• Anonym (Anonym)

Hjälp med namn till son

Hej! 

Vi fick en son för en vecka sedan och vi kämpar verkligen med namn. Vi gillar fornnordiska/nordiska namn. Och eftersom hans syster heter Freja vill vi gärna även matcha deras namn rent kulturellt. Vi hade i princip bestämt oss för Ivar. Men tycker kanske inte att det flyter så bra tillsammans. Vi har även Arvid, Alvar och Vidar som favoriter. Jag slänger ut frågan bara och hoppa ni kan pusha oss i rätt riktning. Vilket pojknamn anser ni klingar bäst till Freja? Tack på förhand.

• Svar på tråden Hjälp med namn till son
  • Anonym (50+ tycker till)

Jag gillar Vidar, men även Viggo. Lätta att säga och leva med.

Kanske det är dags att plocka fram Einar ur frysboxen?

Yngve börjar också bli mer ful-coolt än bara fult, tycker jag.

Torbjörn är starkt och har aldrig försvunnit men då blir han "Tobbe" i resten av sitt liv, det är oundvikligt. Flört

• Anonym (Anonym)

Tack! Väldigt bra förslag. Gillar Viggo. Gillar även Einar men associerar tyvärr namnet med rapparen som blev skjuten.

• Anonym (Folke)

Folke!! Passar bra med Freja och är SÅ FINT!

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Folke) skrev 2025-03-08 15:51:35 följande:

Folke!! Passar bra med Freja och är SÅ FINT!

Väldigt fint namn 😊
  • Anonym (Anonym)
    Tow2Mater skrev 2025-03-08 16:23:04 följande:

Det enkla Björn.

Det namnet slänger jag definitivt in i leken.
  • Embla twopointoh

Ingmar
    Elof
    Ulf
    Birger
    Gunnar
    Yngve
    Tormund
    Torsten
    Eyvind
    Harald
    Håkan/Håkon/Hakon
    Erland
    Leif
    Rune
    Runar

• trollhona
    Anonym (Anonym) skrev 2025-03-08 09:57:01 följande:
    Hjälp med namn till son

Hej! 

Vi fick en son för en vecka sedan och vi kämpar verkligen med namn. Vi gillar fornnordiska/nordiska namn. Och eftersom hans syster heter Freja vill vi gärna även matcha deras namn rent kulturellt. Vi hade i princip bestämt oss för Ivar. Men tycker kanske inte att det flyter så bra tillsammans. Vi har även Arvid, Alvar och Vidar som favoriter. Jag slänger ut frågan bara och hoppa ni kan pusha oss i rätt riktning. Vilket pojknamn anser ni klingar bäst till Freja? Tack på förhand.

Personligen tycker jag att Ivar är fint till Freja,
    men det fins ju många vackra fornnordiska namn.

Tord, Agne, Helmer, Leif, Stig, Björn, Ulf, Halvard, Sigvard, Sigsten, Frode, Ragnar, Birger, Tyr, Vile, Ymer 
Svar på tråden Hjälp med namn till son