• Anonym (Ts)

Spara eller ta bort livmodern?

Hej!

Jag har ett myom som är relativt stort och som ställer till mycket besvär. Myomet ska opereras bort. 
    Läkaren som ska operera mig vill bara ta bort myomet och spara livmodern. En annan läkare på avdelningen som jag har haft kontakt med pga besvär med myomet tycker att jag borde ta bort hela livmodern istället.

Jag är runt 40, har fött flera barn, vill inte ha fler barn och kommer steriliseras under operationen om jag behåller livmodern. Myomet sitter "bra till" inuti livmodern.

Jag vet inte hur jag ska göra!
    Söker därför andras erfarenheter. 

Hur är livet utan livmoder?
  • Svar på tråden Spara eller ta bort livmodern?
  • Anonym (L)

Jag vet en som fick försämrat sexliv av att ta bort livmodern. Det blev mindre känsligt, om jag förstod rätt. 

• Anonym (Torrt)

Opererade bort rubbet efter en brusten livmoder, ruptur efter kejsarsnitt och det gick inte att rädda. Är 36 år och fött två barn. 

Håller med ovan. Sexlivet har påverkats till det sämre, helt klart. Det är inte längre samma "stuns" i muskulaturen och svårare att knipa. Är även extremt torr och behöver använda glidmedel. Penetrerande sex har helt förlorat sin charm tyvärr. 

Därtill gick jag in i klimakteriet direkt och tycker inte att östrogentabletterna fungerar optimalt. Nu har klimakteirebesvären avtagit efter cirka 2 år, men övergångssymtomen tilltar. Har fått ökad hårväxt på alla ställen utom just på huvudet. Kortare stubin och svängigare humör. Generellt tröttare och sexlusten är noll. 

• Anonym (Inga problem)

Har inga problem alls, östrogenplåster fungerar bra.

• Anonym (kvar)
    Anonym (Ts) skrev 2025-03-11 12:44:22 följande:
    Spara eller ta bort livmodern?

Hej!

Jag har ett myom som är relativt stort och som ställer till mycket besvär. Myomet ska opereras bort. 
    Läkaren som ska operera mig vill bara ta bort myomet och spara livmodern. En annan läkare på avdelningen som jag har haft kontakt med pga besvär med myomet tycker att jag borde ta bort hela livmodern istället.

Jag är runt 40, har fött flera barn, vill inte ha fler barn och kommer steriliseras under operationen om jag behåller livmodern. Myomet sitter "bra till" inuti livmodern.

Jag vet inte hur jag ska göra!
    Söker därför andras erfarenheter. 

Hur är livet utan livmoder?
    Jag valde att behålla livmodern och bara ta bort myomet. Gjorde även en värmebehandling av slemhinnan i livmodern så att mina rikliga blödningar upphörde. Bästa jag gjort. Har inga besvär alls av min livmoder längre. Var ca 8 år sen jag gjorde operationen. 
  • Anonym (Sverige ligger efter)

Gör ordentlig research! I London tex, finns det speciell kirurgi utvecklad för att bara ta bort myomet, inte ett helt organ. 

Det behöver inte vara det enda alternativet att ta bort hela livmodern! Informera dig om fler alternativ, second opinion etc. Att ta bort hela livmodern är en gammal metod.

• Anonym (Sverige ligger efter)

Länkar:
    https://www.sverigesradio.se/artikel/6076125

https://www.ds.se/jobb-och-utbildning/mot-oss/det-ar-inte-naturligt-att-bloda-mycket/

www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/uterine-fibroids-qa-with-an-expert

www.theguardian.com/lifeandstyle/2018/may/11/know-many-women-suffer-fibroids-uterine-tumours-fka-twigs-not-alone

https://www.familjeliv.se/forum/thread/80059266-operation-myom-eller-hysterektomi/1#m13

• Tihi

Ta inte bort den om det inte är ett absolut måste. Det kan leda till många problem längre fram. Googla! P.S.

• Anonym (L)
    Anonym (Inga problem) skrev 2025-03-11 14:39:05 följande:

Har inga problem alls, östrogenplåster fungerar bra.

Det behöver man väl bara om man tagit bort äggstockarna? 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (kvar) skrev 2025-03-11 14:48:54 följande:
    Jag valde att behålla livmodern och bara ta bort myomet. Gjorde även en värmebehandling av slemhinnan i livmodern så att mina rikliga blödningar upphörde. Bästa jag gjort. Har inga besvär alls av min livmoder längre. Var ca 8 år sen jag gjorde operationen. 
    Hur togs myomet bort? 
    Vad är det för värmebehandling?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Torrt) skrev 2025-03-11 13:10:03 följande:

Opererade bort rubbet efter en brusten livmoder, ruptur efter kejsarsnitt och det gick inte att rädda. Är 36 år och fött två barn. 

Håller med ovan. Sexlivet har påverkats till det sämre, helt klart. Det är inte längre samma "stuns" i muskulaturen och svårare att knipa. Är även extremt torr och behöver använda glidmedel. Penetrerande sex har helt förlorat sin charm tyvärr. 

Därtill gick jag in i klimakteriet direkt och tycker inte att östrogentabletterna fungerar optimalt. Nu har klimakteirebesvären avtagit efter cirka 2 år, men övergångssymtomen tilltar. Har fått ökad hårväxt på alla ställen utom just på huvudet. Kortare stubin och svängigare humör. Generellt tröttare och sexlusten är noll. 

Ok, med rubbet antar jag att äggstockarna togs bort också?
  • Anonym (Ts)
    Jag har läst om hennes forskning.
    Som jag förstod det är det fortfarande studier. Som man kan söka till men jag står inför operation inom det närmsta.

Min läkare, som ska operera mig, vill bara ta bort myomet. Det är den operationen som planeras.
    Det var en annan läkare som satte griller i huvudet på mig. Därför söker jag andras erfarenheter.
Svar på tråden Spara eller ta bort livmodern?