• Anonym (Helst goda minnen)

Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk

Ens doftsinne är ju minst sagt subjektivt. Jag vet att man gillar en parfym mer eller mindre eller inte alls. I värsta fall tycker man att den luktar vidrigt.

Så jag som alltid övertänker funderar på om det är bättre att inte dofta något alls än en parfym som någon kanske tycker luktar illa?

Nu tänker jag inte på närmaste familjen som skulle säga till om dom avskydde ens parfym utan bekanta, arbetskamrater och vänner som man kanske kommer så nära ibland att dom känner doften av ens parfym.

I min drömvärld så tycker alla att jag doftar gott men tänk om dom tycker att jag luktar hemskt?!

Så, jag antar att min fråga är hur ofta du tycker att någon- som du ger en kram säger vi -luktar illa pga dennes parfym? Väldigt sällan eller ofta? Är det bättre att inte ha en parfym alls?

(Hel och ren är självklart och astmatiker ingår inte diskussionen även om parfym kan vara hemskt för dom men av andra orsaker än att den luktar illa

• Svar på tråden Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk
  • Anonym (Ella)

Gammal parfym kan lukta hemskt eller om den är överväldigande. En lätt parfymdoft brukar aldrig vara något problem för mig och då är jag rätt doftkänslig.

Jag har svårare för kläder som stinker sköljmedel. Även billiga body sprays. Syntetiska dofter överhuvudtaget är inte så roliga.

Dofter som kan vara svåra är liknande Chanel No 5, såna där gamla tunga myskiga dofter som luktar jättegott på vissa men bara gammalt och tantigt på andra (jag kan inte alls använda såna parfymer, de stinker på mig). Syntetisk chokladdoft har också risk att lukta unket om det inte är en vaniljig doft, fast de brukar också dofta väldigt syntetiskt.

Parfym i kombination med svett eller annan stark kroppslukt är ju inte heller det roligaste.

• MallaL

Tyvärr så är det så att nuförtiden luktar alla en massa parfym trots att de själva tycker att de inte använt parfym, men folk använder parfymerade tvålar, parfymerat schampo, parfymerat balsam, parfymerad hudkräm, parfymerat tvättmedel, parfymerat sköljmedel etc ?
    Så de flesta luktar luktar en massa blandat, har du dessutom parfym blir det lätt lite för mycket.

En kollega till mig med mycket doft omkring sig har allt ovanstående samt parfymerad kattsand, doftljus och annat hemma, det luktar starkt flera meter omkring henne när hon kommer.

Så ska du ha parfym, se till att det mesta andra är doftfritt så att det är din utvalda doft som känns lite diskret, det är trevligast för alla!

Anonym (Ella) skrev 2025-03-12 20:18:09 följande:

Gammal parfym kan lukta hemskt eller om den är överväldigande. En lätt parfymdoft brukar aldrig vara något problem för mig och då är jag rätt doftkänslig.

Jag har svårare för kläder som stinker sköljmedel. Även billiga body sprays. Syntetiska dofter överhuvudtaget är inte så roliga.

Dofter som kan vara svåra är liknande Chanel No 5, såna där gamla tunga myskiga dofter som luktar jättegott på vissa men bara gammalt och tantigt på andra (jag kan inte alls använda såna parfymer, de stinker på mig). Syntetisk chokladdoft har också risk att lukta unket om det inte är en vaniljig doft, fast de brukar också dofta väldigt syntetiskt.

Parfym i kombination med svett eller annan stark kroppslukt är ju inte heller det roligaste.

Gammal parfym är hemsk även om den var bra som ny det har du rätt i. Det är svårt att veta bara om man får en ny eller gammal parfym i affären om parfymen inte nyss har släppts.

Menar du att om man inte har sprejat 17 gånger och bara doftar lite lätt så borde det vara okej? Eller menar du om själva parfymen är en "lätt" parfym?

Sköljmedel och billiga parfymer är oftast inte heller nice, håller med dig där också.

