• Helena D

Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?

Okej, så klimakteriet bjuder uppenbart på en hel del festliga fenomen som verkligen strösslar livet med glitter. Eller.....? 

För min del var det som att förbränningen tog tvärstopp över en natt. Utan att ha ändrat något i min kosthållning eller aktivitetsnivå gick jag upp 10 kg på mindre än ett halvår! Det gick så snabbt att jag inte hann fatta vad tusan som hände men plötsligt en dag var det inga kläder som passade och jag har ingen aning om var mina höftben tog vägen Förvånad

Så, nu sitter jag här och sliter mitt hår och försöker komma på bästa sättet att hitta tillbaka till mig själv. Jag har testat allt möjligt, från att undvika kolhydrater till att räkna kalorier, till att köra viktminskningsshakes och peta i mig tabletter som ska öka förbränningen. Lagt på extra promenader och börjat styrketräna. Problemet är att inget händer. Antagligen behöver jag fokusera på EN metod och hålla fast vid den under en längre tid, istället för att hatta runt och testa allt. 

Vilken metod har funkat för dig? Jag tar tacksamt emot tips och råd från alla, men framför allt från er som är, eller har passerat, klimakteriet eftersom viktnedgång nu är på en helt annan nivå! (Jag har tidigare i mitt liv haft oförtjänt lätt att tappa i vikt, så detta är väl universums hämnd antar jag). 

• Svar på tråden Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?
  • exandthecity
    Östrogen har en skyddande verkan avseende att utveckla insulinresistens så att detta sker så dramatiskt just i klimakteriet gör då att det bör vara bland de första stenarna att vända på. Räkna inte med att få någon vägledning av vårdapparaten eller vanliga hälsokontroller. Att ha en något försämrad insulinkänslighet i medelåldern är helt normaliserat och de metoder som används för att mäta detta är inte avsedda för att upptäcka detta i tidigt stadium dvs långt under vad som klassas som diabetes eller prediebetes. Men det kanske var så att din metabola reglering som funkat så bra tidigare var helt beroende av en väldigt hög insulinkänslighet så att även en liten subklinisk försämring får stor inverkan på din viktreglering (?) 
    Du kanske redan tänkt i dessa banor eftersom du testat low carb. Kanske hade det löst din situation om du bara haft tålamod och hängt i längre, men det kan vi nog bara gissa om. 
    Tyvärr har low carb blivit en potentiell fallgrop på senare år. Den som sökte info på nätet om keto/lowcarb för ca 10 år sedan kunde få detta budskap:
    1. Ät feta proteinkällor och mycket grönsaker. Rena oprocessade råvaror. 
    2. Strunta i vågen under inkörningsfasen.
    3. Fasta minst 16h/dygn.  
    4. När din kropp vant sig vid att använda fett som huvudsakligt bränsle så kommer det att märkas genom att cravings, sötsug etc försvinner och att fasta upplevs inte längre som ansträngande. Du har då förmodligen hittat ett ätmönster som gör det enkelt att ligga viktstabilt. Men du har antagligen inte heller märkt att kilona rasar iväg.
    5. Vill du nu tappa fettmassa på allvar så anpassar man upplägget så att kroppen i större utsträckning bränner kroppsfettet istället för fettet från kosten. Det kan man göra genom att förlänga fastan (t.ex. gå över till OMAD) och/eller justera makro-fördelning så att man äter något mindre fett än vad du gjorde i adapteringsfasen.

Numera får man en helt annan bild av keto/lowcarb om man ens hintar för techbolagens algoritmer att man har intresse för detta. Massa konton för dirty keto, alltså folk som äter ultraprocessad mat, artificiella sötningsmedel etc, dyker upp i ens flöden. Man bombarderas med budskapet att du måste skaffa massa appar och tracka kalorier, makros osv in i minsta detalj. Annars kan du inte förvänta dig några resultat, någonsin. Det som folk online kallar keto blir då bara en annan nyans av VLCD. Eller så sugs folk in i ännu mer extrema uteslutningsdieter. 

Nu vet jag inte vilken variant av lågkolhydrat-upplägg du har testat men om du är intresserad av detta på riktigt så kör lite mer old-school och tänk långsiktigt.

Jag är iofs inte kvinna men har mycket T2D i släkten så det kanske innebär att vi med våra gener funkar lite mer som klimakteriekvinnor, när det gäller betydelsen av att optimera insulinets funktion.. om man spekulerar lite..
  • Anonym (klimakterietant)

Jag är i exakt samma situation som dig TS! Det är en overklig situation när man aldrig haft viktigproblem tidigare i livet. 

