• Anonym (Oro)

Snart ett år utan mens, vad händer om jag får en blödning efter 13 månader?

Snart är jag utan mens I ett år. Gyn säger klimakteriet men samtidigt att det "finns aktivitet" och att jag KAN få mens 

Jag tycker det är snurrigt, ska jag få mens eller inte? Om jag får mens efter 11 månader är allt lugnt men om jag får mens efter 13 månader krävs en utredning?

Jag blir superstressad av allt detta. Jag är bara 46 år, tycker dels det är tidigt och dels att jag inte har några som helst symtom på klimakteriet. Inte tydliga iallafall. Men blodprover visade tydligen på det.

Så om man får mens eftee 13 månader. Vad gör de då? Misstänker man genast att det är något farligt? Vaf händer om man är utomlands och får en blödning, måste man till akuten då? Hur akut är det att bli undersökt och är det oftast farliga orsaker till det? Kan inte slappna av efter gynbesöket :*

• Svar på tråden Snart ett år utan mens, vad händer om jag får en blödning efter 13 månader?
  • Anonym (a)

Men.... varför skulle det vara akut? Mer än att behöva skydd.

• Anonym (Oldie)

Men ett ganska tydligt symtom på klimakteriet är ju att mensen är borta? 46 år är väl ganska normal ålder att börja entra klimakteriet. Börjar ju betydligt tidigare för en del, sedan är det långt ifrån alla som har besvärliga symtom. Både min mamma och min mormor märkte aldrig av det. 

Börjar du blöda så är det nog inte akut alls, men då kanske dom vill boka in dig på ett besök och ta fler prover eller nåt. 

• Anonym (Kvinna runt 50= spännande liv)

Det är väl mest att det finns en risk för att du kan få en jätteblödning om det är flera månader av livmoderslemhinna som har byggts upp och sen sam tömmas på en gång.

Min vän fick ha blöja i två dygn när hon fick supermens efter 6 månader. Som tur var var det pandemi så hon satt redan hemma.

En annan vän var på besök i vår stad och fick också tokblödning, hon blödde igenom sina kläder jättefort så jag fick ångtvätta vår soffa efteråt. Och hon var så medtagen så hon närmast uppfattades som förvirrad där ett tag.

Men hos andra blir det kanske bara en vanlig mens, ändå. 

• Anonym (Jag)

Jag (48) har inte haft mens på rätt många månader (kanske 8-10?) och fick sedan tre st tätt. Får se vad det blir av det här. Trodde ju att jag haft min sista där ett tag.

• Anonym (Lugn ff)

Nej, det krävs inte någon utredning. Du är i klimakterieålder och mensen kommer att komma alltmer sällan, tills den till sist helt försvinner, om den inte redan försvunnit.

• Anonym (Jaha)
    Anonym (Lugn ff) skrev 2025-03-13 22:50:00 följande:

Nej, det krävs inte någon utredning. Du är i klimakterieålder och mensen kommer att komma alltmer sällan, tills den till sist helt försvinner, om den inte redan försvunnit.

Vi har ett eller samma problem fast på olika vis.
    Träffades för typ 11 år sedan, när vi låg första gången hade hon stängt äggfabriken sedan lång tig tillbaka. Att bli gravid har aldrig varit ett problem.
    Dock saknar jag min kvinna, verkligen.
    Hon vill ligga nära men sex är ... inte så nära.
    Vi har tappat det totalt men, hur hitta tillbaka?
    Saknar att inte kunna låta bli varandra, på altanbordet, rakde varandra i badet.
    Hur svårt kan det vara? Vill hitta tillbaka
    Hon är ju den jag jag ser i min framtid.
  • Lynx123

46 är en normal ålder. Problemet med post-menopausal blödning är att det kan bero på polyper eller andra förändringar i livmodern. Hellre kolla en extra gång än att låta det vara.

• Anonym (Lugn ff)
    Anonym (Jaha) skrev 2025-03-13 23:11:39 följande:
    Vi har ett eller samma problem fast på olika vis.
    Träffades för typ 11 år sedan, när vi låg första gången hade hon stängt äggfabriken sedan lång tig tillbaka. Att bli gravid har aldrig varit ett problem.
    Dock saknar jag min kvinna, verkligen.
    Hon vill ligga nära men sex är ... inte så nära.
    Vi har tappat det totalt men, hur hitta tillbaka?
    Saknar att inte kunna låta bli varandra, på altanbordet, rakde varandra i badet.
    Hur svårt kan det vara? Vill hitta tillbaka
    Hon är ju den jag jag ser i min framtid.
    Fel tråd?
  • Mrs Moneybags

Man ska gå och få det kollat om mensen kommer tillbaka efter ett års tid utan mens. Varför man har satt gränsen 12 månader vet jag inte, men den måste väl gå någonstans. Min syster fick tillbaka mensen efter kanske 14-15 månader och gick och kollade upp det, men det var inget problem.

Men självklart ska man gå till gyn om det kommer tillbaka efter så lång tid eftersom det kan tyda på t ex cancer. 

Klimakteriet kommer vanligtvis mellan 45-55 års ålder så det är kanske lite tidigt, men inget konstigt att hamna där vid 46. 

Anonym (Lugn ff) skrev 2025-03-13 22:50:00 följande:

Jo, om mensen har varit borta i ett år och kommer tillbaka så ska man gå till gyn och kolla upp det. Oftast är det inget konstigt, men det kan vara något annat. 
    Anonym (a) skrev 2025-03-13 20:22:40 följande:

Det är inte akut, men man bör kolla upp det. 

