• Anonym (Mimmi)

Känns som alla har det så lyxigt, villa med pool och fina bilar överallt

Jag vrider och vänder och sparar jättemycket så mycket jag kan. Har en helt ok lön men är ensamstående. Såklart jag har mindre inkomst än mina kollegor som är gifta med två löner. 
    Flera på mitt jobb ha stora villor, de kostar runt 7-15 miljoner kronor. De har pool, fina bilar och åker alltid på semester utomlands på sommaren också. Jag fattar inte hur de har råd, de har samma utbildnign som jag och jag har 10-15 000 kvar när alal räkningar är betalda. Av det går nästan all till mat och bensin.

Jag har en bil som snart är 15 år gammal. Den har rost i kanterna och jag lagar den varje år då det är billigare än att köpa en ny.
    Jag lagar allt själv hemma som går sönder och jag får inget lån för att köpa ett hus - trots att det skulle bli billigare i månaden än det jag betalar nu med allt. 

Jag har aldrig varit svartsjuk men nu vet jag inte vad som hänt. Helt pltöslig börjar jag känna mig avis på mina kollegors pooler och stora villor med tomtar, glänsande bilar och liksom obrydda över ekonomin som det känns. 

jag vet inte varför ja gkänner så , har ju aldrig brytt mig förr. Men kankse är trött på att allt blivit dyrar på sista tiden och att jag också skulle vilja ligga vid poolen efter jobbet istället för i min lägenhet som inte har balkong.

Vet inte vad jag vill med inlägget och det är väl tötntigt att vilja ha pool och villa när det finns de som inte ens har en bostad. Men hur har folk så mycket

• Svar på tråden Känns som alla har det så lyxigt, villa med pool och fina bilar överallt
  • Anonym (OTIS)

Jag vet inte var du får allt detta "input" ifrån. Men lägg ifrån dig telefonen och börja lev i den riktiga världen. Det är till 99% yta och lånade pengar.

• burleskburkläsk
    Anonym (Mimmi) skrev 2025-03-13 18:10:47 följande:
    Känns som alla har det så lyxigt, villa med pool och fina bilar överallt

Jag vrider och vänder och sparar jättemycket så mycket jag kan. Har en helt ok lön men är ensamstående. Såklart jag har mindre inkomst än mina kollegor som är gifta med två löner. 
    Flera på mitt jobb ha stora villor, de kostar runt 7-15 miljoner kronor. De har pool, fina bilar och åker alltid på semester utomlands på sommaren också. Jag fattar inte hur de har råd, de har samma utbildnign som jag och jag har 10-15 000 kvar när alal räkningar är betalda. Av det går nästan all till mat och bensin.

Jag har en bil som snart är 15 år gammal. Den har rost i kanterna och jag lagar den varje år då det är billigare än att köpa en ny.
    Jag lagar allt själv hemma som går sönder och jag får inget lån för att köpa ett hus - trots att det skulle bli billigare i månaden än det jag betalar nu med allt. 

Jag har aldrig varit svartsjuk men nu vet jag inte vad som hänt. Helt pltöslig börjar jag känna mig avis på mina kollegors pooler och stora villor med tomtar, glänsande bilar och liksom obrydda över ekonomin som det känns. 

jag vet inte varför ja gkänner så , har ju aldrig brytt mig förr. Men kankse är trött på att allt blivit dyrar på sista tiden och att jag också skulle vilja ligga vid poolen efter jobbet istället för i min lägenhet som inte har balkong.

Vet inte vad jag vill med inlägget och det är väl tötntigt att vilja ha pool och villa när det finns de som inte ens har en bostad. Men hur har folk så mycket

Avundsjuk var du väl ändå och inte svartsjuk?
  • Anonym (Arv)

Vi (jag och min fru) har allt det du beskriver om dina kollegor men det är ren "tur".

