligt?

kanske dramatiserar du och sätter dig själv i offerposition och därmed både förälder och exet i grunden har rätt.

• Anonym (Håller med)

Som ?kanske? skriver låter det verkligen väldigt ?taget ur luften? för att få honom att framstå som sämre. Utnyttjade din godhet? Kan du konkretisera något så att det blir mer trovärdigt? 

Detta bevisar vart felet är i de flesta situationer. Kan du besvara denna fråga på ett bra sätt: Vad hade han för bra sidor? Vad är fint och bra med honom då? 

• Papadvd

Hade han anledning att dölja pengar? Gjorde du av med gemensamma pengar så att han var orolig? Eller som någon annan skrev hade han rädsla att du ska lämna honom och därför behövde spara undan? 

Något jag reagerar på är att du inte svarar på våra frågor, enbart på det som är till din fördel att svara på för att framstå som ?god?.

Varför svarar du inte på hur din relation med föräldern varit? Varför svarar du inte på hur uppdelning med barnen är? Lite mycket du ?hoppar över? att ge info om som är kritiskt för att kunna få en rättvisande bild av situationen. 

Oroväckande personlighet. 

• Anonym (Kanske)

Inga svar så klart?. TS skaffa självinsikt. För din egen skull. 

Svar på tråden Hjälp mig förstå