• Anonym (ångest)

Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...

Jag är mamma till ett barn med högfungerande autism, som till hösten ska gå på högskola i en storstad i annat landskap än det vi bor i nu. 
    Utbildningen finns bara där o med betyg o toppskikt på nationella proven, så kommer h*n att komma in. Utbildningen är på 3 år.
    Jag ska flytta med, pappan o jag är separerade sen många år, dock så umgås vi som familj då o då o ingen av oss har någon ny partner..
    Jag är fattig-sjukpensionär, har allvarliga problem med hälsan.
    Vi känner ingen i det landskapet o hittar inte heller. 
    Jag oroar mig massor, så pass att jag blir fysiskt illamående o jag har fått problem med blodtrycket, vilket förvärrar min situation.
    Där vi bor nu, är ett avskyvärt ställe på många sätt o både jag o barnet har länge pratat om när vi äntligen kan flytta härifrån. 
    Vi skulle ha flyttat innan gymnasiet barnet o jag, till mina hemtrakter, men då gick jag från att vara frisk till att vara allvarlig sjuk o hamnade mitt uppe i utredning o sjukhusboende, låg mer än en månad på sjukhus precis då skolan skulle börja. Så vi blev kvar här då pappan vägrade flytta eller ens ta ut ledighet tills jag kom ut från sjukhuset.. Han vill bo kvar här.
    Han har en förälder kvar i livet o tanken är att han ska överta sitt barndomshem. Vet dock inte när det ska ske då den föräldern vägrar flytta till äldreboende trots att det vore det bästa men mitt ex har börjat köpa in sig.
    Exet har varit på samma jobb i 28 år o han skulle inte ha några problem med att få nytt jobb någon annanstans inom samma område.
    Nu tycker jag att exet ska försöka ta tjänstledigt eller säga upp sig o flytta med, just för att vårt barn behöver stöd o skulle det hända mig något, så kommer inte vårt barn kunna hantera det. Allra helst skulle jag vilja att exet bor i närheten alla 3 åren men iag ett år tills vi lär oss hitta o lära känna folk. O jag kanske kommer att behöva göra en stor operation i framtiden. Är jag korkad som tycker o tänker så?

• Svar på tråden Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...
  • Anonym (qwerty)

Du kan ju "tycka" det hu mycket du vill, men du har ingen rätt att begära att en vuxen man med stabilt jobb ska säga upp sig för att flytta med dig i 3 år.
    Om ditt barn har högfungerande autism så kommer han klara sig bra, det är dig du egentligen oroar dig för.
    Att ni inte känner någon eller inte vet något om området är ju inte helt oväntat om ni flyttar till ett nytt ställe, då får du bestämma om du ska säga åt ditt barn att låta bli och ni är kvar på den platsen där ingen av er trivs...........................

• Anonym (ångest)
    Jag har bott här i 22 år, varav 18 år mot min vilja o det har varit jag som har fått tagit hand om vårt barn, varit den som fått lösa problem o sett till att allt har funkat, medan mitt ex varit lekpappan o har alltid på ett fult sätt, lyckats få sin vilja fram. Hans sätt eller inte alls. 
    Skulle han säga upp sig, så skulle han vara välkommen tillbaka då jobbet har velat ge honom en chefspost i flera år, exet vill inte bli chef, o han är den jobbet ringer så fort det blir problem.  
  • Anonym (let them fly)

Du behöver släppa taget, om ditt barn ska kunna utvecklas. Även personer med autism utvecklas.

En dag finns du inte längre. Om du då ständigt har gått med både sopkvast och nät så kommer ditt barn vara mycket utsatt den dag då du faktiskt inte kan använda de längre.

Du måste stoppa din egna ångest i dörren och låta ditt vuxna barn pröva sina egna vingar. Kanske om och om igen, kanske ramla i backen. Ditt jobb som förälder är att peppa barnet att resa sig, borsta av sig, och pröva igen. Det är barnets jobb att försöka och försöka, och under vägen identifiera själv vilken hjälp hen eventuellt behöver, och av vem. Du och barnet behöver gå från en förälder-barn-relation till en vuxen-relation.

Om du inte hade vantrivts där du bor hade jag sagt att du ska stanna där du är. Men eftersom du inte trivs säger jag - flytta ditt du vill och kan tänka att du trivs, även om det inte är till samma region som ditt barn.

Vad ditt ex gör måste du också släppa. Ni är inte ihop längre. Du bheöver bli din egen, liksom ditt barn behöver bli sin egen.

• Anonym (ångest)
    Anonym (qwerty) skrev 2025-03-22 00:45:24 följande:

Du kan ju "tycka" det hu mycket du vill, men du har ingen rätt att begära att en vuxen man med stabilt jobb ska säga upp sig för att flytta med dig i 3 år.
    Om ditt barn har högfungerande autism så kommer han klara sig bra, det är dig du egentligen oroar dig för.
    Att ni inte känner någon eller inte vet något om området är ju inte helt oväntat om ni flyttar till ett nytt ställe, då får du bestämma om du ska säga åt ditt barn att låta bli och ni är kvar på den platsen där ingen av er trivs...........................

