• Anonym (Svullfia)

Så svullen kropp?

Jag har en fundering. Jag är 165 lång och väger ca 65 kg. Tränar och rör på mig varje dag. Lever relativt hälsosamt och tycker om mig själv. Äter inga mängder med salt och dricker minst 2 liter vatten om dagen, snusar/röker inte och dricker inte kaffe.

Jag har ett problem att vissa dagar vaknar jag och benen känns som stockar, ansiktet är såå svullet och näsan är jättestor. Händerna och fingrarna är som prinskorvar och fötterna är stora och svullna. Hela kroppen går på en natt upp 5-7 kg. Det gör ont, jag är stel men framförallt såå svullen. Känner inte igen mig dessa dagar i ansiktet. Ögonenlocken ser ut som små bollar och ögonen är små. Dessa dagar får jag alltid frågan på jobbet om hur jag mår, för jag ser bedrövlig ut Och ser inte ut som mig själv. Ser ut som en person som äter kortison här jag fått höra. Det är inte grejen att jag gör upp i vikt för det struntar jag i men ser ju hur mycket vätska (?) som finns i kroppen dessa dagar och jag funderar varför det är såhär. Det kommer inte i länk till mens. Nån som har nån idé vad det beror på?

• Svar på tråden Så svullen kropp?
  • Anonym (J)

Gå till vårdcentralen. Har du hjärtproblem? 

• Anonym (Ani)

Be om få tid hos vårdcentralen och ta prover. Hur länge har du haft det såhär? 

• Anonym (Kloe)

Oj det kan ju vara allt möjligt.. Allergi av något du ätit, ägglossning/PMS, hjärtproblem, njursvikt, en obalans av näringsämnen såsom brist på kalium.. Ja, det kan vara vad som helst. Det som oroar är det faktum att du vaknar sån samt har det från topp till tå.

Om du inte får några bra och vettiga svar från vården så skulle jag råda att uppsöka en homeopat. 

Men förhoppningsvis så utreder vården dig ordentligt, tar massor med prover osv. Min erfarenhet är dock att dom inte kommer göra så mycket... 

• burleskburkläsk

Jag svullnade upp om händer och fötter för ca 10år, hade jag inte sökt vård så hade jag dött ganska fort.

Du kommer helt sannolikt behöva nån medicin, tänk om detta ger sig på organ som njurar och hjärta.

Jag hade tagit mig till akuten, det gjorde jag.

Men jag väntade förlänge och hade klåda, ryggsmärtor och svåra migränattacker.

Varför vänta?

• Anonym (Svullfia)

Tack alla svar! Jag har varit hos läkare och pratat om det här, har lämnat prover men de kunde inte hitta något galet. Fick höra att det kan vara såhär när man är kvinna eller hypokondriker. Har varit såhär flera år så rimligtvis är det inget akut. Men det är så märkligt när det händer. Var mest därför jag gjorde ett inlägg för att se om någon kände igen sig.

• burleskburkläsk
    Anonym (Svullfia) skrev 2025-03-10 15:22:12 följande:

Tack alla svar! Jag har varit hos läkare och pratat om det här, har lämnat prover men de kunde inte hitta något galet. Fick höra att det kan vara såhär när man är kvinna eller hypokondriker. Har varit såhär flera år så rimligtvis är det inget akut. Men det är så märkligt när det händer. Var mest därför jag gjorde ett inlägg för att se om någon kände igen sig.

Knepigt att ingen läkare skickar dig på komplett blodstatus...hette det förr "stora hälsokollen" eller nåt sånt heter det, bör kosta mellan 1000-2500.
    Har du några ämnesförendringar eller brister av nåt ämne eller så så får du reda på det där...detta kan man begära själv.

Du godtog hypokondri? 
  • Anonym (Lerum)

De gjorde ordentlig koll av hjärtat? 

• Lynx123
    Anonym (Lerum) skrev 2025-03-10 15:51:09 följande:

De gjorde ordentlig koll av hjärtat? 

Precis vad jag också ville fråga. Hjärta och njurar först och främst.

Man får.inte en svullen kropp av hypokondri.
  • Anonym (Svullfia)

Tack för era svar! Jag låg inne med mykoplasma här i höstas, då tog det massor med prover eftersom jag var så dålig. Vet bland annat man kollade njurar och hade långtids-ekg. Kanske inte rätta proverna men kanske man borde upptäckt något..

Man har inte förklarat det med hypokondri men man har sagt ?vi förstår att det kan KÄNNAS som man går upp mycket men det är oftast bara vätska, det kan bli så?

• burleskburkläsk
    Anonym (Svullfia) skrev 2025-03-21 12:44:15 följande:

Tack för era svar! Jag låg inne med mykoplasma här i höstas, då tog det massor med prover eftersom jag var så dålig. Vet bland annat man kollade njurar och hade långtids-ekg. Kanske inte rätta proverna men kanske man borde upptäckt något..

Man har inte förklarat det med hypokondri men man har sagt ?vi förstår att det kan KÄNNAS som man går upp mycket men det är oftast bara vätska, det kan bli så?

Att svullna upp av inget är abnormt...absolut att man kan samla på sig vätska...ödem heter det och det är påfrestande för kroppen samt ser jag inte det hända mer än vid hormonförändringar eller hormonrubbningar.
    Det kan säkerligen hända av andra orsaker men det är ett tecken man behöver få ett svar på...inte ignorera.
Svar på tråden Så svullen kropp?