• Anonym (undrande vän)

Umgås med exets familj

Hej 
    Min kompis har ett bekymmer eftersom hennes ex tycker illa om att hon har fortsatt relation med hans föräldrar och syskon. Hans pappa hjälper henne att renovera lägenheten och hans mamma brukar hjälpa henne med att hämta barnen när det är hennes veckor. Hans syster som har barn i samma åldrar umgås med henne och hennes nya man på fritiden. Exet menar att det är fel att hon fortsätter att umgås med hans familj och att det försvårar för hans nya flickvän att bygga relation till dem. Är han dum i huvudet eller ligger det något i det han säger?

• Svar på tråden Umgås med exets familj
  • Anonym (xxx)
    Anonym (undrande vän) skrev 2025-03-13 10:48:36 följande:
    Umgås med exets familj

Hej 
    Min kompis har ett bekymmer eftersom hennes ex tycker illa om att hon har fortsatt relation med hans föräldrar och syskon. Hans pappa hjälper henne att renovera lägenheten och hans mamma brukar hjälpa henne med att hämta barnen när det är hennes veckor. Hans syster som har barn i samma åldrar umgås med henne och hennes nya man på fritiden. Exet menar att det är fel att hon fortsätter att umgås med hans familj och att det försvårar för hans nya flickvän att bygga relation till dem. Är han dum i huvudet eller ligger det något i det han säger?

Han är dum i huvudet. Hon umgås med vem hon vill, barnen är släkt med dom, så varför skulle de inte få träffas?
  • Anonym

De umgås om de vill.

Och: Eftersom det är barn med i bilden så behöver övriga vuxna visa förståelse. De är farmor och farfar till barnet. 

Gissar på en osäker och svartsjuk ny flickvän. Men om partnern har barn sedan tidigare så får man acceptera att barnens mor är en del av familjen/släkten.

• Anonym (Jupp)

Han är dum i huvudet. Dom har ju varit en familj allihop, det tar inte slut bara för att man inte är ett par längre. 

Min exfru är dottern som morsan aldrig fick. Och tacka gud för det nu på ålderns höst, för exfrun drar ett stort lass med att hjälpa till med tanten. Och det hjälper ju våra gemensamma barn att få extra mycket tid tillsammans med farmor. 

Exfrun umgås också med mina bröders fruar, de kallar sig fortfarande för svägerskor. Bara fint tycker jag. 

• Anonym (Linda)

Han är dum i huvudet 

Jag var gift i 15 år och vi fick barn tillsammans.  Alltså är svärmor även farmor. Och det finns en farbror och en massa annan släkt. En familj alltså. Blodsband slutar inte att existera bara för att vi skildes .

Jag har åkt utomlands med fd svärmor,  hon är här och hälsar på mig där jag bor efter att ha flyttat till en annan stad. Jag ställer upp för henne om hon behöver något.  Även mina barn sedan tidigare ser henne som farmor. 

Ändrar det relationen med mitt ex nya sambo? Inte ett dugg på så sätt. Men dom har inga barn ihop dom vi alla nu är kring 50 och 60 så den relationen jag har kommer hon inte få givetvis men hon är engagerad i våra barn och ställer upp massor.   Visst, allt funkar inte funktionsfritt men vi är vuxna människor som kan kommunicera och vi löser det som dyker upp. 

• Tecum

Han är helt klart dum i huvudet! Det är ju barnens farmor och farfar du umgås med! Och varför går han på dig istället för sina föräldrar.

Du bör strunta fullständigt i vad han säger.

• Anonym (Mouse)
    Tecum skrev 2025-03-13 17:56:28 följande:

Han är helt klart dum i huvudet! Det är ju barnens farmor och farfar du umgås med! Och varför går han på dig istället för sina föräldrar.

Du bör strunta fullständigt i vad han säger.

Fast det ju inte att det är deras gemensamma barn?
  • Anonym (Mouse)
    Anonym (Mouse) skrev 2025-03-13 18:01:12 följande:
    Fast det står ju inte att det är deras gemensamma barn?
  • Xenia
    Anonym (undrande vän) skrev 2025-03-13 10:48:36 följande:
    Umgås med exets familj

Hej 

Han är dum i huvudet.

Hans föräldrar och syster umgås med vilka de vill. Hans ex umgås med vilka hon vill. Det är verkligen inte hans sak att bestämma.

Om hans nya käner sig osäker, utanför och svartsjuk så får de lösa det tillsammans. Tycker han att hans föräldrar inte uppför sig tillräckligt välkomnande mot henne, så får han ta upp det med dem.
  • Anonym (Småländskan)

Hon umgås med vem hon vill, speciellt om det är hennes barns släkt!

Svar på tråden Umgås med exets familj