Har ökat två storlekar på fyra månader och inte på ett snyggt sätt direkt.

I mitt fall har jag även HRT. Medicineringen har tydligen viktökning som en biverkning. Så det bidrar tyvärr, men jag behöver verkligen HRT så att sluta är inte ett alternativ i nuläget. 

Min man är supersnäll och förstående men jag mår INTE bra av den stora magen som är i vägen när jag böjer mig och går på jympa (brukar gå på Friskis). 

I mitt fall är jag även betydligt hungrigare än förr och det gör att det blir än svårare att gå ner. Jag har blivit hungrig på protein och fett mot att förr ha varit en riktig kolhydratälskare. Kanske bidrar det också, att jag äter annorlunda med mycket mer protein och fett?

Försöker just nu räkna kalorier i den mån jag orkar, det är så tråkigt.

• Anonym (BBK)

Hälsning från gynekologen: HRT i sig självt ger inte viktuppgång. Det är en myt. Många vill dock se det som anledningen. 

• Kvinna7

En till här. Har också gått upp 10 kilo, men under en 5 års period. Sakta men säkert. Vägde stabila 57 kilo i många, många år. Tränade 3-4 dagar I veckan styrketräning. Började med östrogenbehandling för snart 5 år sedan. Förr behövde jag knappt tänka på vad jag åt, medan jag numera går upp i vikt bara av att titta på en bulle. Äter bra mat i dag. Mindre sött än innan viktuppgång. Tränar likvärdigt. Lite tyngre. Tillfört mer protein. Rör mig mycket i vardagen. Men nix. Nada händer. Uteslöt sött helt i nästan 2 månader utan framgång. Då ger man upp. Är väldigt jobbigt. 

• Anonym (Träningstjejen)

Jodå, det går men det är svårare att gå ner. Jag hamnade på 71kg till mina 1.75,det var lite mastigt. Tog mig ner till mina vanliga 63kg, det tog ca 5 månader. Det var slitigt på ett helt nytt sätt men det går ju med kaloriräkning.

Mkt protein och fullfeta produkter som ger mättnad, grönsaker och inte så mkt kolhydrater. Har märkt att för mig är det svårare att göra om jag äter mkt bönor och linser, det blir så hög kolhydratprocent då att jag har svårt att få dom där 2g/kg kroppsvikt jag gärna vill ligga på. Men just att få tillräcklig mängd fett funkar bäst för mig, hormonproduktionen jobbar som bäst med mer fett än män behöver. Så man får anpassa sig till sin kvinnokropp.

Styrketräning gör jag för att jag gillar och är van vid det, sen vet jag ju att det är extra viktigt i den här åldern. Och muskler bränner kalorier hela dygnet. Vardagsmotion är inte dumt.

Kvinna7 skrev 2025-03-23 11:49:24 följande:

En till här. Har också gått upp 10 kilo, men under en 5 års period. Sakta men säkert. Vägde stabila 57 kilo i många, många år. Tränade 3-4 dagar I veckan styrketräning. Började med östrogenbehandling för snart 5 år sedan. Förr behövde jag knappt tänka på vad jag åt, medan jag numera går upp i vikt bara av att titta på en bulle. Äter bra mat i dag. Mindre sött än innan viktuppgång. Tränar likvärdigt. Lite tyngre. Tillfört mer protein. Rör mig mycket i vardagen. Men nix. Nada händer. Uteslöt sött helt i nästan 2 månader utan framgång. Då ger man upp. Är väldigt jobbigt. 

Har du använt en app för att få koll på kalorierna? Är ju vettigt så att man inte hamnar för lågt med.

Viktnedgången jag gjorde innebar hunger, det hade inte gått utan. Jag blev mkt medveten om vilken mat som ger mättnad just för att det är jobbigt att gå hungrig. Nu håller jag steady state utan att räkna något utan problem men det var supersvårt att få kroppen att släppa fettet, så var det inte innan förklimakteriet.

Underskott är bannemej inte behagligt för mig alls, det gör att jag tänker mig för lite innan jag överäter flera dagar i sträck t ex. Eftersom jag vet vad som väntar om jag låter vikten öka.
  • Kvinna7
    Anonym (Träningstjejen) skrev 2025-03-23 12:54:02 följande:
    Har du använt en app för att få koll på kalorierna? Är ju vettigt så att man inte hamnar för lågt med.

