• Anonym (Bloody Mary)

Blödningar i klimakteriet

Jag är nyss fyllda 50 och uppenbart i klimakteriet. Min mens har krånglat och varit oregelbunden i 3 år nu och den senaste tiden känns det som att den helt har ballat ur. 

Tidigare har mensen varit som en klocka. Alltid 24 dagar emellan, alltid  blödningar i 5 dagar, varav 2 med lite mer blod och övriga dagar rätt lite. För 3 år sedan började det förändras. Först genom att blödningarna blev mer utdragna och sen även att det var längre tid mellan gångerna. 

I höstas hade jag uppehåll i 3 månader, gången efter i 2,5 månad och jag tänkte att det var på väg åt rätt håll, att det snart skulle vara över. Men de senaste månaderna har det snarare gått åt motsatt håll. 

Sedan årsskiftet har jag haft mens i 3 omgångar. Varje gång har jag blött i 10-12 dagar. MYCKET blod under merparten av dessa dagar. Jag har blött igenom dubbla skydd samt kläder. En gång till och med så mycket att det droppade blod på golvet på väg till toaletten (blödde igenom den fetaste tampongen, binda. trosor och tjocka strumpbyxor). 
    De dagar jag blöder som mest använder jag menskopp. Under min senaste menstruation behövde jag tömma den varannan timme. Den var då helt full samt att det fortsatte rinna ut en hel del blod i samband med bytet. Detta pågick i 3 dagar, resterande 10 dagar blödde jag fortfarande mycket men mer normalt. Mellan de senaste menstruationerna har jag bara haft uppehåll i 8-10 dagar innan det sätter igång igen. 
    Det känns helt hopplöst. Jag som trodde att det snart skulle vara över och så har det tagit en helt annan vändning. Jag kan inte planera nånting, de dagar jag blöder som mest vågar jag knappt ta mig hemifrån av rädsla för att blöda igenom. 

Min man och jag planerar en SPA-resa med vänner, men jag vet inte när och om jag kan åka. Det känns verkligen deppigt. 

Ni som har gått igenom detta och kommit ut "på andra sidan" - känner ni igen er? Eller finns det andra som mig, som är mitt i det? Hur länge ska det hålla på så här? 

• Svar på tråden Blödningar i klimakteriet
  • Lynx123

Allt det du beskriver är typiskt i början av klimakteriet. Det kan pågå i flera år, oftast runt fyra men det varierar. Den officiella menopausen är när du inte haft en blödning på ett helt år. 

Något som hjälpte mig jättemycket var medel till högintensiv träning - har aldrig sprungit så mycket förr men mådde jättebra av det.

• Anonym (Bloody Mary)
    Lynx123 skrev 2025-03-21 22:20:52 följande:

Allt det du beskriver är typiskt i början av klimakteriet. Det kan pågå i flera år, oftast runt fyra men det varierar. Den officiella menopausen är när du inte haft en blödning på ett helt år. 

Något som hjälpte mig jättemycket var medel till högintensiv träning - har aldrig sprungit så mycket förr men mådde jättebra av det.

Låter ju ändå hoppfullt i och med att det har strulat i 3 år redan. Så kanske, kanske att man kan se ljuset i tunneln... 
Svar på tråden Blödningar i klimakteriet