• Anonym (Psykologi)

Lydia Gouardo-varför hjälpte ingen henne?

Jag undrar. Funderingar på kvällen. 
    Lydia Gouardo blev inlåst,våldtagen, och misshandlad under många år av en familjemedlem-sin styvpappa. 
    Ingen hjälpte henne-trots att hon upprepade gånger sa som det var-att hon blev våldtagen, blev kastad syra på, och blev misshandlad. Inga grannar, inga lärare, inga läkare osv. 

Vad är förklaringen, rent psykologiskt, att ingen hjälpte henne? Det är fruktansvärt. Att bli våldtagen och misshandlad inlåst osv under väldigt lång tid, och sedan ingen hjälper henne? Fruktansvärt. 

• Svar på tråden Lydia Gouardo-varför hjälpte ingen henne?
  • Anonym (Psykologi)
    Anonym (Psykologi) skrev 2025-03-01 23:35:17 följande:
    Lydia Gouardo-varför hjälpte ingen henne?

Jag undrar. Funderingar på kvällen. 
    Lydia Gouardo blev inlåst,våldtagen, och misshandlad under många år av en familjemedlem-sin styvpappa. 
    Ingen hjälpte henne-trots att hon upprepade gånger sa som det var-att hon blev våldtagen, blev kastad syra på, och blev misshandlad. Inga grannar, inga lärare, inga läkare osv. 

Vad är förklaringen, rent psykologiskt, att ingen hjälpte henne? Det är fruktansvärt. Att bli våldtagen och misshandlad inlåst osv under väldigt lång tid, och sedan ingen hjälper henne? Fruktansvärt. 

Lydia Gouardo blev inlåst i 28 år!!!!!!!!!!!!!. 
    Ingen ingrep. Inte ens polisen.
    Jag vet att det finns en åskadareffekt-men detta är verkligen fruktansvärt. 
  • Anonym (Psykologi)

Någon som har något att säga?

• Tow2Mater

Finns inte mycket att läsa om henne om man googlar, och det som finns är på franska. Var det pappan eller styvpappan? eller var hon adopterad? Var var mamman?

• Aniiee

Vad tänker du att svenskar år 2025 ska veta/tänka om ett 26 år gammalt franskt fall?

Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (Psykologi)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 13:53:34 följande:

Finns inte mycket att läsa om henne om man googlar, och det som finns är på franska. Var det pappan eller styvpappan? eller var hon adopterad? Var var mamman?

Det står att det var styvpappan. Men jag tror att det var adoptivpappan, för det står också att det var hennes styvmamma. Så det borde vara hennes adoptivföräldrar. 
    Var hennes biologiska föräldrar fanns, vet jag inte riktigt. 
  • Anonym (Psykologi)
    Aniiee skrev 2025-03-02 13:55:47 följande:

Vad tänker du att svenskar år 2025 ska veta/tänka om ett 26 år gammalt franskt fall?

Tänk att bli inlåst i 28 år. Och sedan bli misshandlad, våldtagen, och torterad?
    Och ingen gjorde något. Alla visste om det. Socialtjänsten, läkare, lärare, polisen, grannar, invånare i staden, alla visste om att Lydia G blev inlåst i 28 år.

Och ingen gjorde något. Det tycker jag är fruktansvärt. 
  • Aniiee
    Anonym (Psykologi) skrev 2025-03-02 14:48:45 följande:
    Tänk att bli inlåst i 28 år. Och sedan bli misshandlad, våldtagen, och torterad?
    Och ingen gjorde något. Alla visste om det. Socialtjänsten, läkare, lärare, polisen, grannar, invånare i staden, alla visste om att Lydia G blev inlåst i 28 år.

Och ingen gjorde något. Det tycker jag är fruktansvärt. 
    Klart att det är fruktansvärt, men det är inte direkt aktuellt...
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Psykologi) skrev 2025-03-02 13:44:47 följande:

Någon som har något att säga?

Vad finns att säga, menar du? Det är så klart fruktansvärt, men få svenskar lär ha koll på hur Socialtjänst (motsvarande) och vård funkade i Frankrike för 30-50 år sedan så det är svårt att diskutera. 

• Anonym (Psykologi)
    Aniiee skrev 2025-03-02 14:54:08 följande:
    Klart att det är fruktansvärt, men det är inte direkt aktuellt...
    Inte direkt akutellt....
    Hur tänker du nu? 
    Ska vi inte tänka på förintelsen pga att ''det inte längre är aktuellt''?
  • Anonym (Juni)
    Anonym (Psykologi) skrev 2025-03-04 20:41:34 följande:
    Inte direkt akutellt....
    Hur tänker du nu? 
    Det betyder väl snarare att det inte är något som diskuteras idag. Jag hade aldrig hört talas om detta fall innan men ska läsa på om det. Jag är 34 år gammal så jag var liten/inte född när det inträffade och sedan dess har det väl gått mig omärkt förbi? Då har jag ändå läst en del kända biografier från kidnappningsoffer, så jag skulle inte bli förvånad om det är fler än jag som inte känner igen denna historia.
  • Aniiee
    Anonym (Psykologi) skrev 2025-03-04 20:41:34 följande:
    Inte direkt akutellt....
    Hur tänker du nu? 
    Jag menar att svenskar på ett svenskt forum inte lär veta så mycket om det så här 26 år senare, då det inte talas om det. Dvs är inte aktuellt. Förintelsen pratas det om fortfarande och ät därmed ännu aktuellt. 
  • Virriga Vera

Det mest naturliga är väl att ställa din fråga i ett franskt forum eftersom det hände i Frankrike för 26 år sedan.

• felix le chat
    Anonym (Psykologi) skrev 2025-03-01 23:48:06 följande:
    Lydia Gouardo blev inlåst i 28 år!!!!!!!!!!!!!. 
    Ingen ingrep. Inte ens polisen.
    Jag vet att det finns en åskadareffekt-men detta är verkligen fruktansvärt. 
    Hur lyckades du hitta det där caset ?  Inte omskrivet eller omtalat som tex
    Fritzel m.fl 
Svar på tråden Lydia Gouardo-varför hjälpte ingen henne?