• Anonym (Rädd och ledsen)

När man behöver prata, men omgivningen bara lyssnar på sina villkor

Jag ska snart genomgå en stor och seriös operation... prognosen är god, vilket är det enda min omgivning går med på att fokusera på. "Om ett år kommer du må så bra" etc... och jag förstår vad de försöker uppnå, MEN jag har behov av att få prata om alla "tänk om"... det finns inga garantier och jag behöver få prata om det. Tex vad det skulle innebära för barnen och djuren... och att prata med en "professionell" är inte det jag behöver, jag behöver få prata om det med mina närmaste... men de vägrar lyssna...

Och så är det barnen... hur ärlig ska jag vara med min rädsla inför dem? Jag försöker alltid vara optimistisk, men ibland är det svårt... som när de frågar hur läkarbesöket gick, som i sanningens namn inte alls gick bra... men ska de behöva veta det? De är mellan 10-16...

• Svar på tråden När man behöver prata, men omgivningen bara lyssnar på sina villkor
  • Lynx123

Kanske du kan prata med en stödgrupp där andra varit med om liknande? Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt för andra att ta in, medan de som suttit i samma sits förstår 100%. 

Lynx123 skrev 2025-02-28 08:53:21 följande:

Kanske du kan prata med en stödgrupp där andra varit med om liknande? Av egen erfarenhet vet jag att det är svårt för andra att ta in, medan de som suttit i samma sits förstår 100%. 

Vet inte ens var man skulle hitta en sån här...

Det jag behöver är att prata med närstående... de är de enda som kan svara på det som snurrar i huvudet på mig...
  • Anonym (?)
    Anonym (Rädd och ledsen) skrev 2025-02-28 08:57:48 följande:

Det jag behöver är att prata med närstående... de är de enda som kan svara på det som snurrar i huvudet på mig...
    Vad vill du att de ska svara på som du inte kan komma fram till själv?
  • Lynx123

Det finns rätt mycket online om du bara letar.

Dina närstående funkar ju onekligen inte så då får det bli en slags plan B.

Vad gäller alla praktiska saker så kanske du kan ta hjälp av utomstående?
  • Anonym (Ella)

Jag tror som ovan, de tankar du har kan inte dina närstående förväntas bära.
    Så om du har ett behov av att diskutera saker ur ett annat perspektiv eller med folk som har samma upplevelse behöver du nog hitta andra forum för det.

• Anonym (Juni)

Se om du och din partner eller annan närstående kan få ett gemensamt samtal hos kurator. 

• Anonym (Positivt tänkande)

Dina närstående är som folk generellt när någon går igenom något jobbigt  de vill inte tänka på att det kan gå åt skogen. Jag förstår att det känns jobbigt för dig som vill kunna prata dig igenom din oro. 

Dina närstående kan inte svara på dina tankar eftersom de inte har gått igenom det du nu går igenom. 

Prata med din läkare om det finns stödgrupper för det du nu går igenom, annars behöver du prata med en kurator. Du ska absolut, under inga som helst omständigheter, inte lägga din oro på dina barn!
    Anonym (Positivt tänkande) skrev 2025-02-28 10:29:34 följande:
    Dina närstående är som folk generellt när någon går igenom något jobbigt  de vill inte tänka på att det kan gå åt skogen. Jag förstår att det känns jobbigt för dig som vill kunna prata dig igenom din oro. 

Dina närstående kan inte svara på dina tankar eftersom de inte har gått igenom det du nu går igenom. 

Prata med din läkare om det finns stödgrupper för det du nu går igenom, annars behöver du prata med en kurator. Du ska absolut, under inga som helst omständigheter, inte lägga din oro på dina barn!
    Även om de inte kan sätta sig in i tankarna så skulle de kunna låta mig prata om det jag behöver prata om... som ångesten inför vad som skulle hända med barnen... de behöver inte ha svaren, det skulle betyda mycket att de bara lyssnar... 

Självklart skulle jag inte lägga min dödsångest på barnen, det är inte det jag menar, däremot HUR mycket ska de få veta? Jag kan inte hjälpa att jag är ostabil just nu, så vad säger jag om jag bryter ihop?
    Anonym (Ella) skrev 2025-02-28 10:17:18 följande:

Jag tror som ovan, de tankar du har kan inte dina närstående förväntas bära.
    Så om du har ett behov av att diskutera saker ur ett annat perspektiv eller med folk som har samma upplevelse behöver du nog hitta andra forum för det.

De säger att de alltid finns för mig, men de gör ju bara det på sina egna villkor. De vill ständigt prata om saker från sitt håll, men inte på det sätt jag behöver.
  • Fjäril kär

Stödgrupper kan ge dig konkreta svar på hur man pratar med sina barn och hur man förmedlar önskemål till andra närstående.  

Bara dom som gått igenom samma sak vet hur man kan förmedla sina tankar och sin oro. 

Din läkare borde veta om såna olika grupper eller kan skicka dig vidare till en kurator som också kan hjälpa till med att kunna prata med dina barn. 

Svar på tråden När man behöver prata, men omgivningen bara lyssnar på sina villkor