• Anonym (Ledsen)

En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.

Jobbar som fsk lärare. Har varit ca 1 år på min arbetsplats. Barngruppen är tuff. Jag har kämpat och slitit för att få ordning och struktur. De föds lite barn och det kan hända att 1 utav 2 de två förskolorna i mitt rektorsområde läggs ner. I dag kom chefen å ville prata med mig. Erbjud mig en annan tjänst. "Så du känner att du lyckats" "vi måste tänka på barnens tryggehet" jag vet att kanske fler får sluta pgr av att vi är för många. Men hennes sätt gjorde mig så ledsen. Om de inte tycker jag gör ett bra jobb, prata med mig då (innan). Eller om de tycker jag gjort något fel, säg de vid de tillfället då? Hur ska jag kunna ändra på mig utan att jag veta vad? Jag blev så himla ledsen och tappade allt självförtroende. Behövde bara få skriva av mig 

• Svar på tråden En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.
  • Anonym (Hmm)

Vad är det för "sätt" som gjorde dig ledsen? För jag kan inte se att hon gett dig kritik?

• Anonym (Grabb)

Lektion nr 1 i chefs- och ledarskapsskolan.

Man levererar inga tråkiga besked en fredag. Eller besked som kan göra en anställd/kollega orolig (över helgen).

Sånt tar man i början på en arbetsvecka, och sen ser man till att man är tillgänglig under arbetsveckan, för vidare samtal och ev frågor.

Nu lät det ju förvisso som att din chef är aktsam om din tjänst och vill ge dig plats på den förskola som kommer "leva kvar".

Men ändå....

• Anonym (Sin)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-28 15:57:08 följande:
    En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.

Jobbar som fsk lärare. Har varit ca 1 år på min arbetsplats. Barngruppen är tuff. Jag har kämpat och slitit för att få ordning och struktur. De föds lite barn och det kan hända att 1 utav 2 de två förskolorna i mitt rektorsområde läggs ner. I dag kom chefen å ville prata med mig. Erbjud mig en annan tjänst. "Så du känner att du lyckats" "vi måste tänka på barnens tryggehet" jag vet att kanske fler får sluta pgr av att vi är för många. Men hennes sätt gjorde mig så ledsen. Om de inte tycker jag gör ett bra jobb, prata med mig då (innan). Eller om de tycker jag gjort något fel, säg de vid de tillfället då? Hur ska jag kunna ändra på mig utan att jag veta vad? Jag blev så himla ledsen och tappade allt självförtroende. Behövde bara få skriva av mig 

Om de hade varit väldigt missnöjda hade de tagit upp att det är för få barn och att du nu får sluta på grund av arbetsbrist.

Men visst var det trist det här med "så att du får lyckas". Men arbetslivet är inte alltid rättvist och är det många oroliga barn i en grupp så kan det vara svårt, trots att man försöker strukturera bra. 
    Vet det efter många år i skolan.

Så kämpa på, du vet ju med dig att du har genomfort vissa bra saker!
  • Dexter dot com

Hon erbjöd dig en annan tjänst och sa inte upp dig så varför tror du att hon tycker att du gjort ett dåligt jobb? 

• Anonym (Ledsen)
    Dexter dot com skrev 2025-02-28 16:11:49 följande:

Hon erbjöd dig en annan tjänst och sa inte upp dig så varför tror du att hon tycker att du gjort ett dåligt jobb? 

Jag vet inte, fick den känslan. "Vi måste tänka på barnens trygghet " jag vet inte riktigt vad hon menade med det. OM hon tycker jag gjort nånting fel så skulle jag uppskatta att hon tog de tidigare. Är det bara jag som ska sluta så känns det personligt :( 
  • Dexter dot com
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-28 16:30:26 följande:
    Jag vet inte, fick den känslan. "Vi måste tänka på barnens trygghet " jag vet inte riktigt vad hon menade med det. OM hon tycker jag gjort nånting fel så skulle jag uppskatta att hon tog de tidigare. Är det bara jag som ska sluta så känns det personligt :( 
    Tror du överreagerar men om du grubblar på just " vi måste tänka på barnens trygghet" så fråga på måndag vad hon menade.
  • Anonym (Sin)
    Dexter dot com skrev 2025-02-28 16:37:12 följande:
    Tror du överreagerar men om du grubblar på just " vi måste tänka på barnens trygghet" så fråga på måndag vad hon menade.
    Ja det är nog en bra id'e. (Är det en svår grupp lär den fortsätta att vara svår även med en annan förskollärare.)
  • Anonym (Ledsen)
    Dexter dot com skrev 2025-02-28 16:37:12 följande:
    Ja får göra det. Låter som att jag gjort något fruktansvärt. Och OM jag skulle ha gjort något så skulle jag heller uppskattat att de tog de med mig direkt
  • Anonym (Q)

Men be att få ett utvecklingssamtal med feedback och tips inför nästa roll och för din karriär mer långsiktigt. Tänk på att inte alla chefer är mentorsmaterial och deras styrka som ledare kanske inte ligger i just att kommunicera, men du har inget att förlora på att få till ett samtal. 

• Anonym (e)
    Anonym (Ledsen) skrev 2025-02-28 16:30:26 följande:
    Gissar pga din sjukskrivning så är du ingen stabil person som barnen just nu knytit an till.
Svar på tråden En fredagseftermiddag berättar min chef att jag måste byta arbetsplats i höst.