Sociala medier och ångest
Hej! Jag är en tjej på 23 år som har haft problem med ångest så länge jag kan minnas egentligen, men nu känns det som att det börjar bli värre. Förut hade jag det korta perioder och det brukade släppa bara jag pratade med någon. Nu kan jag ha flera månader långa perioder av ångest med kanske bara några veckor däremellan där jag mår bra.
Jag håller på en del med sociala medier där jag bland annat på instagram fått ganska många följare (tiotusentals). Jag tror inte min ångest grundar sig i sociala medier men jag tror kanske att sociala medier förvärrar den. Det är inte det att jag jämför mig med andra, som många andra verkar känna. Men jag blir stressad av människor. Att så många människor har koll på en och vad man gör liksom. Till en början blev jag stressad enbart av människor jag inte känner och då inaktiverade jag min Facebook och skaffade mig en privat instagram på sidan om, för att kunna separera mitt privata och offentliga liv en aning. Jag slutade följa de flesta med mitt offentliga konto och började följa vänner och bekanta på mitt privata. Men nu börjar jag känna stress också av bekanta. Jag irriterar mig på att sociala medier fått sådan makt. Att man enbart betraktas som vänner om man följer varandra på instagram och att andra blir kränkt om man avföljer dem, även fast man knappt träffas eller pratar i verkliga livet? jag förstår att det blivit så men jag tycker inte det borde vara så. Jag känner lite att jag bara vill ha de människorna jag litar helhjärtat på så nära inpå mig.
Jag vill inte radera min offentliga instagram, jag känner att jag har fått ett ansvar på något vis då jag ändå har ett budskap jag når ut med där och att jag ändå gör ett viktigt jobb. Men börjar överväga att ta bort mitt privata konto helt och enbart ha mitt offentliga där jag enbart följer familj och de allra närmsta vännerna. Mitt bekymmer är endast att det känns som man kommer uppfattas som så konstig och typ bitter, som tar ett kliv bort från alla de andra? men å andra sidan känns det som att det skulle vara bra för mitt välmående? min ångest är verkligen on top just nu?
Det känns som ett i-landsproblem helt klart, det är väl bara att ta bort sociala medierna- tänker säkert många. Men man bryr sig väl lite för mycket om vad andra tänker? vad tänker ni?