• Anonym (Deppig)

Felaktigt anklagad och misstrodd

Hej. Jag har under ett år haft kontakt med vuxenpsykiatri, jag fick god hjälp känner jag och livet började rulla på efter en hemsk separation. Vid ett möte frågade mig om alkoholvanor och jag svarade sanningsenligt på det varpå hon informerade att jag ligger över 10 enheter i veckan och det är inte bra. Jag fick även gå och lämna lite blodprover, ingen sa något om för vad. Nästa möte ville dom att jag skulle ta nya prover. Efter det bröt helvetet loss. Tydligen hade jag högt värde av av PEth och dom började anklaga mig för massa saker som att jag kan vara en fara för trafik och mina barn. Då var jag ändå tydlig med att jag aldrig kört onykter eller varit onykter på jobb eller med barnen. Visst jag dricker tre glas vin om dagen och helgerna utan barn festas det som bara den. Det är inte bra för min hälsa, det vet jag. Nu hotar dom alltså dra in mitt körkort, vapenlicens och har gjort orosanmälan till socialtjänsten. Jag blev helt paff. Detta baserat på provsvar. När jag försöker förklara att dom har fel så lyssnar dom inte. Jag känner mig helt felaktigt anklagad, misstrodd och mår skit i väntan på socialtjänsten ska kontakta mig.  Vad är det som händer egentligen?
  • Svar på tråden Felaktigt anklagad och misstrodd
  • Anonym (H)

Jag antar att ditt drickande långsamt ökat med tiden, och att det nu känns helt normalt för dig att ha alkohol i kroppen, så att du inte upplever dig själv som onykter fastän du är det.

Tre glas varje dag är mycket!

• Anonym (Deppig)

Jag tycker inte tex. tre folköl en kväll är så farligt. Men det är väl att det inte ses så onormalt i mitt umgänge. Men att dom hävdar att jag rullar runt hemma och är en fara verkar väldigt märkligt i mina öron på tre enheter

• Anonym (M)
    Anonym (Deppig) skrev 2025-02-28 12:29:52 följande:

Jag tycker inte tex. tre folköl en kväll är så farligt. Men det är väl att det inte ses så onormalt i mitt umgänge. Men att dom hävdar att jag rullar runt hemma och är en fara verkar väldigt märkligt i mina öron på tre enheter

Men om du inte tycker du har problem med alkohol så är det ju lätt att sluta. 
  • Anonym (H)

Påstår de verkligen att du rullar runt eller är det din egen tolkning? Man blir onykter långt innan man blir dyngrak.

Ta emot all hjälp de erbjuder! De där tre glasen vin är väl inte så viktiga att de är värda att förlora barnen för?
  • Anonym (A)

Hej,
    inte för att vara sån men starta aldrig en sån gör trpd på familjeliv. Du kommer aldrig få dom svaren du vill ha. Säger det i all välmening. Hör sitter det väldigt mycket dömande människor. Man får välja sina samtalsämnen här, om man har självbevarelsedrift. Annars finns risk att en ts som detta baea kommer göra din situation värre kring detta. 

jag vet, psykiatrin är oftast skit. ibland undrar jag hur mycket de faktiskt hjälper folk. Men se det som att de vill försöka hjälpa dig. Lyssna på vad dom och soC har att säga. Var örlog mot dig själv. Och fundera på hur du kan göra för att ta dig framåt mot bättre mående. 

allt gott!

• Anonym (H)
    Anonym (A) skrev 2025-03-01 17:21:51 följande:

Hej,
    inte för att vara sån men starta aldrig en sån gör trpd på familjeliv. Du kommer aldrig få dom svaren du vill ha. Säger det i all välmening. Hör sitter det väldigt mycket dömande människor. Man får välja sina samtalsämnen här, om man har självbevarelsedrift. Annars finns risk att en ts som detta baea kommer göra din situation värre kring detta. 

jag vet, psykiatrin är oftast skit. ibland undrar jag hur mycket de faktiskt hjälper folk. Men se det som att de vill försöka hjälpa dig. Lyssna på vad dom och soC har att säga. Var örlog mot dig själv. Och fundera på hur du kan göra för att ta dig framåt mot bättre mående. 

allt gott!

Om TS bara fått de svar han ville ha så skulle han fortsätta dricka och kanske förlora sina barn - och de honom. Jag har svårt att se det som något bra.

Ibland behöver man få höra av andra att det liv man lever inte är hållbart. För det kan vara väldigt svårt att se själv, när man är mitt uppe i det.
  • Anonym (Sign)

Tre folköl på kvällen stör sömnen, man somnar lättare men får sämre drömsömn. I det långa loppet mår man inte bra av det, varken psykiskt eller fysiskt.
    Antar att du fick de hör alkoholvanorna i samband med din svåra skilsmässa?

Överhuvudtaget är det inte bra att gå över de normer för alkohol som finns, för hälsan på sikt. Risken är att man sakta ökar, så att man sitter fast  i ett beroende när man sedan är 55 år, det är ganska vanligt. 

Minska ner, du får hitta andra sätt att komma ner i varv och hitta harmoni i vardagen. Att lägga till en ny vana är ett lättare sätt att ändra sig.  Vad skulle du kunna göra? Avslappning, yoga, en god smoothie? Ersätt alkoholen med npgot annat trevligt. Du får ju lite pengar över om du avstår från alkohol alla dagar utom två kvällar i veckan.
  • burleskburkläsk

Sluta drick alkohol...med mängden du dricker så är det ett bekymmer som du inte verkar se själv.

I stället för att klaga på myndigheter som gör sitt jobb så sluta drick alkohol.

Byta ut till alkoholfria drycker och sluta klaga.

• Anonym (Sign)

Skaffa en promillemätare, då kan du själv kolla hur det ser ut.

Svar på tråden Felaktigt anklagad och misstrodd