• 23emlu2

Masteruppsats: Hur påverkar kön på AI-röster oss? Delta i min enkät!

Hej alla! 😊

Jag skriver min masteruppsats vid Södertörns högskola om Gender Bias in Voice Selection for Voice Assistants och behöver er hjälp!

Jag undersöker hur vi uppfattar röster i röstassistenter (som Siri och Alexa) och om valet av röst kan påverka våra föreställningar om kön. För att få en bredare förståelse söker jag deltagare till min enkät.

🔗 Länk till enkäten:https://forms.gle/Sd9HEod2HD98M9cCA

Tack till alla som deltar!

• Svar på tråden Masteruppsats: Hur påverkar kön på AI-röster oss? Delta i min enkät!
  • Anonym (ehh)

Behöver man verkligen skriva en uppsats om detta? Är det inte något som är ganska självklart hur man påverkas av manlig/kvinnlig röst?

• Anonym (Hur.)
    Anonym (ehh) skrev 2025-10-30 10:21:40 följande:

Behöver man verkligen skriva en uppsats om detta? Är det inte något som är ganska självklart hur man påverkas av manlig/kvinnlig röst?

Att man påverkas är vanligt. Men hur man påverkas beroende på egen ålder, kön, vilken typ av frågor ai-assistenten svarar på mfl faktorer finns väldigt lite av.  
  • Anonym (ehh)

Vad av detta är det som du känner kräver en uppsats?
    Det är väl väldigt logiskt att förstå hur man reagerar när man hör en röst?

• Anonym (Hur.)
    Anonym (ehh) skrev 2025-10-30 11:32:26 följande:

Vad av detta är det som du känner kräver en uppsats?
    Det är väl väldigt logiskt att förstå hur man reagerar när man hör en röst?

Nej. Inte alltid med AI. Där har du tex. ett psykologiskt fenomen som än så länge kallas "uncanny valley" där du kan få en instinktiv stark obehagskänsla av AIns röst/närvaro. Det gäller mest om AI:n ges ett mänskligt utseende.. 
Svar på tråden Masteruppsats: Hur påverkar kön på AI-röster oss? Delta i min enkät!