Det du skriver om att vissa doftnoter kan lukta unket är precis det som skrämmer mig. Hur ska jag veta vad andra tycker är unkelt och äckligt rent generellt? Mer förslag tack för du verkar bra på det här.
    MallaL skrev 2025-03-12 20:24:36 följande:

Tyvärr så är det så att nuförtiden luktar alla en massa parfym trots att de själva tycker att de inte använt parfym, men folk använder parfymerade tvålar, parfymerat schampo, parfymerat balsam, parfymerad hudkräm, parfymerat tvättmedel, parfymerat sköljmedel etc ?
    Så de flesta luktar luktar en massa blandat, har du dessutom parfym blir det lätt lite för mycket.

En kollega till mig med mycket doft omkring sig har allt ovanstående samt parfymerad kattsand, doftljus och annat hemma, det luktar starkt flera meter omkring henne när hon kommer.

Så ska du ha parfym, se till att det mesta andra är doftfritt så att det är din utvalda doft som känns lite diskret, det är trevligast för alla!

Håller med om precis allt du skrev.

Jag har faktiskt allt parfymfritt förutom duschtvålen och parfymen förstås.

Ibland har jag en hudkräm och bodymist med samma doft.

När du säger diskret vad menar du då? Och så kvarstår ju frågan ändå; tänk om andra tycker min parfym luktar illa så att dom associerar dålig lukt med mig? Värsta mardrömmen ju!
  • Anonym (Astmatiker)
    Anonym (Helst goda minnen) skrev 2025-03-12 20:11:45 följande:

Så jag som alltid övertänker funderar på om det är bättre att inte dofta något alls än en parfym 

Ja, det är definitivt bättre - för mig i alla fall.

Det är inte kul att behöva förklara att man inte kan sitta bredvid någon (och ännu mindre kramas) för att hens parfym gör en sjuk.
    Anonym (Astmatiker) skrev 2025-03-12 20:30:21 följande:
    Ja, det är definitivt bättre - för mig i alla fall.

Det är inte kul att behöva förklara att man inte kan sitta bredvid någon (och ännu mindre kramas) för att hens parfym gör en sjuk.
    Jag har full förståelse för att det är jättejobbigt och kan vara farligt tom för astmatiker men nu var det ju inte det frågade gällde den här gången.
  • Anonym (Ella)
    Anonym (Helst goda minnen) skrev 2025-03-12 20:25:07 följande:
    Gammal parfym är hemsk även om den var bra som ny det har du rätt i. Det är svårt att veta bara om man får en ny eller gammal parfym i affären om parfymen inte nyss har släppts.

Menar du att om man inte har sprejat 17 gånger och bara doftar lite lätt så borde det vara okej? Eller menar du om själva parfymen är en "lätt" parfym?

Sköljmedel och billiga parfymer är oftast inte heller nice, håller med dig där också.

Det du skriver om att vissa doftnoter kan lukta unket är precis det som skrämmer mig. Hur ska jag veta vad andra tycker är unkelt och äckligt rent generellt? Mer förslag tack för du verkar bra på det här.
    Tack för det 😊 det bästa är att prova parfymen på handleden, låta det gå några timmar och testa att lukta på den igen. Ibland kan parfym som luktar jättegott i början avta och få den där unkna doften, eller så försvinner de efter kortare tid än en timme och då är de ju inte så mycket värda att använda. Om du är osäker kan du alltid fråga någon du litar på efter att du testat parfym och fråga om de känner någon doft, om det luktar gott.

Vad andra tycker är såklart väldigt generellt. Väldigt stark parfym kan vissa tycka är härligt men jag tycker det är jobbigt med starka dofter. Jag har vänner som tycker att nästan all parfym luktar konstigt sedan de haft covid, min man kan till exempel inte använda Gillette-raklödder längre för han tycker det luktar så skumt, jag tycker inte alls den luktar illa.
    En herrparfym som doftade olika sorters trä tyckte jag luktade jättegott men han tyckte det luktade ruttet så det blev inget köp där, däremot en citrusdoft som jag tyckte luktade gott visserligen men inte något speciellt, tyckte han luktade jättegott.

