• Anonym (Kall)

Någon som utretts för låg kroppstemperatur?

Jag har väl alltid varit kall av mig. Jag har aldrig haft 38 graders feber hur sjuk jag än varit, till exempel. Jag fryser nästan jämt och är ständigt trött/slö. Nu har jag till och med legat inne för en svår infektion och de lyckades inte uppmätta högre kroppstemperatur än 36.2. Snittet under 14 dagar var 35.8. Sista dagarna mätte de under 35.5. Jag har inte fått något febernedsättande.. 

Nu vill de utreda. Är det någon annan som blivit utredd för låg kroppstemperatur? Vad hände och fick ni något svar? 

• Svar på tråden Någon som utretts för låg kroppstemperatur?
  • Anonym (J)

Följer. Min normala temp har alltid varit runt 34-35, men de har inte sagt något speciellt om det.

• Anonym (Gkg)
    Anonym (J) skrev 2025-03-08 18:23:41 följande:

Följer. Min normala temp har alltid varit runt 34-35, men de har inte sagt något speciellt om det.

Normala? 34!? Under 35 måste utredas. 35 är också för lågt 
  • Anonym (Gkg)

Har ni kollat med en rumptempmätare? Den visar exakt, det gör inte en i örat. 

• Anonym (J)
    Anonym (Gkg) skrev 2025-03-08 18:41:46 följande:

Vårdpersonal har checkat mig på alla tänkbara sätt. Nån gång har de frågat om det, men när jag säger att jag alltid haft sån temp accepterar de det och säger inget mer.
  • Anonym (Kall)

Till. Mig sa de att hypotermi är 35 och neråt och att det kan vara/är livsfarligt. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Kall) skrev 2025-03-08 18:54:27 följande:
    Till. Mig sa de att hypotermi är 35 och neråt och att det kan vara/är livsfarligt. 
    Om det inte är ens normala ja, men jag har haft runt samma temp hela mitt liv. 36-37 är genomsnitt, vilket betyder att det kan vara både lägre och högre.
  • Anonym (Kall)
    Anonym (Gkg) skrev 2025-03-08 18:41:46 följande:

De gjorde det på mig på sjukan ganska direkt då de först trodde att det var fel på örontermometern. De dubbelkollade med båda morgon och kväll i 4 dagar men kom fram till att örontermometern visade samma som rektal. 
  • Anonym (Gkg)
    Anonym (J) skrev 2025-03-08 18:56:50 följande:
    Om det inte är ens normala ja, men jag har haft runt samma temp hela mitt liv. 36-37 är genomsnitt, vilket betyder att det kan vara både lägre och högre.
    Fast vadå, du är väl en människa som alla andra 
  • Anonym (Gkg)

Under 35 är för lågt och du går väl under samma regler som alla andra vad än ju ditt normala skulle vara

• Anonym (Gkg)
    Anonym (Kall) skrev 2025-03-08 18:58:05 följande:
    De gjorde det på mig på sjukan ganska direkt då de först trodde att det var fel på örontermometern. De dubbelkollade med båda morgon och kväll i 4 dagar men kom fram till att örontermometern visade samma som rektal. 
    Där ser man, det har kanske ändrats nu då. De nya öronmätarna är säkert bättre än förr 
  • Anonym (Kall)
    Anonym (J) skrev 2025-03-08 18:56:50 följande:
    Jaja, mig vill de utreda I alla fall. De ansåg inte att "feber" under 36 grader var normalt. 
  • Anonym (Gkg)
    Anonym (Kall) skrev 2025-03-08 18:54:27 följande:
    Det är det
  • Anonym (Gkg)
    Anonym (Kall) skrev 2025-03-08 19:00:33 följande:
    Jaja, mig vill de utreda I alla fall. De ansåg inte att "feber" under 36 grader var normalt. 
    Har du alltid en så låg temp på 35 eller varierar den? fryser du när den är som lägst? 
  • Anonym (J)
    Anonym (Gkg) skrev 2025-03-08 19:00:38 följande:
    Det är det
    Jag är helt opåverkad av det. Enda jobbiga är när vårdpersonal inte trodde mig när jag var däckad i feber vid 37.
  • Anonym (Gkg)
    Anonym (J) skrev 2025-03-08 19:06:21 följande:
    Jag är helt opåverkad av det. Enda jobbiga är när vårdpersonal inte trodde mig när jag var däckad i feber vid 37.
    Du borde kanske gå till någon annan vårdcentral 
  • Anonym (Kall)
    Anonym (Gkg) skrev 2025-03-08 19:01:25 följande:
    Har du alltid en så låg temp på 35 eller varierar den? fryser du när den är som lägst? 
    Jag har inte för vana att ta tempen om jag inte är sjuk så det enda jag kan säga är det jag skrev i TS - jag ar aldrig haft (godkänd) feber hur sjuk jag än varit, och jag har alltid varit kall och frusen av mig och trött eller slö. 

Jag fick aldrig vara hemma sjuk som barn, för jag hade ju inte feber. Spelar roll om jag inte kunde gå tre meter til badrummet, har man inte feber är man inte sjuk enligt min pappa. 
  • Anonym (Gkg)
    Anonym (Kall) skrev 2025-03-08 19:14:36 följande:
    Jag har inte för vana att ta tempen om jag inte är sjuk så det enda jag kan säga är det jag skrev i TS - jag ar aldrig haft (godkänd) feber hur sjuk jag än varit, och jag har alltid varit kall och frusen av mig och trött eller slö. 

Jag fick aldrig vara hemma sjuk som barn, för jag hade ju inte feber. Spelar roll om jag inte kunde gå tre meter til badrummet, har man inte feber är man inte sjuk enligt min pappa. 

Hm okej. 

Hemskt att han var så hård mot dig. 

• mammatill6

har också låg,  omtala runt 35,5 men ingen som utrett. Det är så min kropp funkar.

• burleskburkläsk

Jag är lågtempare och vet inte exakt vad jag har men under Covid så låg jag på 34.

Att ligga på 34 "normalt" är nog väldigt fel, jag undrar om kroppen inte borde gå in i chock/koma eller nåt sånt!
  • burleskburkläsk
    mammatill6 skrev 2025-03-09 20:32:25 följande:

har också låg,  omtala runt 35,5 men ingen som utrett. Det är så min kropp funkar.

Jag ligger typ där med, läkare har inte reagerat konstigt "Jaha, du är lågtempare som min bror" eller nåt.
Svar på tråden Någon som utretts för låg kroppstemperatur?