I min släkt på pappas sida har det sedan flera generationer varit så att det är barnbarnen som ärver när farmor och farfar går bort. Min far ärvde alltså sina farföräldrar och jag mina. 

Min far har ett syskon och vi är totalt 4 kusiner som fick dela på arvet. Fick cirka 2,6mkr var. Jag var bara 22 år då så min pappa hjälpte mig att placera pengarna och jag rörde det inte på många år. Växte bra och blev starten för mig. 

Min fru ärvde sin pappa som gick bort när vi träffades och det blev strax över miljonen av det. Så vi har det gott ställt trots att vi är medelinkomsttagare. Frun är sjuksköterska och jag jobbar som chef med försäkringar.

• Anonym (Kr)

Två löner och sparade pengar/arv kan göra att det går att köpa hus mm med lite lån. Då blir det mycket över varje månad och pengar till pool och resor

• Anonym (K)

Vad har du för lön? Vet du deras löner? De kan ha investerat bättre än du. Eller lånat mera än du (många lånar långt över sina tillgångar). Eller att de sparat medan du slösat? Frågan är , vilket liv vill du leva? Vill du ha samma som dem eller är du nöjd med det du har?

• Anonym (Juni)

Jag jobbade på en restaurang av det finare slaget där många anställda bodde i nybyggda villor vid kusten, reste jorden runt och besökte dyra restauranger och körde dyra bilar. Jag fattade aldrig hur de hade råd, jag var servitris och fick massor av dricks och därmed tjänade jag mer än vad de flesta av kockarna gjorde men ändå hade jag aldrig vågat spendera så mycket pengar som de gjorde. Och mina kollegor hade aldrig egentligen själva råd. Det var ett familjeföretag och familjen hade lånat hur mycket pengar som helst för att ha råd med sin livsstil, och när en del av familjen gjorde det ville såklart de andra släktingarna som arbetade på samma ställe också göra det. Restaurangen gick i konkurs under pandemin och familjerna flyttade till en ny stad för att öppna på nytt där.

Nu vet jag ju inte hur det ser ut för dina kollegor, kanske är de såna människor som tar stora risker och det ibland ger hög avkastning, eller om de har ärvt en massa pengar eller tagit en massa lån.

• Anonym (jisses)

Såna "rika jävlar" gillar man inte och förstår din känsla fullt ut...

• Anonym (finance-bitch)

Då är mitt råd att du söker dig till en ort där husen är billigare, under förutsättning att du har ett yrke som fungerar över hela landet. På sina håll kostar en villa med pool en dryg miljon, villa utan pool under miljonen.
    Det är tufft att vara fattigast (eller känna sig fattigast, åtminstone) i ett dyrt område. För de som har två inkomster blir allt mycket lättare, du har bara en och får anpassa dig lite mer.

• Anonym (Linda)

Det går inte att hålla på att jämföra på det sättet. Fina kollegor kanske köpte sina första bostäder tidigt och har sålt och köpt nya några varv och därmed tjänat ihop till en bra insats till ett dyrt hus. De har dessutom 2 löner och därmed utrymme i ekonomin för att klara större lån och sparande. De kan dessutom ha ärvt pengar eller vara bra på att investera eller ha en låg matkostnad jämfört med dig osv osv.

Sluta tänk på vaf andra har och fundera på vad du kan göra för att förbättra din tillvaro. Kanske steget till hus är för stort (just nu), men kanske en bostadsrätt med balkong är nästa steg för dig. man kan oftast inte hoppa direkt in i drömmen utan får ta små steg.

• Anonym (nja)

Vi Gen Z-ers har i princip inga utsikter till att få det där. Det är äldre Millenials och Gen X-ers som har. Undantaget om man lyckas få något i arv. Jag känner ingen under 35 som har tjänat ihop till lyxvillor med pool och fina bilar. Inte ens med lån över taknocken.

Svar på tråden Känns som alla har det så lyxigt, villa med pool och fina bilar överallt