Jag förstår att det kan tolkas så, men om pappan hade flyttat med vårt barn, så hade jag troligtvis flyttat tillbaka till mina hemtrakter. Tanken är att vårt barn ska flytta till min hemtrakt efter utbildningen. 
    Jag har inte sagt något till exet, utan det var en tanke som kom nu. 
  • Anonym (Klipp navelsträngen)

Du gör ditt barn en stor björntjänst som hindrar barnet från att bli vuxen och utvecklas på ett naturligt sätt. Ditt barn är vuxen nu och du måste släppa taget, ditt ex resonerar helt rätt. Även om ditt ex hade haft fel finns det inget du kan göra åt saken. 

• Tow2Mater
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:57:33 följande:
    Jag förstår att det kan tolkas så, men om pappan hade flyttat med vårt barn, så hade jag troligtvis flyttat tillbaka till mina hemtrakter. Tanken är att vårt barn ska flytta till min hemtrakt efter utbildningen. 
    Jag har inte sagt något till exet, utan det var en tanke som kom nu. 
    Tror du inte ert nu vuxna barn vill flytta dit han eller hon hittar jobb efter utbildningen?
  • Anonym (J)

Att det tar lite längre tid för en autistisk ung människa att klippa navelsträngen är inget konstigt, men dina krav på pappan är alldeles för höga. Självklart har han ingen skyldighet att flytta!

Om ert barn inte är moget att flytta hemifrån tänker jag att det kan vara bäst att hen väntar med den där utbildningen ett par år. Du kan flytta till dina hemtrakter och ditt barn kan flytta med eller bo hos pappan.

Jag vet att det även finns folkhögskolekurser för personer med autism, där man bor på internat och får hjälp och stöd att lära sig att leva självständigt. Jag vet inte om de är på en nivå som passar ditt barn men det kan vara ett alternativ som är värt att kolla upp.

• Anonym (Tea)

Har ditt barn rätt till stöd genom LSS? Jag tänker att ni skulle kunna hjälpas åt att hitta det stöd ditt barn behöver i vardagen innan hen flyttar. Om hen inte klarar att bo ensam finns kanske någon form av gruppboende. Boendestöd? Om det inte går att söka stödet förrän man är boende i kommunen så flytta i början av sommaren. 

Det låter som att du själv skulle behöva flytta till dina hemtrakter. Med rätt stöd till ditt barn på studieorten skulle du kunna flytta dit du vill utan att känna så stor oro för ditt barn. 

Jag tror inte att du ska hoppas på att ditt ex plötsligt förändras. Har han lagt över allt ansvar på dig i alla år lär han fortsätta så. Men du kan ju alltid fråga (men inte ställa krav). 

• Anonym (Rico)
    Anonym (ångest) skrev 2025-03-22 00:37:03 följande:
    Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...

Jag är mamma till ett barn med högfungerande autism, som till hösten ska gå på högskola i en storstad i annat landskap än det vi bor i nu. 
    Utbildningen finns bara där o med betyg o toppskikt på nationella proven, så kommer h*n att komma in. Utbildningen är på 3 år.
    Jag ska flytta med, pappan o jag är separerade sen många år, dock så umgås vi som familj då o då o ingen av oss har någon ny partner..
    Jag är fattig-sjukpensionär, har allvarliga problem med hälsan.
    Vi känner ingen i det landskapet o hittar inte heller. 
    Jag oroar mig massor, så pass att jag blir fysiskt illamående o jag har fått problem med blodtrycket, vilket förvärrar min situation.
    Där vi bor nu, är ett avskyvärt ställe på många sätt o både jag o barnet har länge pratat om när vi äntligen kan flytta härifrån. 
    Vi skulle ha flyttat innan gymnasiet barnet o jag, till mina hemtrakter, men då gick jag från att vara frisk till att vara allvarlig sjuk o hamnade mitt uppe i utredning o sjukhusboende, låg mer än en månad på sjukhus precis då skolan skulle börja. Så vi blev kvar här då pappan vägrade flytta eller ens ta ut ledighet tills jag kom ut från sjukhuset.. Han vill bo kvar här.
    Han har en förälder kvar i livet o tanken är att han ska överta sitt barndomshem. Vet dock inte när det ska ske då den föräldern vägrar flytta till äldreboende trots att det vore det bästa men mitt ex har börjat köpa in sig.
    Exet har varit på samma jobb i 28 år o han skulle inte ha några problem med att få nytt jobb någon annanstans inom samma område.
    Nu tycker jag att exet ska försöka ta tjänstledigt eller säga upp sig o flytta med, just för att vårt barn behöver stöd o skulle det hända mig något, så kommer inte vårt barn kunna hantera det. Allra helst skulle jag vilja att exet bor i närheten alla 3 åren men iag ett år tills vi lär oss hitta o lära känna folk. O jag kanske kommer att behöva göra en stor operation i framtiden. Är jag korkad som tycker o tänker så?

Låter som du behöver klippa navelsträngen.

Sedan har du offer mentalitet som lyser igenom. Tycker det är din man som ska bestämma i er relation faktiskt då han verkar vara den som gör mest jobb. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Rico) skrev 2025-03-22 06:58:25 följande:
    Tycker det är din man som ska bestämma i er relation faktiskt då han verkar vara den som gör mest jobb. 
    Va? Fel tråd?
Svar på tråden Önskar åsikter om pappa byta jobb pga barns högskolestudier...