• Anonym (Xylocain)

Fråga gällande xylocain 2% plastspruta! Snabba svar gärna

Skulle egentligen fått xylocain 2%  kräm utskrivet, men det blev fel och barnmorskan skrev ut xylocain 2% plastspruta 10x10 (10st engångsdoser).
    Ringde om att få krämen nämligen, men gick inte att få den så blev engångsdoserna istället 

Är det samma som xylocain 2% salva, är den säker att använda som xylocain 2% salva? Ska ha den att smörja i underlivet men är rädd att den inte är samma. 

• Svar på tråden Fråga gällande xylocain 2% plastspruta! Snabba svar gärna
  • Anonym (Xylocain)

En till fråga, som jag inte fick svar på. Går det att ha xylocain 2% till underlivet om det är lite torrt där nere?

• Anonym (Bupp)

Fråga den som skrev ut krämen. 

• Anonym (Xylocain)
    Anonym (Bupp) skrev 2025-02-28 10:57:27 följande:

Fråga den som skrev ut krämen. 

Ringde och frågade när jag fick den utskriven, men fick inget svar gällande det. Dom sa bara att det var den jag fick utskriven tills vidare 
  • Anonym (Vicki)

Jag har haft samma "sprutor" som kommer upp om man googlar på xylocain 2% spruta i underlivet utan problem en längre tid. Fick till mig att de brukar användas vid kateterinsättning eller liknande också?

• Anonym (Läkemedelskemist)

Den stora skillnaden mellan gel och salva ligger i konsistens, gel är tex inte lika kladdigt. Det är samma verksamma substans (lidokain) och lika stor dos av den substansen. Det går bra att använda i underlivet, och handlade det om mig skulle jag föredra just gelen till det området.

Sprutorna är utan konserveringsmedel, tuberna är med.

Har du fått det ena utskrivet av vården kan jag inte se att det skulle vara någon fara med att använda det andra i stället. 

• Anonym (Xylocain)

Använde gelen och det gick bra. Min fråga är nu bara att jag fick 10 x 30g och står att förpackningar är engångsdoser. Jag använder ju lite gel så måste jag verkligen kasta resten av tuben som är mycket gel kvar i? Eller kan jag fortsätta använda samma tub? 

• Anonym (Vicki)

Jag använde samma förpackning 2-3 gånger men då var det inom någon dag

• Anonym (Xylocain)
    Anonym (Vicki) skrev 2025-03-01 19:10:41 följande:

Jag använde samma förpackning 2-3 gånger men då var det inom någon dag

Tror du jag kan använda den imorgon på förmiddagen eller har det gått för lång tid då?
  • Anonym (Vicki)

Jag hade gjort det utan att fundera men varit försiktig med hur jag hanterade den hygienmässigt. Vet inte hur du använder den men lite så :P

• Anonym (Xylocain)
    Anonym (Vicki) skrev 2025-03-01 19:52:37 följande:

Jag hade gjort det utan att fundera men varit försiktig med hur jag hanterade den hygienmässigt. Vet inte hur du använder den men lite så :P

Jag tog lite gel i handen, så ingen hudkontakt med tuben. Tack för svar :)
Svar på tråden Fråga gällande xylocain 2% plastspruta! Snabba svar gärna