Anonym (H) skrev 2025-03-03 20:42:26 följande:
Ångra sig efter påskrivet kontrakt
Hej!
Jag bor i hyreslägenhet och har bott i samma lägenhet under lång tid. Lägenheten är riktigt fräsch för jag har själv lagt golv och fixat till den. Vet att man egentligen borde fråga om lov men tycker själv att det blivit bra resultat och fått mkt komplimanger.
Nu till mitt dilemma. Jag har hittat en annan hyreslägenhet i ett bättre område som jag har möjlighet att skriva kontrakt på. Funderar på att skriva kontrakt men har blivit så orolig att min nuvarande värd vill ha pengar eller vill att jag återställer lägenheten.
Om jag skulle skriva kontrakt på den nya lägenheten som har inflyttningsdatum snart, kan jag ångra mig efteråt åt min värd vill att jag återbetalar/återställer?
Men alltså.. om din hyresvärd vill att du återställer lägenheten, skulle du då bara aldrig flytta ut? Det spelar ju ingen roll hur snyggt det är, om det inte skulle vara gjort på rätt sätt. Eller så vill dom kanske bara inte ha det så som du gjort.
Var bara ärlig mot hyresvärden om vad du gjort och så får du se då om du behöver betala eller återställa. Det torde ju inte komma som en överraskning i så fall heller, när du började renovera i en hyreslägenhet utan tillåtelse.
Och nej, självklart kan du inte backa ur om du skriver på ett kontrakt för en ny bostad. Vad tror du liksom poängen med kontraktet är..?