• Anonym (orolig förälder)

Funktionsnedsättning Samhall

Hej!

Är förälder till en vuxen son som har nåra diagnoser samt lite svårt 
    med det sociala,men högfungerande för övrigt och klarade gymnasiet 
    med godkänt genom förlängd skolgång.

Jag som förälder tog över kontakt med af och försökte få in honom på någon
    bidragsanställning typ utvecklingsanställning som jag tänkte skulle passa honom så han kom in på arbetsmarknaden med lön enl avtal där han kunde få lite extra stöd.

Vi fick ett möte å Samhall och där sa af att deras bedömning var att han skulle arbetsträna. Dvs vara på en arbetsplats och städa utan någon annan ersättning utan dom 4000 han får i jobb och utvecklingsgarantin.

Min invändning att anställning med utvecklingsstöd är till för just sådana 
    med hans problem, och dessutom en möjlighet att kunna försörja sig själv
    vägde lätt och svaret blev nu har vi bedömt detta och vill att du börjar (bestämt datum

Nu har jag en knäckt son som istället för lön (ca 20000) får inget extra mot vad han redan har. MIn fråga är vad konsekvenserna kan bli ? förutom förmodligen indragen ersättning ? Blir han straffad för evigt om han tackar nej

• Svar på tråden Funktionsnedsättning Samhall
  • Anonym (l)

Det är inget konstigt med detta, han kan inte förvänta sig att få en specialanställning som Samhall är utan att bevisa att han klarar det först. Han kan få samma deal på andra ställen med betydligt mindre möjlighet att faktiskt bli anställd i slutändan.

Förstår hur du menar. Men om du läser på lite så är denna typ av anställning tidsbegränsad, och till för personer med liknande svårigheter.
    Sen har han dessutom en gammal klasskamrat som fick en sådan anställning.

Sen var ju min fråga vad konsekvenserna blir ? 
    Helt omöjligt för mig att tvinga en vuxen son som mår dåligt av situationen.

• Anonym (l)

Förutsätt inte så mycket...

Det är fortfarande vanligt att det inte ges direkt till någon när arbetsförmågan inte är utredd alls, att arbetsträna via Samhall och få lära in sig på ett område är det smartaste alternativet.

• Anonym (l)

Ev konsekvenser lär inte pågå för evigt men något måste han göra så varför inte?

Intressant när troll gör inlägg. Skaffa dig kunskap

• Anonym (?)

"lite svårt 
    med godkänt "

Vad hindrar att han får ett vanligt jobb? Han har klarat gymnasiet, fungerar i övrigt och lite svårt med det sociala. Av de med svårt med det sociala är det många som jobbar 

• Tyra myra
    Anonym (orolig förälder) skrev 2025-03-12 18:57:00 följande:
    Funktionsnedsättning Samhall

Hej!

Är förälder till en vuxen son som har nåra diagnoser samt lite svårt 
    med godkänt genom förlängd skolgång.

Jag som förälder tog över kontakt med af och försökte få in honom på någon
    bidragsanställning typ utvecklingsanställning som jag tänkte skulle passa honom så han kom in på arbetsmarknaden med lön enl avtal där han kunde få lite extra stöd.

Vi fick ett möte å Samhall och där sa af att deras bedömning var att han skulle arbetsträna. Dvs vara på en arbetsplats och städa utan någon annan ersättning utan dom 4000 han får i jobb och utvecklingsgarantin.

Min invändning att anställning med utvecklingsstöd är till för just sådana 
    med hans problem, och dessutom en möjlighet att kunna försörja sig själv
    vägde lätt och svaret blev nu har vi bedömt detta och vill att du börjar (bestämt datum

Nu har jag en knäckt son som istället för lön (ca 20000) får inget extra mot vad han redan har. MIn fråga är vad konsekvenserna kan bli ? förutom förmodligen indragen ersättning ? Blir han straffad för evigt om han tackar nej

Du behöver inte vara orolig, All anställning vid Samhall föregås av arbetsträning. 
    Det kan te sig som att en anställning vid samhall är tidsbegränsad men tanken bakom detta är att den anställde ska få möjligheten att slussas ut till någon bidrags anställning på öppna arbetsmarknaden om tillfälle dyker upp.

Som anställd vid samhall får din son avtalsenlig lön.
  • kulattprata

Tycker lite synd om dig när jag läser en del inlägg efter din fråga.
    Strunta i att svara, samt skriva något syrligt som "nåt ska han väl göra"
    är ju faktiskt bara lite otrevligt.

Utvecklingsanställning som du pratar om är till exakt för personer som har 
    dom svårigheter du beskrev. Är arbetsträning med ledsagare samt en lönebidragsanställning på ett år.

"Arbetsträna" innan du får arbetsträning är bara rent utnyttjande.
    Tror konsekvensen av att tacka nej blir utskrivning från jobb och utvecklingsgarantin och därmed utebliven ersättning. Men förmodligen tidsbegränsat.

Tror inte att din son blir utskriven från AF om det inte finns nån negativ 
    historik.

Sen till er som funderar på att skriva nåt dumt. Det går inte att tvinga någon vuxen person som inte vill detta som förälder.

Svar på tråden Funktionsnedsättning Samhall