• Anonym (K)

Tonåring som inte kan simma

Barnet går i högstadiet och har på grund av en olycka som liten utvecklat en skräck för vatten. Den är under kontroll idag, men att få simningen att fungera har varit svårt. Simskola som liten var bara att glömma, men nu tvingas hen gå med skolan och det är en kamp varje gång. Hen känner att hen inte får bra stöd där, utan att det bara är "du kan, du kan!" fast hen själv är nära panik. Hen skrevs upp på simskola (anordnat av skolan) under sportlovet, men kom inte dit en enda gång (inte min vecka och inget jag kunde göra något åt). Hen behöver simningen för att bli godkänd i idrotten.

Den andra föräldern har lovat och lovat att ta hen till simhallen, men det blir aldrig av och enligt vittnen har hen nu ifrågasatt varför jag inte simmar med hen istället, trots att hen mycket väl vet att jag inte kan av medicinska skäl.

Någon som varit i liknande sits? Hur gjorde ni? Skolan är medveten om olyckan, men tar tydligen ingen hänsyn till traumat.

• Svar på tråden Tonåring som inte kan simma
  • Anonym (Vic)

Där jag bor finns simskola för vuxna som inte kan simma. Alltså för vuxna nybörjare. Kan det vara någonting? Annars kanske det går att ta privatlektioner? Jag tror att en av nycklarna är att låta utomstående pedagoger sköta undervisningen. De har lärt många att simma och har mött alla typer av människor med olika erfarenheter. 

Vad gäller skolan hade jag med gott samvete låtit barnet hoppa över skolsimmet, mot att barnet tog regelbundna lektioner på annat sätt. Det viktigaste här är att barnet lär sig simma ordentligt och blir trygg i vatten. Det är högre prioriterat än idrottsbetyg. 

• Anonym (K)
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-01 09:46:47 följande:

Där jag bor finns simskola för vuxna som inte kan simma. Alltså för vuxna nybörjare. Kan det vara någonting? Annars kanske det går att ta privatlektioner? Jag tror att en av nycklarna är att låta utomstående pedagoger sköta undervisningen. De har lärt många att simma och har mött alla typer av människor med olika erfarenheter. 

Vad gäller skolan hade jag med gott samvete låtit barnet hoppa över skolsimmet, mot att barnet tog regelbundna lektioner på annat sätt. Det viktigaste här är att barnet lär sig simma ordentligt och blir trygg i vatten. Det är högre prioriterat än idrottsbetyg. 

Det är just simskollärare som misslyckas totalt och inte lyssnar på hen. Barnet själv säger att hen vill gå med någon av oss föräldrar, men det blir ju som sagt aldrig av.
  • Anonym (Vic)
    Anonym (K) skrev 2025-03-01 09:50:14 följande:
    Det är just simskollärare som misslyckas totalt och inte lyssnar på hen. Barnet själv säger att hen vill gå med någon av oss föräldrar, men det blir ju som sagt aldrig av.

Jag har haft extremt rädda barn som blivit mycket väl bemötta av simlärare. Går det inte att byta simlärare? Jag tänker att en simskola för icke-simkunniga vuxna, innehåller människor med olika erfarenheter av vatten. 

Du kan inte tvinga den andra föräldern, oavsett vad du tycker om agerandet. Du får då ta ett större ansvar.  Endera går du själv, eller så löser ni det via simlärare. 

• Anonym (Sälen)

Ni hade många år på er att lära erat barn bli bekväm i vattnet.
    Det kom väl inte som en överraskning för dig att barn behöver kunna simma.
    Du kan inte av medicinska skäl, ok men du kan inte bara släppa allt till den andra föräldern.
    Det finns privata simlärare.
    Efter den upplevelsen som gjorde att ditt barn inte ville vara i vattnet hade ni ett gemensamt ansvar att hjälpa barnet genom lek, övning och kanske ta in hjälp för att hjälpa barnet.

• Anonym (Vänner)

Har du inga vänner som kan hjälpa dig? Du följer med till simhallen men du har en vän i vattnet. Jag har hjälpt kompisars barn där mina vänner inte själv kunnat simma. 

• Anonym (K)
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-01 09:55:51 följande:

Jag har haft extremt rädda barn som blivit mycket väl bemötta av simlärare. Går det inte att byta simlärare? Jag tänker att en simskola för icke-simkunniga vuxna, innehåller människor med olika erfarenheter av vatten. 

Du kan inte tvinga den andra föräldern, oavsett vad du tycker om agerandet. Du får då ta ett större ansvar.  Endera går du själv, eller så löser ni det via simlärare. 

Det är skolan hen går med, så jag kan inte påverka vilken lärare det är. Jag ska kolla upp det med vuxna, men att gå i vanlig skola med småbarn är otänkbart för hen.

Har inte påstått att jag försöker tvinga, det är hen själv som lovat gång på gång. Jag kan som sagt inte gå själv.
  • Anonym (K)
    Anonym (Sälen) skrev 2025-03-01 09:57:33 följande:

Ni hade många år på er att lära erat barn bli bekväm i vattnet.
    Det kom väl inte som en överraskning för dig att barn behöver kunna simma.
    Du kan inte av medicinska skäl, ok men du kan inte bara släppa allt till den andra föräldern.
    Det finns privata simlärare.
    Efter den upplevelsen som gjorde att ditt barn inte ville vara i vattnet hade ni ett gemensamt ansvar att hjälpa barnet genom lek, övning och kanske ta in hjälp för att hjälpa barnet.

Som jag sa så är rädslan under kontroll idag. Skriv inte på mig saker jag inte gör. Jag har aldrig någonsin "släppt allt till den andra föräldern".
  • Anonym (Vic)
    Anonym (K) skrev 2025-03-01 10:00:00 följande:
    Det är skolan hen går med, så jag kan inte påverka vilken lärare det är. Jag ska kolla upp det med vuxna, men att gå i vanlig skola med småbarn är otänkbart för hen.

Har inte påstått att jag försöker tvinga, det är hen själv som lovat gång på gång. Jag kan som sagt inte gå själv.
    Det är därför jag menar att ni ska ordna med simskola i egen regi. Det går ju alltid att ta privatlektioner också. 
  • Anonym (K)
    Anonym (Vänner) skrev 2025-03-01 09:59:47 följande:

Har du inga vänner som kan hjälpa dig? Du följer med till simhallen men du har en vän i vattnet. Jag har hjälpt kompisars barn där mina vänner inte själv kunnat simma. 

Har inte det tyvärr... känner knappt någon här, fick flytta ganska långt i samband med skilsmässan och som sjuk där man knappt orkar gå ut är det inte direkt lätt att lära känna folk.
  • Anonym (K)
    Anonym (Vic) skrev 2025-03-01 10:02:11 följande:
    Det är därför jag menar att ni ska ordna med simskola i egen regi. Det går ju alltid att ta privatlektioner också. 
    Ja, jag ska undersöka möjligheterna, men privat låter dyrt...
Svar på tråden Tonåring som inte kan simma