Viktnedgången jag gjorde innebar hunger, det hade inte gått utan. Jag blev mkt medveten om vilken mat som ger mättnad just för att det är jobbigt att gå hungrig. Nu håller jag steady state utan att räkna något utan problem men det var supersvårt att få kroppen att släppa fettet, så var det inte innan förklimakteriet.

Underskott är bannemej inte behagligt för mig alls, det gör att jag tänker mig för lite innan jag överäter flera dagar i sträck t ex. Eftersom jag vet vad som väntar om jag låter vikten öka.
    Nej ingen app. Äter pedagogiskt och försöker ta mkt protein osv men svårt till lunch. Äter 2% yougurtkvarg med bär och granola till frukost. Oftast. Ibland overnightoats med grekisk yoghurt till. Till middag efter träning försöker jag få i mig mkt protein samt vassleprotein shake. Tror inte jag Äter för lite, men säkert inte helt rätt. Orkar inte väga maten osv. Blir för deppigt. Mitt extra fett sitter främst på magen och brösten. 
    Kvinna7 skrev 2025-03-23 13:30:17 följande:
    Nej ingen app. Äter pedagogiskt och försöker ta mkt protein osv men svårt till lunch. Äter 2% yougurtkvarg med bär och granola till frukost. Oftast. Ibland overnightoats med grekisk yoghurt till. Till middag efter träning försöker jag få i mig mkt protein samt vassleprotein shake. Tror inte jag Äter för lite, men säkert inte helt rätt. Orkar inte väga maten osv. Blir för deppigt. Mitt extra fett sitter främst på magen och brösten. 
    Jag förstår. Det jag tycker man behöver är att veta vad som är rätt mängd och mat, sen har man med sig kunskapen utan vägande. Jag skulle t ex inte äta pasta under en dietperiod, då vet jag att jag får vara mkt hungrig resten av dagen. Eller bröd.
  • Anonym (klimakterietant)
    Anonym (BBK) skrev 2025-03-23 11:37:52 följande:

Hälsning från gynekologen: HRT i sig självt ger inte viktuppgång. Det är en myt. Många vill dock se det som anledningen. 

Jag har Lenzetto. Klipper in här
    Följande biverkningar har rapporterats med Lenzetto: Vanliga biverkningar (kan förekomma hos upp till 1 av 10 användare): Huvudvärk, buksmärta, illamående, utslag, klåda, oregelbunden blödning från livmodern eller blödning från slidan (t. ex. stänkblödning), ömma bröst, bröstsmärta, viktökning eller viktminskning.
  • Anonym (Mia)

Jag är i en liknande situation: jag har vägt mellan 48 och 52 kg (till 170cm) hela mitt vuxna liv, undantaget graviditeter, och gick sedan upp 7 kg på ett år när jag kom in i perimenopausen. Jag hade inte ändrat på aktivitetsnivå och om något tightat till min kost i ett försök att motverka viktuppgången.

Min läkare sa att jag skulle satsa på styrka, inte smalhet. Byta ut två av mina fyra träningspass i veckan mot styrketräning.  Hon har sett alldeles för många kvinnor som har förstört sin benhälsa genom att hålla vikten för låg.

Jag ska inte räkna kalorier men se till att jag får i mig tillräckligt med protein och fibrer. Hon sa att jag skulle försöka få i mig 50 gram protein (gärna plantbaserade, för de kommer med en hel del fibrer med) och 20 gram viskösa fibrer om dagen. 

Jag brukade springa två gånger i veckan och träna två pass av något kul (zumba, aerobics, eller dylikt) på gymmet. Nu tränar jag två styrkepass, en klass och springer en gång i veckan.

Det här var för drygt ett år sedan som jag införde dessa förändringar. Att få i sig så pass mycket fibrer var ganska kämpigt i början, men efter någon månad så hade magen vant sig och jag hade fått en bra känsla för ungefär hur mycket jag behövde äta och av vad.

Jag ser resultat med bättre muskelmassa och styrka och jag mår bra. Jag väger runt 55 kg, vilket klart är mer än jag gjorde som yngre, men ändå en vikt jag kan känna mig hemma i, särskilt när jag känner att mina muskler är större med. 

Svar på tråden Gå ner 10-15 kg i klimakteriet - är det ens möjligt?