• Anonym (Mia)

Vad är rimligt att ge för en häst på hobbynivå?

Ja, som rubriken lyder. Vad tycker ni är rimligt att ge för en häst på hobbynivå? Alltså en häst som rids varierat 4-6 dagar i veckan utan tävlingsambitioner utom än på låg klubbnivå, men att den ska vara säker och stabil häst utan skador. En häst som alltså inte heller är en ponny. 

• Svar på tråden Vad är rimligt att ge för en häst på hobbynivå?
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Neigh) skrev 2025-03-03 21:02:40 följande:

65000

Okej tack för ditt svar. Har du någon speciell ras i åtanke?
  • Anonym (Hästtjej)

Vem ska rida, var bor ni, var ska hästen bo?
    Ålder, kunskap och ras på hästen?

• Anonym (Mia)
    Anonym (Hästtjej) skrev 2025-03-03 21:46:08 följande:

Mor och dotter på 12 år som söker häst som vi kommer ha inackorderad i närheten av hemmet. Livslång kunskap hos mig men 4 års kunskap hos dottern. Ras på hästen vet jag inte exakt. Kom gärna med förslag Glad
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Hästtjej) skrev 2025-03-03 21:46:08 följande:

Eller om du menar kunskap på hästen så i nivå med ridskolans kanske, något mindre kan funka också. Ålder någonstans mellan 7-18 kanske. 
  • Fiona M

50.000-75.000 (med tanke på att ni kan tänka er även en äldre häst).
    Ska ni ha en mor/dotter-häst hade jag satsat på stor d-ponny (om barnet vill tävla) eller liten häst, ngn cob-variant av sportigare slag, ridponny eller liten swb.

Hade personligen valt bort irlandsimporter och fullblod.

• Anonym (Mia)
    Fiona M skrev 2025-03-03 22:58:22 följande:

50.000-75.000 (med tanke på att ni kan tänka er även en äldre häst).
    Ska ni ha en mor/dotter-häst hade jag satsat på stor d-ponny (om barnet vill tävla) eller liten häst, ngn cob-variant av sportigare slag, ridponny eller liten swb.

Hade personligen valt bort irlandsimporter och fullblod.

Ja det låter klokt. Fullblod och importer avstår jag också från. 
  • Anonym (Haflinger)

Runt 60-80kkr brukar vara rimligt för en medelålders häst som passar ert syfte. 

Kan varmt rekommendera Haflinger. Stabilt psyke och rubust ras som är lätt i hantering och lever länge. Lösdrift fungerar mycket bra vilket sänker driftskostnaden rejält. 

• Anonym (Mia)
    Anonym (Haflinger) skrev 2025-03-04 08:05:10 följande:

Runt 60-80kkr brukar vara rimligt för en medelålders häst som passar ert syfte. 

Kan varmt rekommendera Haflinger. Stabilt psyke och rubust ras som är lätt i hantering och lever länge. Lösdrift fungerar mycket bra vilket sänker driftskostnaden rejält. 

Tack för tipset! Haflinger har jag också funderat på då de flesta verkar vara trevliga med gott psyke och som samtidigt fungerar i det mesta. 
  • Anonym (Linnea)

För mig är det bara islandshäst som gäller. Stabila, pålitliga och roliga att rida. Bra häst om man inte har så lång erfarenhet av att rida. Men kanske inte aktuellt för er men jag har aldrig varit missnöjd med en islandshäst. Har inte så stor koll på priser nu dock.

• Anonym (Pålle)

En unghäst som KAN tränas till att bli (typ) en SM-häst börjar på 100000+ och sedan uppåt.

250000 är en "färdig" SM-ponny.

En halv miljon så börjar du tala om en internationell ponny.

Allt under 100000 fungerar för någon som bara vill skutta runt på någon klubbtävling.

En bekant köpte en gammal travhäst för 10000 och dottern kan tävla med den på sin klubb.

Det är inte inköpskostnaden som är problemet utan den månatliga kostnaden för allt och det beror inte så mycket på om det är en 25000-kronors häst eller en 250000-kronors häst

• Anonym (Grabb)
    Anonym (Pålle) skrev 2025-03-04 11:05:17 följande:

....

Det är inte inköpskostnaden som är problemet utan den månatliga kostnaden för allt och det beror inte så mycket på om det är en 25000-kronors häst eller en 250000-kronors häst

Det fetade!

Och givetvis skall hästen vara "skadefri" och besiktigad vid inköp.

MEN betänk att en häst kan skada sig precis när som helst, hur som helst, även om den är "stabil och skadefri" vid inköp... och då bör det finnas en "budget" för att hantera den typen av oförutsedda kostnader...

0-80tsek skulle jag säga är "budget" om man inte har några direkta tävlingsambitioner mer än på "klubbnivå".

