• Anonym (Mamma)

Finns det någon risk att han vinner?

Mitt ex vill ha fortsatt rätt att träffa mina barn (9-15 år), trots att jag inte vill det. Det är tungt nog att gå vidare utan att behöva ha fortsatt kontakt för att han fått för sig det här. Vi var tillsammans i drygt tre år. Han säger att han kommer låta en domare avgöra om jag inte går med på det frivilligt. Barnen tycker om honom, men förstår varför jag inte vill att de umgås utan mig heller.

• Svar på tråden Finns det någon risk att han vinner?
  • Anonym (Toker)

Det var du som gjorde slut?

Han har ingen sådan rätt. Låter som ett sätt att komma åt att träffa dig.

• Anonym (stora)

Den äldsta är stor nog att sjäv välja vilka hen umgås med. Kanskeä mellanbarnet också?

• Anonym (S)
    Anonym (stora) skrev 2025-03-10 13:57:26 följande:

Den äldsta är stor nog att sjäv välja vilka hen umgås med. Kanskeä mellanbarnet också?

Föräldern bestämmer. Det är minderåriga barn. 
  • Anonym (du)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-10 13:36:56 följande:
    Finns det någon risk att han vinner?

Mitt ex vill ha fortsatt rätt att träffa mina barn (9-15 år), trots att jag inte vill det. Det är tungt nog att gå vidare utan att behöva ha fortsatt kontakt för att han fått för sig det här. Vi var tillsammans i drygt tre år. Han säger att han kommer låta en domare avgöra om jag inte går med på det frivilligt. Barnen tycker om honom, men förstår varför jag inte vill att de umgås utan mig heller.

Vill dina barn träffa honom?

Om de vill det så förstår jag inte varför du ska neka dem det bara för att du själv tycker det är jobbigt.

Du plockade in den här personen i dina barns liv, och nu ska du plocka bort en person som de knutit an till och har en egen relation till. 
  • Anonym (Johanna)

Det viktigaste här är väl ändå vad barnen tycker? Det var du som introducerade honom i deras liv. Så länge det inte rör sig om misshandel eller liknande tycker jag att du ska utgå från barnen. Du behöver ju inte träffa honom. Räcker med att bestämma träff åt barnen via sms. 

Jag tycker faktiskt att det är ett ansvar man har som förälder. Man kan inte kasta in och ut personer ur ens barns liv så som det passar en själv bäst. Är han en bra person så ta inte bort en bra vuxen från dina barn. Såna är guld värda. 

• Anonym (Mamma)

Det är på grund av hans psyksiska ohälsa som vi separerade, han vägrar ta ansvar för hur den påverkar andra. Så nej, jag är inte okej med att han träffar barnen ensam.

• Anonym (Johanna)
    Anonym (Mamma) skrev 2025-03-10 14:25:27 följande:

Det är på grund av hans psyksiska ohälsa som vi separerade, han vägrar ta ansvar för hur den påverkar andra. Så nej, jag är inte okej med att han träffar barnen ensam.

Ajdå. Fattar. Inte ens en fika på stan? 
  • Anonym (stora)
    Anonym (S) skrev 2025-03-10 14:13:35 följande:
    Föräldern bestämmer. Det är minderåriga barn. 
    Asså, i dagens värld bestämmer barnen själva rent handlingsmässigt. Sen kan vårdnadshavare och tingsrätter säga vad de vill, vill barnen träffa honom kommer de göra det, vare sig mamman vill det eller vet det eller inte.

Det är 2025. Barn i den åldern har egna mobiler, rör sig själva i samhället, osv. 
  • burleskburkläsk

Han kör med fjantiga hot, gå inte på smörjan, skit i honom!

Svar på tråden Finns det någon risk att han vinner?