• Anonym (Sizz)

Lämna barn hos demenssjuk

Hade ni lämnat era barn hos en demenssjuk släkting över helgen? Ni som har äldre familjemedlemmar med framskriden demens, hade ni tyckt att det är lämpligt att lämna era barn med denne över helgen? Andra får gärna svara också. 

• Svar på tråden Lämna barn hos demenssjuk
  • Anonym (Sizz)
    Tow2Mater skrev 2025-03-02 01:55:26 följande:

Hur gammalt är barnet? Jag skulle nog kunna lämna 16-åringen en helg.

Barnen är 6, 9 och 11.
  • burleskburkläsk

Framskriden demens, bor inte individen på boende?

Att lämna barn i den åldern till en som inte kan ta hand om sig själv, inte smart alls.

Skall det bara vara den äldre och de tre barnen?

Jag har jobbat inom äldrevård och demenssjukvård.

• burleskburkläsk

Jag minns exakt hur jag var när jag var 11...även om jag hade varit 12 och låt säga två jämngamla...så hade det inte varit bra.

När jag var 15 så hade jag flickvän som var 16, vi var ofta ensamma i huset där hon bodde, hennes mor och storasyster var ofta inte där.

Vi var uppe sent och under den tiden levde på godsaker och frukostmat som flingor och mackor oavsett vilken tid på dygnet.

Är det dygnet runt över en helg så skulle en behöva vara runt 15-16 och den får ta hand om de yngre och den äldre vilket inte är rätt eller optimalt men borde kunna gå.

Sen är det skillnad på barn idag och förr men jag tycker de är för unga.

• Dexter dot com

Det är ju svårt att säga när man inte vet hur demensen yttrar sig men jag tycker inte det är inte lämpligt . Vad är orsaken till att man ens överväger att lämna barnen där?

• Anonym (Sizz)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-02 03:41:55 följande:

Framskriden demens, bor inte individen på boende?

Att lämna barn i den åldern till en som inte kan ta hand om sig själv, inte smart alls.

Skall det bara vara den äldre och de tre barnen?

Jag har jobbat inom äldrevård och demenssjukvård.

Jag kanske använde fel ord, men personen går på dagverksamhet alla vardagar och har hemtjänst p g a har slutat kunna laga mat samt andra praktiska saker. Hen är fortfarande "pigg nog" att bo hemma, men har som sagt behov av mkt hjälp. Hen har även vaneföreställningar och får för sig t ex att det är någon som förföljer henne. Hen ser personer som ingen annan ser, om man uttrycker sig så. 
  • Anonym (Sizz)
    burleskburkläsk skrev 2025-03-02 04:06:35 följande:

Jag minns exakt hur jag var när jag var 11...även om jag hade varit 12 och låt säga två jämngamla...så hade det inte varit bra.

När jag var 15 så hade jag flickvän som var 16, vi var ofta ensamma i huset där hon bodde, hennes mor och storasyster var ofta inte där.

Vi var uppe sent och under den tiden levde på godsaker och frukostmat som flingor och mackor oavsett vilken tid på dygnet.

Är det dygnet runt över en helg så skulle en behöva vara runt 15-16 och den får ta hand om de yngre och den äldre vilket inte är rätt eller optimalt men borde kunna gå.

Sen är det skillnad på barn idag och förr men jag tycker de är för unga.

Jag håller helt med dig. Tack för att du delade med dig. 
  • Anonym (Sizz)
    Dexter dot com skrev 2025-03-02 05:30:51 följande:

Det är ju svårt att säga när man inte vet hur demensen yttrar sig men jag tycker inte det är inte lämpligt . Vad är orsaken till att man ens överväger att lämna barnen där?

Den yttrar sig bl a i oförmåga att ta hand om sig själv. Personen kan inte laga mat längre, förstår inte hur vanliga "hushållsapparater" funkar, glömmer spisen på, har vaneföreställningar (hon tror att hon ser personer som förföljer henne bland annat). Hon går på dagverksamhet varje dag samt har hemtjänst. 
    Orsaken till att barnen ska lämnas där är en fest som föräldern vill gå på. 
  • Dexter dot com
    Anonym (Sizz) skrev 2025-03-02 05:51:04 följande:
    Den yttrar sig bl a i oförmåga att ta hand om sig själv. Personen kan inte laga mat längre, förstår inte hur vanliga "hushållsapparater" funkar, glömmer spisen på, har vaneföreställningar (hon tror att hon ser personer som förföljer henne bland annat). Hon går på dagverksamhet varje dag samt har hemtjänst. 
    Orsaken till att barnen ska lämnas där är en fest som föräldern vill gå på. 
    Helt klart olämpligt att lämna barn där !! Låter ju extremt oansvarigt att föräldern ens överväger det.
  • burleskburkläsk

En sak till som är fel med det, är när en person i det tillståndet blir utsatt för en stor förändring kan det spöka till det i huvudet.

Sen åker barnen ifrån den sjuke...det kan fastna så att hon tror det hänt dem nåt för de är inte där längre.
    Då skall hon leta efter dem och vara ledsen och må dåligt.

Bättre att åka dit två timmar nån gång då och då och fika och ha barnen med.

Om hon lämnar barnen där och nåt hemskt oväntat händer (för att hon tvunget skulle festa) vems fel är det då?
    Mammans såklart.

Svar på tråden Lämna barn hos demenssjuk