• Anonym (north)

Klarar man sig på 17k?

Ska flytta "hemifrån". Skrivit på kontrakt och fått nycklarna i veckan. Lång historia, men hittills inte haft lov att ha insyn i någon form av ekonomi utöver månadspeng. Men klarar man sig på 17k? Eller ca 6500 efter hyran? Hur bör de fördelas?

• Svar på tråden Klarar man sig på 17k?
  • Meddelande borttaget
  • Fjäril kär

Hur bra är du på att hantera pengar och veta pengar värde? 
    För det är vad du behöver göra.  
    Är dessa 6500 kronor tänkt att räcka till andra räkningar och utgifter eller är det summan kvar efter allt är betalt?

• Anonym (Ekonomen)

Det blir lite tajt.

Hyran är alltså 10'500. Sen lär du behöva ett par tusen till andra räkningar, som till exempel el, mobil, bredband och a-kassan. Då har du 5000 kvar till mat, vilket med dagens inflation och livsmedelspriser lär gå åt. Problem kommer uppstå när du behöver köpa kläder, gå till frissan, tandläkaren och annat som hör livet till. Men kanske dina föräldrar kan bidra lite.

• Tom Araya
    Anonym (north) skrev 2025-03-09 18:08:44 följande:
    Klarar man sig på 17k?

Ska flytta "hemifrån". Skrivit på kontrakt och fått nycklarna i veckan. Lång historia, men hittills inte haft lov att ha insyn i någon form av ekonomi utöver månadspeng. Men klarar man sig på 17k? Eller ca 6500 efter hyran? Hur bör de fördelas?

Det går, men blir ganska snålt. Hoppas du inte har några dyra laster eller hobbies.

Vad ingår i hyran?
  • Anonym (north)
    Dexter dot com skrev 2025-03-09 18:10:31 följande:

Börja med att berätta vilka utgifter du har .

Em, det är ju det jag inte vet. Framgick inte det?
  • Anonym (north)
    Violetten91 skrev 2025-03-09 18:10:52 följande:

Förlåt men är det inte sånt man tar reda på INNAN man skriver på ett hyresavtal?

Inte i det här fallet. Som jag skrev, lång historia.
  • Anonym (north)
    Fjäril kär skrev 2025-03-09 18:12:19 följande:

Är dessa 6500 kronor tänkt att räcka till andra räkningar och utgifter eller är det summan kvar efter allt är betalt?

Jag vet vad en plocksallad kostar.
  • Anonym (north)
    Fjäril kär skrev 2025-03-09 18:12:19 följande:

Förlåt, den andra frågan. Det är vad som blir kvar efter hyran, hemförsäkring, el och internet.
  • Anonym (J)

Jag hade 7000-10000 kr för både hyra och mat så ja det går nog bra 

Svar på tråden Klarar man sig på 17k?