• Anonym (F)

Han vill att jag använder p-medel (onödigt), men hur lägger jag fram det?

Har börjat dejta en ny man och det gick rätt hett till senast, men inget penetrerande sex eftersom vi inte hade tillgång till kondom. Han frågade då rakt ut om jag använder preventivmede, vilket jag inte gör pga att jag är i klimakteriet (jag är 46). Jag kunde dock inte med att säga att jag är i klimakteriet då det är något skämmigt över det och jag känner mig osexig och okvinnlig pga det. Så jag sa bara att jag har stenkoll på min period och inte blir gravid längre. Men han propsade på att vi ska använda kondom om jag inte börjar med preventivmedel eftersom han absolut inte vill ha barn. 
    Mannen i fråga är under 40. 

Jag vill inte gärna använda kondom pga att jag får svamp varje gång jag gör det, samt att jag ogillar känslan. Gravid kan jag inte bli. Jag har verkligen inte nån lust att berätta för honom att jag är i klimakteriet heller så tidigt i relationen. Så har nån förslag på vad jag kan säga? Jqg vill att han ska kunna känna sig betryggad i att jag inte blir gravid.
  • Svar på tråden Han vill att jag använder p-medel (onödigt), men hur lägger jag fram det?
  • Anonym (s)

Först och främst måste ni testat er för könssjukdomar. I övrigt ser jag det svårt att övertyga någon om att du verkligen inte är fertil utan att säga att du är i klimakteriet. Vem skulle bry sig om det?

• Anonym (Tänder på alla cylindrar)

Jag tycker det är hög tid att vuxna kvinnor slutar skämmas över att de är i klimakteriet.

Jag brukar skoja om det på jobbet ibland, det måste inte vara så jäkla dramatiskt.
    Min lover ser det som en stark fördel att jag inte kan bli gravid

Säg att du är en extrakåt klimakteriekvinna som vill prova allt innan du blir för gammal och trött så tror jag knappast han kommer att se det negativt.

• Anonym (F)
    Anonym (s) skrev 2025-03-02 13:53:13 följande:

Först och främst måste ni testat er för könssjukdomar. I övrigt ser jag det svårt att övertyga någon om att du verkligen inte är fertil utan att säga att du är i klimakteriet. Vem skulle bry sig om det?

Det har vi redan gjort, vi båda arbetar inom vården så är extremt noga med allt sådant. 

Han skulle säkert inte bry sig, men jag har verkligen inte kommit till ro med vad det innebär. det är både en sorg och något jag arbetar med för egen del, inget jag tänker dels med mig av just nu. Om detta blir seriöst kommer jag givetvis berätta. 

• Lynx123

Okej, först och främst är det INTE pinsamt att vara i klimakteriet. För det andra så måste ni båda testa er för HIV och könssjukdomar innan ni ens tänker på att ha sex utan kondom. Sedan får ni köra på hur ni vill. Men var ärlig, det är inget konstigt med klimakteriet.

• Anonym (F)
    Lynx123 skrev 2025-03-02 14:27:48 följande:

Okej, först och främst är det INTE pinsamt att vara i klimakteriet. För det andra så måste ni båda testa er för HIV och könssjukdomar innan ni ens tänker på att ha sex utan kondom. Sedan får ni köra på hur ni vill. Men var ärlig, det är inget konstigt med klimakteriet.

Läs mitt föregående svar. Vi är testade. 

Jag vill inte berätta om klimakteriet då JAG känner att det är extremt blottande. Jag är inte där att jag vill berätta det för honom ännu eftersom vi inte är ett par. 

• Anonym (Tänder på alla cylindrar)
    Anonym (F) skrev 2025-03-02 14:34:03 följande:

Läs mitt föregående svar. Vi är testade. 

Jag vill inte berätta om klimakteriet då JAG känner att det är extremt blottande. Jag är inte där att jag vill berätta det för honom ännu eftersom vi inte är ett par. 

Okej, var en tönta då och låt honom tjata om kondom fast det inte behövs.
    Det gör säkert underverk för ert sexliv.

Ibland blir det uppenbart att det största hotet mot kvinnors lycka är deras eget bristande självförtroende.
  • Anonym (Jo)

Finns inget pinsamt att vara i klimakteriet, rak kommunikation är bra.

• Anonym (Glad över att ha passerat klimakteriet utan att skämmas)

Du kan inte vara helt säker förrän du inte haft mens på sex månader.

• Anonym (Glad över att ha passerat klimakteriet utan att skämmas)

Min partner som är närmare 15 år yngre än mig (40/54) struntade fullständigt i mitt passerade klimakterie.
    Han är bara glad över att vi kan ha sex utan några som helst risker!

• Anonym (F)
    Anonym (Glad över att ha passerat klimakteriet utan att skämmas) skrev 2025-03-02 14:57:28 följande:

Du kan inte vara helt säker förrän du inte haft mens på sex månader.

Jag är i menopaus och det är bekräftat av gynekolog också för ett halvår sedan. 
Svar på tråden Han vill att jag använder p-medel (onödigt), men hur lägger jag fram det?