Det bästa är att spraya parfym på handleder (utan att gnugga), halsen eller bakom öronen och låta det vara. Doften sitter bra där och uppfattas av de närmaste.
  • MallaL
    Anonym (Helst goda minnen) skrev 2025-03-12 20:30:04 följande:
    Håller med om precis allt du skrev.

Jag har faktiskt allt parfymfritt förutom duschtvålen och parfymen förstås.

Ibland har jag en hudkräm och bodymist med samma doft.

När du säger diskret vad menar du då? Och så kvarstår ju frågan ändå; tänk om andra tycker min parfym luktar illa så att dom associerar dålig lukt med mig? Värsta mardrömmen ju!
     Kan du inte fråga någon vän hur mycket det doftar när du använt parfym och hur de tycker det luktar?
    För mycket är när det känns på flera meters håll och t ex finns kvar i en hiss när du gått ur.
    Hur en doft upplevs är subjektivt så du får nog fråga flera
    Anonym (Ella) skrev 2025-03-12 20:34:36 följande:
    Tack för det 😊 det bästa är att prova parfymen på handleden, låta det gå några timmar och testa att lukta på den igen. Ibland kan parfym som luktar jättegott i början avta och få den där unkna doften, eller så försvinner de efter kortare tid än en timme och då är de ju inte så mycket värda att använda. Om du är osäker kan du alltid fråga någon du litar på efter att du testat parfym och fråga om de känner någon doft, om det luktar gott.

Vad andra tycker är såklart väldigt generellt. Väldigt stark parfym kan vissa tycka är härligt men jag tycker det är jobbigt med starka dofter. Jag har vänner som tycker att nästan all parfym luktar konstigt sedan de haft covid, min man kan till exempel inte använda Gillette-raklödder längre för han tycker det luktar så skumt, jag tycker inte alls den luktar illa.
    En herrparfym som doftade olika sorters trä tyckte jag luktade jättegott men han tyckte det luktade ruttet så det blev inget köp där, däremot en citrusdoft som jag tyckte luktade gott visserligen men inte något speciellt, tyckte han luktade jättegott.

Det bästa är att spraya parfym på handleder (utan att gnugga), halsen eller bakom öronen och låta det vara. Doften sitter bra där och uppfattas av de närmaste.
    Mitt eget luktsinne litar jag på men jag är rädd för andras.

9 gånger av 10 så tycker jag att parfymen börjar lukta hemskt efter ett tag. Jag har verkligen svårt att hitta en parfym jag själv gillar. Jag brukar fråga min man men han säger alltid att det luktar "bra". Aldrig jättebra, jättedåligt utan alltid "bra" så det är som att prata med en vägg nästan. Suck. Jag brukar bara ta en eller högst två spray om det är en svag parfym och så är det klart.
    MallaL skrev 2025-03-12 20:37:25 följande:
     Kan du inte fråga någon vän hur mycket det doftar när du använt parfym och hur de tycker det luktar?
    För mycket är när det känns på flera meters håll och t ex finns kvar i en hiss när du gått ur.
    Hur en doft upplevs är subjektivt så du får nog fråga flera
    Jag har ingen att fråga annat än min man och hans trötta svar ser du ovan.

Tror inte att jag doftar för starkt då jag som jag skrev ovan högst tar två spray då jag själv avskyr när folk har ett doftmoln omkring sig på 15 meter som sen ligger kvar i luften. Frågan är hur jag får reda på om ens doft är okej när jag inte har någon att fråga. Kan man lita på stjärnorna på ens parfym på olika hemsidor? Om ens parfym har många stjärnor så gillar gemene man den troligtvis?

Kan man lita på stjärnorna på ens parfym på olika hemsidor? Om ens parfym har många stjärnor så gillar gemene man den troligtvis?

Jag frågar det ovan igen då jag är rädd för att andra ska tycka att min parfym luktar illa och inte har någon att fråga.

Svar på tråden Rädd att andra ska tycka att parfymen är hemsk