• Anonym (Undrar bara)

Sexlösa äktenskap (stämmer detta?)

Det här rör inte mig personligen men jag har hört att män i sexlösa äktenskap inte försöker vänstra eller inte skiljer sig för att "Om inte ens min egen fru vill ligga med mig, så vill ingen annan det heller".

Helt enkelt gett upp på det sättet? Stämmer detta att om inte ens frun vill så vill ingen annan det heller?

• Svar på tråden Sexlösa äktenskap (stämmer detta?)
  • Fjäril kär

Nån kan säkert tänka så eftersom självkänslan och självförtroendet såklart kan rasa i takt med att äktenskapet förändras. Allra helst om sexet upphört pga utebliven attraktion och man bara är mer rumskompis. 

Men inte alla..  vet många som efter många år av utebliven sex och varit nöjd med det faktiskt överväger att separera eller vänstrar när lusten ändå kvarstår. 

• Anonym (aa)

Nu är jag inte i ett äktenskap, men väl i en relation (10+ år). På grund av medicinska skäl har vi inte sex, inte haft på c.a 5 år. Jag har tillstånd av min tjej att ligga med andra om jag vill, vi har öppnat upp det så. Jag försöker dock aldrig få till det för jag vet att ingen annan varit intresserad.

Vet inte om du tänkte så TS, men jag kände mig lite träffad utifrån vad du skrev.

• Anonym (Undrar bara)
    Anonym (aa) skrev 2025-03-09 15:31:42 följande:

Nu är jag inte i ett äktenskap, men väl i en relation (10+ år). På grund av medicinska skäl har vi inte sex, inte haft på c.a 5 år. Jag har tillstånd av min tjej att ligga med andra om jag vill, vi har öppnat upp det så. Jag försöker dock aldrig få till det för jag vet att ingen annan varit intresserad.

Vet inte om du tänkte så TS, men jag kände mig lite träffad utifrån vad du skrev.

Nej, det är inspirerat av en killkompis som inte skriver här vad jag vet.
  • Snälla Killen

Har levt i ett snart 18 år långt förhållande efter 2 år in i förhållandet så slutade min bättre hälft ha lust, vilket gjorde mig extremt frustrerad men nu är det tvärtom 🙃.

Jag tror att alla har sina perioder vad gäller sin egna lust till sex, snarare än att det nödvändigtvis behöver vara något fel.

Snäll? Definiera snälla...
  • Tecum

Jag tror att män i sexlösa äktenskap som varken vänstrar eller separerar har lägre sexlust än genomsnittliga män, alternativt tycker det räcker med att onanera istället.
    Så jag tror inte på teorin att de är knäckta och tar på sig skulden, även om det tär på självkänslan.

• Anonym (xx)

Men varför förutsätter ni att det är kvinnan som inte vill ha sex? Här hemma är det min man som inte har lust. Efter några år så har även min sexlust avtagit.

• Anonym (aa)
    Tecum skrev 2025-03-09 18:55:37 följande:

Jag tror att män i sexlösa äktenskap som varken vänstrar eller separerar har lägre sexlust än genomsnittliga män, alternativt tycker det räcker med att onanera istället.
    Så jag tror inte på teorin att de är knäckta och tar på sig skulden, även om det tär på självkänslan.

Spelar ju mindre roll hur stor sexlust man har, vill ingen ligga med en så får man hålla sig till onani.
  • c8ffee

Jag är man 61 och lever i ett sexlöst äktenskap sedan sju år sedan. Min sexlust och längtan efter beröring är enorm. Jag har inte varit otrogen sedan vi träffades men tanken har funnits för jag längtar så. En hand som tar mig i nacken och ett ben som läggs över mitt när man sitter i soffan. Vad mer kan begära? 

Det pratas om att onani skulle vara ett substitut för sex men det är helt fel. Jag onanerar lika mycket som jag gjorde då jag var inte var gift. 

• Tecum
    Anonym (xx) skrev 2025-03-09 19:01:52 följande:

Men varför förutsätter ni att det är kvinnan som inte vill ha sex? Här hemma är det min man som inte har lust. Efter några år så har även min sexlust avtagit.

Du har helt rätt, men frågan i trådstarten gällde män.
Svar på tråden Sexlösa äktenskap (stämmer detta?)