Kryper man över 100tsek då börjar det springa iväg och då kanske man har en tydligare ambition på att tävla och kanske "utbilda" hästen och göra "hästkarriär"... dvs tävla, vinna, sälja hästen vidare för en högre peng... 

Sen finns det väl folk som lägger över 100tsek även om ambitionen är lägre, men man kanske har mer pengar än förstånd... för just den hästen var ju så fin och trevlig... Cool
  • Anonym (Haflinger)
    Anonym (Mia) skrev 2025-03-04 10:43:32 följande:
    Tack för tipset! Haflinger har jag också funderat på då de flesta verkar vara trevliga med gott psyke och som samtidigt fungerar i det mesta. 
    Ja de är väldigt trevliga. Vi har haft flera stycken inhyrda i vårt stall och köpte min första egna haflinger för några år sedan. Äger nu två stycken egna och de är absolut bland de trevligaste hästraserna jag vet. Börjat köra med den ena och planerar att köpa en trilla för att kunna erbjuda häst och vagn under gårdsdagarna vi har. 

Har lösdrift och det fungerar toppen. Hästarna på lösdrift är friska och skadar sig sällan. Medan box-hästarna som går ute ett par timmar per dag ständigt skadar sig och drar på sig sjukdomar. 

Under sommaren går de i en väldigt stor hage och behöver inget extra foder (lite vitaminer osv såklart). Så kostnaderna skiljer sig mycket mellan lösdrift och stallplats. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Linnea) skrev 2025-03-04 11:03:53 följande:

För mig är det bara islandshäst som gäller. Stabila, pålitliga och roliga att rida. Bra häst om man inte har så lång erfarenhet av att rida. Men kanske inte aktuellt för er men jag har aldrig varit missnöjd med en islandshäst. Har inte så stor koll på priser nu dock.

Islandshästar ser ju otroligt trevliga ut! Men de är ju tyvärr inte så stora. Jag väger 70 kg och vill att hästen ska kunna bära upp mig bra. Min vikt är säkert okej inom reglerna men ändå, de känns för små. Jag skulle tycka synd om den även om den kan. Hade den varit större hade jag inte tvekat en sekund. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Pålle) skrev 2025-03-04 11:05:17 följande:

En unghäst som KAN tränas till att bli (typ) en SM-häst börjar på 100000+ och sedan uppåt.

250000 är en "färdig" SM-ponny.

En halv miljon så börjar du tala om en internationell ponny.

Allt under 100000 fungerar för någon som bara vill skutta runt på någon klubbtävling.

En bekant köpte en gammal travhäst för 10000 och dottern kan tävla med den på sin klubb.

Ja under 100 känns definitivt rimligt för mig med. Håller med om att det är månadskostnaden som är den samma ändå i stora drag. 
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Haflinger) skrev 2025-03-04 11:33:20 följande:
    Ja de är väldigt trevliga. Vi har haft flera stycken inhyrda i vårt stall och köpte min första egna haflinger för några år sedan. Äger nu två stycken egna och de är absolut bland de trevligaste hästraserna jag vet. Börjat köra med den ena och planerar att köpa en trilla för att kunna erbjuda häst och vagn under gårdsdagarna vi har. 

Har lösdrift och det fungerar toppen. Hästarna på lösdrift är friska och skadar sig sällan. Medan box-hästarna som går ute ett par timmar per dag ständigt skadar sig och drar på sig sjukdomar. 

Under sommaren går de i en väldigt stor hage och behöver inget extra foder (lite vitaminer osv såklart). Så kostnaderna skiljer sig mycket mellan lösdrift och stallplats. 
    Det låter ju fantastiskt bra! Kul att höra dina erfarenheter GladRoligt att kunna köra hästen med. Jag tror också på lösdrift. Verkar bra både för hästen och för plånbokens skull. 
  • Anonym (Linnea)
    Anonym (Mia) skrev 2025-03-04 12:45:10 följande:
    Islandshästar ser ju otroligt trevliga ut! Men de är ju tyvärr inte så stora. Jag väger 70 kg och vill att hästen ska kunna bära upp mig bra. Min vikt är säkert okej inom reglerna men ändå, de känns för små. Jag skulle tycka synd om den även om den kan. Hade den varit större hade jag inte tvekat en sekund. 
    Jag förstår, jag väger 54 kg så de har alltid passat mig bra, men förstår att hästen kan kännas lite för liten då även om de är starka hästar. Man måste hitta det som passar en bäst. Jag red ponnys mycket som yngre och då var steget till en islandshäst inte så stort. Hoppas ni hittar en perfekt häst, även om det kan ta lite tid att hitta den:)
Svar på tråden Vad är rimligt att ge för en häst på hobbynivå?