• Anonym (orolig)

V5+5, inga hjärtslag!!

Hej alla! 

har varit på tidig vul idag ( v5+5 ) men läkaren kunde inte se några hjärtslag, dessutom mätte hon fostret till ca 8mm vilket motsvarar v 6+4 men det är helt om eftersom jag gjorde IVF och vi vet exakt hur långt gången är jag. 

kan de har mätt fel????? och kan det vara alldeles för tidigt att se hjärtslag i vecka 5+5?? 

är såå orooolig!! 

• Svar på tråden V5+5, inga hjärtslag!!
  • Anonym (Hjärtslag)

Jag såg inga hjärtslag vid VUL vecka 6+1 så ja, det är tidigt.

• Anonym (Mamma via ivf)

Grattis till plusset! Varför var du till läkaren så tidigt? Ivf klinikerna brukar boka in sina patienter på ett ultraljud för att bekräfta graviditeten, men då först 7+ eller 8+. Detta eftersom de vill vara säkra på att se hjärtslag. Kollar du för tidigt, vilket du troligtvis gjort, så skapar det bara oro. 

Så håll hoppet uppe och boka in ett nytt ultraljud längre fram.

• Anonym (C)

Det är väldigt tidigt för att se hjärtslag. Att det mätes till fel vecka är inte heller konstigt, ju tidigare graviditeten är dessutom svårare är det för dem att mäta rätt. Bara en liten bit där de sätter mättpunkten åt fel håll slår mycket. 

Gjorde också så tidigt ultraljud med sonen och var lika orolig som dig trots att jag visste att det var mycket att hoppas på att få se hjärtat! 

Håller alla tummar att du får se ett tickande litet hjärta nästa ultraljud 🙏 ❤️

• Anonym (orolig)
    Anonym (Hjärtslag) skrev 2025-03-13 16:10:54 följande:

Jag såg inga hjärtslag vid VUL vecka 6+1 så ja, det är tidigt.

Okej, det lugnar lite. jag var med orolig att de mätte fostret till v6+4 fast det är omöjligt då vi gjord IVF och vi vet exakt när det blev befruktat osv. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Mamma via ivf) skrev 2025-03-13 16:16:43 följande:

Grattis till plusset! Varför var du till läkaren så tidigt? Ivf klinikerna brukar boka in sina patienter på ett ultraljud för att bekräfta graviditeten, men då först 7+ eller 8+. Detta eftersom de vill vara säkra på att se hjärtslag. Kollar du för tidigt, vilket du troligtvis gjort, så skapar det bara oro. 

Så håll hoppet uppe och boka in ett nytt ultraljud längre fram.

Jag fick lite ljusrosa/ljusbruna flytningar i måndags därav jag bokade tidig ultraljud. 

Blev mest orolig då de mätte fostret till 6+4 och inga hjärtslag fast jag vet att det är omöjligt då vi gjort ivf och vet exakt när befruktningen skett osv. 

• Anonym (orolig)
    Anonym (C) skrev 2025-03-13 16:22:28 följande:

Det är väldigt tidigt för att se hjärtslag. Att det mätes till fel vecka är inte heller konstigt, ju tidigare graviditeten är dessutom svårare är det för dem att mäta rätt. Bara en liten bit där de sätter mättpunkten åt fel håll slår mycket. 

Gjorde också så tidigt ultraljud med sonen och var lika orolig som dig trots att jag visste att det var mycket att hoppas på att få se hjärtat! 

Håller alla tummar att du får se ett tickande litet hjärta nästa ultraljud 🙏 ❤️

Tusen tack, det lugnar! 
  • Anonym (Hjärtslag)
    Anonym (orolig) skrev 2025-03-13 16:28:36 följande:
    Okej, det lugnar lite. jag var med orolig att de mätte fostret till v6+4 fast det är omöjligt då vi gjord IVF och vi vet exakt när det blev befruktat osv. 

När dom mätte mig pga oregelbunden mens så fick jag massor med olika mått(en gång på samma besök fick jag 3 olika). Det är så litet i början att det är väldigt lätt att mäta fel fick jag höra då. Har du ett till ultraljud inbokat? 

• Anonym (orolig)
    Anonym (Hjärtslag) skrev 2025-03-13 22:05:08 följande:

När dom mätte mig pga oregelbunden mens så fick jag massor med olika mått(en gång på samma besök fick jag 3 olika). Det är så litet i början att det är väldigt lätt att mäta fel fick jag höra då. Har du ett till ultraljud inbokat? 

Joo, nästa vecka ska jag igen på vul men det känns som en evighet tills dess
  • Samanta245
    Anonym (orolig) skrev 2025-03-13 15:31:47 följande:
    V5+5, inga hjärtslag!!

Hej alla! 

har varit på tidig vul idag ( v5+5 ) men läkaren kunde inte se några hjärtslag, dessutom mätte hon fostret till ca 8mm vilket motsvarar v 6+4 men det är helt om eftersom jag gjorde IVF och vi vet exakt hur långt gången är jag. 

kan de har mätt fel????? och kan det vara alldeles för tidigt att se hjärtslag i vecka 5+5?? 

är såå orooolig!! 

Var inte orolig.  Så tidigt är det svårt att se. Bäst att göra tidigt ultraljud vecka 8
Svar på tråden V5+5, inga hjärtslag!!