• Anonym (Lugn ff)
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-14 10:56:48 följande:

Man ska gå och få det kollat om mensen kommer tillbaka efter ett års tid utan mens. Varför man har satt gränsen 12 månader vet jag inte, men den måste väl gå någonstans. Min syster fick tillbaka mensen efter kanske 14-15 månader och gick och kollade upp det, men det var inget problem.

Men självklart ska man gå till gyn om det kommer tillbaka efter så lång tid eftersom det kan tyda på t ex cancer. 

Klimakteriet kommer vanligtvis mellan 45-55 års ålder så det är kanske lite tidigt, men inget konstigt att hamna där vid 46. 

Jo, om mensen har varit borta i ett år och kommer tillbaka så ska man gå till gyn och kolla upp det. Oftast är det inget konstigt, men det kan vara något annat. 
    Anonym (a) skrev 2025-03-13 20:22:40 följande:

Klimakteriet är en process och att det kommer en blödning till är helt normalt och något som ingår i den processen. Självklart kan man kolla sig om man är orolig, men är väldigt onödigt att jaga upp sig som TS gör. Klimakteriet är helt naturligt och inte en sjukdom.
  • Anonym (a)
    Mrs Moneybags skrev 2025-03-14 10:56:48 följande:

Ja, akut som i vad TS pratade om dvs uppsöka akuten utomlands. Jag undrade vad som fick TS att tro det.
  • Anonym (hej)

Det är inte akut och det är oftast inte farligt men det ska alltid utredas om man får blödningar när man varit blödningsfri 1 år. För mig var det tvärtom, jag är över 50 år och hade varit blödningsfri i över 1 år när jag fick en blödning, trodde jag var i klimakteriet. Googlade av nyfikenhet och fick upp att det skulle kollas upp, ringde till kvinnokliniken och förväntade mig att de skulle säga "sluta googla" men fick en tid ganska omgående. För mig visade det sig efter blodprov att jag inte var i klimakteriet fast jag trodde det. Jag fick ta samma tablett som man vanligtvis tar för att skjuta upp mensen för att få igång mensen, och så var det inte mer med det. De tog förstås en massa tester för att kolla att det inte var någon bakomliggande sjukdom, men det verkar ändå relativt vanligt och något som vården är väl rustade för. Som sagt, inte akut, ring vårdcentral eller gynekologisk mottagning under deras öppettider, men ignorera det inte heller. Det är bl a ett av tecknen på livmodershalscancer så det är viktigt att utesluta det.

• Mrs Moneybags
    Anonym (Lugn ff) skrev 2025-03-14 11:13:17 följande:
    Klimakteriet är en process och att det kommer en blödning till är helt normalt och något som ingår i den processen. Självklart kan man kolla sig om man är orolig, men är väldigt onödigt att jaga upp sig som TS gör. Klimakteriet är helt naturligt och inte en sjukdom.
    Har man inte haft mens på ett år kallas det att man har gått in i menopausen. Kommer en blödning därefter behöver man gå och kolla upp det. 

Då behöver du söka vård

I klimakteriet blir sjukdomar som livmodercancer, förstorade äggstockar och muskelknutor i livmodern vanligare. Kontakta därför en vårdcentral eller en gynekologisk mottagning om något av följande stämmer in på dig:

Du får mer ont än tidigare i samband med blödningar.

Du har täta, långa, rikliga eller oregelbundna blödningar.

Du får blödning igen efter att ha haft ett uppehåll på ett år.

Det blöder från slidan vid vaginala samlag eller när du bajsar.

Du har ont eller känner obehag i nedre delen av magen.

Ju äldre man är desto större är anledningen att söka vård vid oregelbundna blödningar. Den som är 54?55 år och äldre bör söka vård även om blödningarna enbart är lite oregelbundna.

www.1177.se/liv--halsa/sa-fungerar-kroppen/klimakteriet/ 

• Anonym (Oro)
    Anonym (hej) skrev 2025-03-14 14:27:25 följande:

Det är inte akut och det är oftast inte farligt men det ska alltid utredas om man får blödningar när man varit blödningsfri 1 år. För mig var det tvärtom, jag är över 50 år och hade varit blödningsfri i över 1 år när jag fick en blödning, trodde jag var i klimakteriet. Googlade av nyfikenhet och fick upp att det skulle kollas upp, ringde till kvinnokliniken och förväntade mig att de skulle säga "sluta googla" men fick en tid ganska omgående. För mig visade det sig efter blodprov att jag inte var i klimakteriet fast jag trodde det. Jag fick ta samma tablett som man vanligtvis tar för att skjuta upp mensen för att få igång mensen, och så var det inte mer med det. De tog förstås en massa tester för att kolla att det inte var någon bakomliggande sjukdom, men det verkar ändå relativt vanligt och något som vården är väl rustade för. Som sagt, inte akut, ring vårdcentral eller gynekologisk mottagning under deras öppettider, men ignorera det inte heller. Det är bl a ett av tecknen på livmodershalscancer så det är viktigt att utesluta det.

Tack för svar. Varför tog de prover för annan sjukdom? Pga blödning eller för att du inte hade mens? Vad för blodprov tog de för att se att du inte var i klimakteriet?

Var det gulkroppshormon du fick äta?
  • Anonym (Oro)
    Anonym (Jag) skrev 2025-03-13 22:46:33 följande:

Jag (48) har inte haft mens på rätt många månader (kanske 8-10?) och fick sedan tre st tätt. Får se vad det blir av det här. Trodde ju att jag haft min sista där ett tag.

Har du gått till gyn för det eller innan? 
    Har du haft oregelbunden mens innan det?

Jag har som mensvärk och d känns som ägglossning ibland. Så har d varit flera månader men ingen mens
Svar på tråden Snart ett år utan mens, vad händer om jag får en blödning efter 13 månader?