• Anonym (13)

P Ferritin, järnbrist?

Hej!
    Mitt P Ferritin ligger på 13.
    Referens 10-290. 

Klassas detta som järnbrist? 

• Svar på tråden P Ferritin, järnbrist?
  • Anonym (P)

Jag har legat lågt i ferritin. När jag låg på 19 och 20 (referens för mig var 15-300) gjordes ingenting och läkaren tyckte att det var orimligt att koppla min trötthet till järnbrist. Däremot blev det annat ljud i skällan när jag på 13..... Personligen tycker jag att när spannet är så stort är det orimligt att behöva balansera på nedre gränsen, när jag mår mycket bättre om jag iaf ligger över 50 eller 75.

• Anonym (Olika)

Vad ligger hb på?
    jag fick diagnosen järnbrist och järndroåp regelbundet när mitt ferritin låg på 0 och hb på 80.
    Jag brukar vara rätt pigg när ferritinet är på 10 och hb över 100. Mitt ferritin går aldrig över 10 oavsett behandling 

• Anonym (13)
    Anonym (P) skrev 2025-03-16 20:44:53 följande:

Jag har legat lågt i ferritin. När jag låg på 19 och 20 (referens för mig var 15-300) gjordes ingenting och läkaren tyckte att det var orimligt att koppla min trötthet till järnbrist. Däremot blev det annat ljud i skällan när jag på 13..... Personligen tycker jag att när spannet är så stort är det orimligt att behöva balansera på nedre gränsen, när jag mår mycket bättre om jag iaf ligger över 50 eller 75.

Tack för ditt svar.
    Jag tycker 13 är lågt. Hade järnbrist 2023, då lågt ferritinet på 6. Lyckades under lite mer än 1 års tid få upp det till 30. Högsta jag haft. Men nu har det dalat igen. Jag vill gärna tro att mina symtom beror på detta, även om läkaren inte verkade speciellt bekymrad över mitt låga ferritin.
  • Anonym (13)
    Anonym (Olika) skrev 2025-03-16 20:51:32 följande:

Vad ligger hb på?
    jag fick diagnosen järnbrist och järndroåp regelbundet när mitt ferritin låg på 0 och hb på 80.
    Jag brukar vara rätt pigg när ferritinet är på 10 och hb över 100. Mitt ferritin går aldrig över 10 oavsett behandling 

Hej! Mitt HB är bra, låg på 129. Men har tagit järntillskott sista tiden. Som jag skrev i ett annat svar, så hade jag runt 6 i ferritin 2023, men lyckades få upp det till 30 under 2024. Sen nu har det sjunkit igen, förmodligen för att jag slutade med järnet efter jag hamnade på 30 i ferritin.
    Kanske något man bör ta alltid för att behålla en bra nivå?
Svar på tråden P Ferritin, järnbrist?