• Annso0123

Sitter och funderar på hur jag ska tala om för min sambo att det är nog nu.

Har levt ihop i 25 år 2 killar som är 17 och 15 år. Dom första 15 åren var allt bra men de senaste åren har det bara spårat ur. Nu ligger han full all sin lediga tid och han jobbar skift så mycket ledig. När han dricker dricker han tills det tar slut och ingen ånger alls när han nyktrar till. Jag är så less och trött jag gör allt dessutom har han börjat satt oss i ekonomisk knippa trots att vi tjänar bra. Han ska allt det värsta och tjatar värre än ungdomarna så det har blivit många blancolån. HAr bestämt mig säljer vi huset och delar på oss vlir jag helt skuldfri och kan börja om. Men det är så svårt att säga det säger jag det när alkohol finns hemma blir det inte så roligt. 
    Vet inte riktigt vad jag vill med detta inlägg men antagligen skriva av mig har tyvärr inte berättat för så många om hans alkohol drickande så det känns som jag bär på en tickande bomb. Vill bara få leva mitt liv.

• Svar på tråden Sitter och funderar på hur jag ska tala om för min sambo att det är nog nu.
  • Bagar Bengtsson

Stå på dig! Se gärna till att du har stöd hos någon dit du kan "fly" utifall han blir tokig. Ta upp det när inte barnen är med och som du sagt, när han är nykter.

När han heller inte visar någon ånger finner jag det föga troligt att han ens vill försöka rädda det som räddas kan. Barnen är så pass stora att de kanske inte är självgående men sköter mycket själva. 

Ta dig sen tid att förklara för dina barn varför du gör som du gör. Barn förstår mer än vad man tror.

Lycka till!

• Anonym (m)

Kontakta soc för stöd och hjälp. Barnen ska inte behöva leva såhär och du behöver uppenbarligen hjälp att ta dig ur situationen på bästa sätt då du är rädd hur han kommer reagera.

• Anonym
    Anonym (m) skrev 2025-03-14 15:31:27 följande:

Kontakta soc för stöd och hjälp. Barnen ska inte behöva leva såhär och du behöver uppenbarligen hjälp att ta dig ur situationen på bästa sätt då du är rädd hur han kommer reagera.

Nej, nej, nej. Aldrig frivilligt dra in soc i sitt liv.
    Aldrig.
  • Anonym (!)
    Anonym skrev 2025-03-14 15:35:43 följande:
    Aldrig.
    Håller med, kanske en kvinno-jour kan hjälpa till med stöd och råd.
  • Anonym (m)
    Anonym skrev 2025-03-14 15:35:43 följande:
    Aldrig.
    Det kan ses som oansvarigt och ligga henne i fatet hos soc. att hon inte sökte hjälp när hon behövde. Hon kan när som helst bli anmäld för att inte skydda sina barn mot denna man/destruktiva situation.
  • Annso0123

Vad menar ni med att inte dra in soc har ni någon erfarenhet av det? För ett tag tänkte jag nästan anmäla honom anonymt om det går bara för att sätta allt i rullning . Just nu orkar jag inte mera skulle bara vilja att någon kom och tog mig härifrån. Idag har han sovit hela dagen kom upp nu som inget har hänt . Då har han inte varit kontaktbar på 2 dygn.

• Jårdi

Jag skulle hellre råda dig att berätta om situationen för en vän som kan stötta dig igenom situationen, någon som du kan åka hem till till exempel och som kan stötta dig känslomässigt och praktiskt. En orosanmälan till soc kan du absolut göra men det kommer inte leda någonstans om han inte själv vill ha hjälp och sålänge barnen anses skyddas av dig. En orosanmölan hade jag gjort om barnen bodde själva med honom och han drack när de var där. 

• Anonym (m)
    Jårdi skrev 2025-03-14 19:24:01 följande:

Jag skulle hellre råda dig att berätta om situationen för en vän som kan stötta dig igenom situationen, någon som du kan åka hem till till exempel och som kan stötta dig känslomässigt och praktiskt. En orosanmälan till soc kan du absolut göra men det kommer inte leda någonstans om han inte själv vill ha hjälp och sålänge barnen anses skyddas av dig. En orosanmölan hade jag gjort om barnen bodde själva med honom och han drack när de var där. 

Varför skulle barnen anses skyddade? Mår barnen verkligen bra idag och inte påverkade av den här situationen?
  • Anonym (Kim)

En orosanmälan på din make är ett måste. Detta gör att han ska komma i kontakt med kommunens öppenvård. Eller beroendevård. Han behöver hjälp men han måste fatta det själv. Du kan också rådgöra med din Hälsocentral och förklara läget. HN behöver tas in på behandlingshem. När det är klart görs en krisintervention dvs personal från behandlingshemmet m fl haffar honom och övertygar honom att följa med. Ditt krav ska vara att du gör det här eller så blir det skilsmässa direkt. Antingen eller. Inget att jamsa med utan pang på. Det finns några läkemedel som kan hjälpa honom med suget osv. Terapi också men ffa måste han vilja själv. Om inte så låt honom supa sig sönder och samman. Gå därifrån med grabbarna. 

• Annso0123

Ja tyvärr så vill han inte själv, han har varit tydlig med att det är jag som har problem och inte han. Alla dricker på det här viset tydligen det är bara jag som inte fattar. Och när jag tänker efter så de han umgås eller pratar med dricker mycket påd det här viset. men jag vill inte ha det så här längre. 

Svar på tråden Sitter och funderar på hur jag ska tala om för min sambo att det är nog nu.