• Anonym (Undrande)

Kan man riva testamente

Hur fungerar det. Om ett par har skrivit ett juridiskt riktigt testamente.
    Kan den partnern som finns kvar i livet riva det testamentet sedan och skriva ett nytt?

Det finns särkullbarn och gemensamma barn.

• Svar på tråden Kan man riva testamente
  • Anonym (Bo)

Nej man kan inte riva det för den avlidne personens vilja måste respekteras. 

Man kan däremot skriva ett nytt testament beträffade sina egna ägodelar och skriva att detta testamente ersätter mitt testamente från 1 april 2001, som var gemensamt med Nisse. 

• Anonym (micke)

Visst kan man göra det. Den som har originalet sitter ju och kan välja om det
    skall tas fram vid bodelningen.

har själv varit med om att testamente " försvunnit " fast det var inlåst i
    kassaskåp. 

Efter min fars död så var det försvunnet, självklart kastat av hans sambo.

Men min far anade detta innan sin bortgång och utfärdade ett nytt månaden
    innan han dog och den hade jag hemma så där lyckades hon inte.

Fy fan va arg hon blev

• Anonym (Ebba)
    Anonym (Bo) skrev 2025-03-05 12:52:17 följande:

Nej man kan inte riva det för den avlidne personens vilja måste respekteras. 

Man kan däremot skriva ett nytt testament beträffade sina egna ägodelar och skriva att detta testamente ersätter mitt testamente från 1 april 2001, som var gemensamt med Nisse. 

Håller med om detta.
  • Anonym (Ammi)

Finns det bara ett ex av testamentet så kan ju den som har det exemplaret kasta det, ja. 

• Goneril
    Anonym (micke) skrev 2025-03-05 12:54:32 följande:

kassaskåp. 

Fy fan va arg hon blev

Å andra sidan skulle väl sambon ha fått del av kvarlåtenskapen om de nu var livspartners. Om hon var en golddigger som just dök upp var det väl rätt som skedde, moraliskt alltså. Moral och juridik går inte alltid
     I parallella spår.
  • Anonym (Ammi)
    Anonym (micke) skrev 2025-03-05 12:54:32 följande:

kassaskåp. 

Fy fan va arg hon blev

Ja, det tjänade hon ju på, att ni hittade testamentet. Hon hade ju inte ärvt honom utan ett testamente. Nu ärvde hon väl något, eller? Annars förstår jag inte varför han skrev testamente, de var ju inte gifta. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-03-05 12:35:43 följande:
    Kan man riva testamente

Hur fungerar det. Om ett par har skrivit ett juridiskt riktigt testamente.
    Kan den partnern som finns kvar i livet riva det testamentet sedan och skriva ett nytt?

Det finns särkullbarn och gemensamma barn.

Man kan alltid skriva ett nytt testamenet och upphäva det gamla. Dock kan man själv bara skriva ett testamente som täcker det man äger.
  • Anonym (Undrande)

Det är så knepigt det här. Jag har barn sedan tidigare som jag givetvis inte ska förlora pengar på något sätt. Jag har en enskild egendom jag skulle vilja att min man får förfoga över men vid hans bortgång ( alltså om jag går bort innan honom) ska alla barnen ärva den fastigheten. Men då känns ju det väldigt osäkert att skriva det i ett testamente typ att han inte får sälja den och göra av med pengarna. Utan då måste ju nästan barnen ärva fastigheten och min man får använda den så måste man ju kanske kunna skriva. 

• Anonym (?)
    Anonym (Undrande) skrev 2025-03-05 23:01:06 följande:

Det är så knepigt det här. Jag har barn sedan tidigare som jag givetvis inte ska förlora pengar på något sätt. Jag har en enskild egendom jag skulle vilja att min man får förfoga över men vid hans bortgång ( alltså om jag går bort innan honom) ska alla barnen ärva den fastigheten. Men då känns ju det väldigt osäkert att skriva det i ett testamente typ att han inte får sälja den och göra av med pengarna. Utan då måste ju nästan barnen ärva fastigheten och min man får använda den så måste man ju kanske kunna skriva. 

Ta hjälp av proffs
Svar på tråden Kan man riva testamente