• Anonym (Alltså seriöst?)

Nekad att köpa för att jag inte hade leg - sjukt löjligt

Vid kassan står det "om du ser ung ut, visa leg", det gäller givetvis sånt som är 18+. Nog för att jag fått höra att jag ser ung ut, men inte SÅ ung och jag blev nekad att köpa energidryck!? Som är femtonårsgräns på. 

Får de ens göra så? Det är ju helt sjukt fånigt att neka en uppenbart vuxen människa att köpa nåt sånt!

• Svar på tråden Nekad att köpa för att jag inte hade leg - sjukt löjligt
  • Anonym (Morsan)

Sjukt att en vuxen människa vill köpa energidrycker 

• mammatill6
    Anonym (Morsan) skrev 2025-03-11 12:06:22 följande:

Sjukt att en vuxen människa vill köpa energidrycker 

Kan du förklara varför det är sjukt?
  • Anonym (4545)

Märkligt med vuxna människor som inte har med sig körkort/ leg när man lämnar hemmet.
    Ha som vana att alltid ta med det, så slipper du liknande situationer!

Anonym (4545) skrev 2025-03-11 12:10:27 följande:

Märkligt med vuxna människor som inte har med sig körkort/ leg när man lämnar hemmet.
    Ha som vana att alltid ta med det, så slipper du liknande situationer!

Det låg i andra jackan. Så sällan det behövs för mig.
    Wayward skrev 2025-03-11 12:04:29 följande:

Klart dom får, och då får man bara acceptera reglerna.

Neka en vuxen att köpa något med femtonårsgräns?
  • Anonym (V)

När jag jobbade på systemet så var jag SKYLDIG att ta leg på alla som såg ut att vara under 25 trots att gränsen går vid 20. Anledningen är att vissa ser äldre ut än vad de är och de ska inte få slinka igenom. Det är väl samma principer här.

• Anonym (Zvb)

Väldigt fånigt av personalen enligt mig. Kan tänka mig att du känner dig förnedrad.

Men hur gammal var personen i kassan? Kan ju vara så att det är en nyanställd som är väldigt osäker.

Anonym (V) skrev 2025-03-11 12:19:21 följande:

När jag jobbade på systemet så var jag SKYLDIG att ta leg på alla som såg ut att vara under 25 trots att gränsen går vid 20. Anledningen är att vissa ser äldre ut än vad de är och de ska inte få slinka igenom. Det är väl samma principer här.

Energidryck är 15 årsgräns... jag ser definitivt inte ut som ett barn.
    Anonym (Zvb) skrev 2025-03-11 12:22:14 följande:

Väldigt fånigt av personalen enligt mig. Kan tänka mig att du känner dig förnedrad.

Men hur gammal var personen i kassan? Kan ju vara så att det är en nyanställd som är väldigt osäker.

Runt 20 kanske, betydligt yngre än jag iaf.
Svar på tråden Nekad att köpa för att jag inte hade leg - sjukt löjligt