13 år vill flytta utomlands med mamman.
Hej allihopa,
jag skriver här eftersom jag verkligen behöver råd och framför allt stöd från någon som kanske befinner sig eller har befunnit sig i en liknande situation som min.
Min före detta fru och jag flyttade till Sverige från Italien 2016 tillsammans med vår son (han var 4 då). Ett år senare separerade vi. I år har hon bestämt sig för att flytta tillbaka till Italien, och vår son, som snart fyller 13, har uttryckt en önskan att följa med henne. Jag vet inte den verkliga anledningen till hans val ? han är en väldigt tillbakadragen kille som sällan delar med sig av sina känslor ? men jag misstänker att en av de främsta anledningarna kan vara att det känns enklare för honom att följa sin mamma än att stanna här och hantera en känsla av övergivenhet från hennes sida.
Han och hans mamma har en väldigt stark relation och liknande personligheter. Jag, å andra sidan, har gift om mig och fått en dotter, som nu är 2 år gammal. Tanken på att min son bara kommer att träffa mig några gånger per år och att relationen mellan honom och hans syster nästan inte kommer att existera gör väldigt ont i mig.
Men det som gör allra ondast är att han har valt att följa med sin mamma istället för att stanna hos mig. Det lämnar ett tomrum och en känsla av misslyckande som är svår att hantera. Jag undrar om jag kunde ha gjort något annorlunda, om det fanns tillfällen då jag misslyckades med att visa honom hur mycket jag älskar honom eller med att få honom att känna att han hör hemma här hos mig. Jag känner mig förkrossad, overallen och bortvald.
Om någon av er har gått igenom något liknande, eller har råd om hur man bäst hanterar en sådan situation ? både känslomässigt och praktiskt ? skulle jag vara oerhört tacksam. Jag vill göra allt jag kan för att behålla en stark relation med min son, trots avståndet, men just nu känns det överväldigande.
Tack på förhand till alla som vill dela sina erfarenheter eller ge sitt stöd.