• Anonym (H)

Hur mycket får man styra tid för op?

Ska snart genomgå en stor op och jag vill verkligen inte att det tajmar med mensen. Jag får extremt ont och blöder mycket, kommer vara nog att hantera allt efter op ändå.

Har inte fått exakt datum än, bara ett ungefär. Hur mycket kan man påverka det? Någon som vet? Op kommer vara på ks i solna.

• Svar på tråden Hur mycket får man styra tid för op?
  • Anonym (Prata med läkaren)

Om du har extremt regelbunden mens kan du ju nämna det för din läkare, att om det går vill du undvika ett visst datumintervall. Om du gör det i god tid kan du säkerligen påverka till viss del. 

• Anonym (Elena)
    Anonym (H) skrev 2025-03-17 14:04:49 följande:

Ska snart genomgå en stor op och jag vill verkligen inte att det tajmar med mensen. Jag får extremt ont och blöder mycket, kommer vara nog att hantera allt efter op ändå.

Har inte fått exakt datum än, bara ett ungefär. Hur mycket kan man påverka det? Någon som vet? Op kommer vara på ks i solna.

Prata med läkarna och se vad dom säger. Kanske kan de tajma in det, men räkna inte med det. Jag skulle också undersöka möjligheterna att ha piller redo för att skjuta på mensen nån vecka ifall det behövs.
  • Anonym (sva)
    Anonym (H) skrev 2025-03-17 14:04:49 följande:

Det beror ju på många olika faktorer. Hur långa köer det är, vad som krävs av op-personal, sal, eftervård. Men hör av dig till mottagningen och fråga, och om det går så försöker de nog tillmötesgå dina önskemål. 
  • Anonym (op)

Du kan alltid fråga - du kan ju inte få mer än ett nej.

Jag har haft otur och alltid fått mens när jag legat på sjukhus efter operationer. 
    Det är verkligen jättejobbigt när man är fast i ett morfindropp och knappt kan röra sig. 

Lycka till med op!

Svar på tråden Hur mycket får man styra tid för op?